روستای رکن‌‌آباد داراب با مشکلات ناشی از کمبود آب و نبود زمین مسکونی برای ساخت‌وسازهای تازه روبه‌رو است.
کد خبر: ۵۹۴۳۱۶
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۳ 22 April 2018

تابناک فارس به نقل از تسنیم:در استان فارس حدود 8 هزار روستا ثبت شده که در حال حاضر تنها در 4 هزار روستا زندگی جریان دارد و مابقی خالی از سکنه شده است. در روستاهای فعال نیز مشکلات بسیاری وجود دارد از نبود فضای آموزشی تا نبود زمین برای ساخت و ساز، آب و کمبود آن نیز جزء لاینفک مشکلات اغلب روستاهای فارس شده و سایه سنگین بحران آب بیش از همه بر سر روستائیان وارد آمده است.

سید کمال پاک‌فطرت، مدیرکل دفتر روستایی استان فارس یکی از دلایل اصلی خالی از سکنه شدن 4 هزار روستا از تعداد 8 هزار روستای استان فارس را خشکسالی و نبود آب برای کشاورزی و شرب اعلام می‌کند.

به‌گفته وی نخستین تأثیر بحران آب، بر روستاها بوده چراکه به‌دنبال کاهش منابع زیرزمینی و خشکسالی کشاورزی در روستاها تعطیل شده و مردم برای معیشت خود در تنگنا قرار گرفتند. پاک‌فطرت می‌گوید: بارش کم باران در چند سال اخیر هم مزید بر علت شده تا کشاورزی در روستاها تعطیل شود و روستائیان به شهرها مهاجرت کنند.

رکن‌آباد آب ندارد

روستای رکن‌آباد داراب یکی از روستاهایی است که با 600 خانوار جمعیت با مشکلات کمبود آب دست‌وپنجه نرم می‌کند. محمدعابدی، دهیار روستا در گفت‌وگو با تسنیم از کم شدن آب چاه روستا سخن می‌گوید که همین امر سبب شده هر 4 روز یک بار آب در رکن‌آباد توزیع شود.

به گفته وی روستای رکن‌آباد به 3 فاز تقسیم شده و آب موجود بین این 3 فاز و روستای اسلام آباد تقسیم می‌شود و به دلیل کمبود آب این توزیع به صورت هر 4 روز یک بار انجام می‌شود. عابدی از حفر یک چاه تازه سخن می‌گوید که به مدار وارد شدن آن زمان‌بر است.

عباس ارشدی، رئیس آبفای روستایی داراب با تائید مشکل آب روستاهای رکن‌آباد و اسلام‌آباد از حفر چاهی سخن می‌گوید که البته اتمام آن و به مدار وارد شدن آن به اعتبارات بستگی دارد. به گفته وی اعتبار مورد نیاز برای تکمیل و آبرسانی به مردم 2.5 میلیارد تومان برآورد شده و نمی‌توان زمان دقیقی برای اتمام کار ذکر کرد چراکه این موضوع به تامین اعتبارات بستگی دارد.

ارشدی شهرستان داراب با 300 روستا را بزرگترین شهرستان به لحاظ تعداد روستا می‌داند که این امر در کنار خشکسالی‌های موجود سبب شده روستاهای داراب با مشکل آب روبه‌رو باشند. به گفته وی 54 روستا از روستاهای این شهرستان با تانکر آبرسانی می‌شود.

نبود زمین در بافت مسکونی رکن‌آباد

رکن‌آباد مشکل دیگری نیز دارد و آن نبود زمین برای ساخت‌وساز است. عابدی می‌گوید: 2 سال است که بافت مسکونی روستا پر شده است و زمین برای ساخت‌وسازهای تازه در طرح روستا نیست. وی از درخواست اهالی روستا برای الحاق زمین و پیگیری این مسئله از سوی بنیاد مسکن سخن می‌گوید که تاکنون به نتیجه نرسیده است.

محمدهادی میزان، رئیس بنیاد مسکن شهرستان داراب از پیش‌بینی 13 هکتار زمین برای رفع این مشکل سخن می‌گوید که در طرح روستا قرار گرفته است اما به دلیل اینکه این زمین در طرح مرتع واقع شده باید با همکاری منابع طبیعی این مشکل برطرف شود.

به گفته وی اگر نقشه‌برداری و تفکیک زمین‌هایی که در طرح مرتع قرار دارد، انجام شود بلافاصله قیمت‌گذاری شده و در اختیار روستائیان قرار می‌گیرد. میزان از نامه‌نگاری با اداره کل منابع طبیعی استان برای انجام نقشه‌برداری مرتع خبر می‌دهد.

به گفته رئیس بنیاد مسکن داراب کل مرتع 2 هزار هکتار است که منابع طبیعی شهرستان اعلام کرده باید به صورت کلی نقشه‌برداری آن صورت گیرد که این امر هم هزینه‌بر و هم زمان‌بر است. وی از تلاش برای هماهنگی با منابع طبیعی برای نقشه‌برداری همان 13 هکتار مورد نیاز سخن می‌گوید.

روستاها یکی از مراکز مهم تولیدی در هر کشور و منطقه‌ای هستند، رفع نیازها و مشکلات روستاها کمک بزرگی به اقتصاد هر منطقه می‌کند. روستای رکن‌آباد نیز از این قاعده مستثنی نیست و حل مشکل آب و زمین مسکونی آن می‌تواند توسعه روستا و افزایش تولید را به دنبال داشته باشد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار