در راستای صیانت از جنگل‌ها و مراتع
فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان گفت: با توجه به اینکه 95 درصد اراضی منطقه جنوب کرمان ملی هستند، ما برای حراست و صیانت از آن‌ها به شدت نیازمند همکاری جوامع محلی و همیاران طبیعت هستیم.
کد خبر: ۵۹۲۵۸۸
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۱ 18 April 2018

خانباز امیرافضلی پیش از ظهر امروز در کارگاه آموزشی ویژه جوامع محلی با موضوع اطفا حریق عرصه‌های منابع طبیعی «جنگل‌ها و مراتع» اظهار داشت: این کارگاه آموزشی با هدف تجدید میثاق با اهداف یگان حفاظت در راستای حراست از عرصه‌های ملی از جمله، جنگل، مرتع، معدن و ... برگزار شده است.

وی ارتقا سطح بینش و آگاهی اعضای جوامع محلی را از دیگر اهداف برگزاری این کارگاه آموزشی دانست و بیان داشت: عشایر باید از زمان کوچ، نحوه استفاده از مراتع و تعداد دام‌ها در این محل‌ها و معدن‌داران نیز از اصول پایبندی به مجوزها و قراردادها آگاهی داشته باشند.

امیرافضلی تصریح کرد: اعضای جوامع محلی نمایندگان منابع طبیعی در عرصه‌ها هستند و باید هرگونه تخریب، تصرف، آتش‌سوزی، قطع درختان و ... را با استفاده از کد 1504 به یگان حفاظت گزارش و طبق قانون اقدامات اولیه را برای پیشگیری در این زمینه رأسا انجام دهند.

وی حفظ خاک، تولید علوفه دام‌ها و گیاهان صنعتی و دارویی، جلوگیری از فرسایش خاک و ... را از جمله فواید جنگل‌ها و مراتع خواند و افزود: اهمیت وجود تفرجگاه‌های جنگلی و حفظ گونه‌های جانوری بر کسی پوشیده نیست بر همین اساس باید دقت لازم در حفاظت از آن‌ها مد نظر قرار گیرد.

امیرافضلی منابع طبیعی را میراث گذشتگان و امانت آیندگان ذکر و عنوان کرد: با وجود آثاری که این منابع خدادادی دارند، اکنون به شدت در معرض تخریب هستند و با ابراز تأسف مهم‌ترین عامل آن انسان است که با بهره‌برداری بی‌رویه از مراتع، آتش‌سوزی جنگل‌ها، تبدیل اراضی مرتعی به کشاورزی و غیر کشاورزی و ... منجر به وقوع این آسیب‌ها می‌شود.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان ادامه داد: وجود مناطق کوهستانی و صعب‌العبور، عدم وجود جاده دسترسی مناسب، پایگاه‌ها، امکانات پیشرفته و ماشین‌آلات سنگین اطفا حریق، کمبود نیرو و ... از جمله عواملی هستند که حفاظت از عرصه‌ها را با مشارکت مردم امکانپذیر می‌کند.

امیرافضلی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه 95 درصد اراضی منطقه جنوب کرمان ملی هستند، ما برای حراست و صیانت از آن‌ها به شدت نیازمند همکاری مردم به ویژه اعضای جوامع محلی و همیاران طبیعت هستیم تا در این عرصه بهتر عمل کنیم.

به گزارش فارس، کارگاه آموزشی ویژه جوامع محلی با موضوع اطفا حریق عرصه‌های منابع طبیعی «جنگل‌ها و مراتع» با حضور همیاران طبیعت، مرتع‌داران و مجریان و بهره‌برداران عرصه‌های منابع طبیعی در محل سالن اجتماعات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان برگزار شد.

منبع: فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار