مدیرکل سنجش‌ازدور سازمان فضایی ایران با اشاره با کاربردهای مفید و متفاوت فناوری فضایی در عرصه‌های مختلف، بر لزوم تلاش جدی برای افزایش سهم کشور از اقتصاد فضایی تأکید کرد.
کد خبر: ۵۹۲۴۳۰
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۰ 18 April 2018

علی صادقی نائینی در سمینار توسعه کسب‌وکارهای فضاپایه در محل دانشگاه یزد، با اشاره به اینکه اقتصاد فضایی در دنیا حدود 345 میلیارد دلار گردش مالی دارد، تصریح کرد: سهم ایران از این مقدار حدود 0/1 درصد است.

مدیرکل سنجش‌ازدور سازمان فضایی ایران ادامه داد: این در حالی است که ایران حدود 1 درصد جمعیت جهان را دارد و برای اینکه به سهم مطلوب خود که حدود 1 درصد از این مقدار است، دست‌یابیم؛ باید تلاش خود را 10 برابر کنیم.

صادقی نائینی با اشاره به زیرساخت‌های ایجادشده و ظرفیت‌ها بالا و توانمندی‌های مطلوبی که در کشور، در حوزه علوم و فنون فضایی وجود دارد، اظهار داشت: این ظرفیت‌ها باید به بهترین نحو توسط فعالان این عرصه موردتوجه قرار بگیرد و نخبگان دانشگاهی و جوانان ما باید از امکانات و توانمندی‌ها موجود برای توسعه کسب‌وکارهای فضاپایه بهره بگیرند.

وی در ادامه به نقش مؤثر و مفید فناوری‌های فضایی در عرصه‌های مختلف اشاره کرد و افزود: آمارها و داده‌ها و اطلاعاتی که از طریق پایش ها و بررسی‌ها علمی با بهره‌گیری از فناوری‌های فضایی به دست می‌آید، می‌تواند کمک کنده و اطلاعات کابردی برای فعالیت‌های مختلف باشد که فعالیت‌های کشاورزی نمونه‌ای از آن‌ها است.

صادقی نائینی در این راستا با اشاره به این‌که تحلیل‌ها و اطلاعاتی که از این طریق به دست می‌آید می‌تواند برای کشاورزان بسیار مفید واقع شود، یادآور شد: شرکت‌هایی که در این حوزه در سطح دنیا فعال هستند، هم‌سود خوبی کسب کرده‌اند و هم باعث شدند تا کشاورزانی که با آن‌ها همکاری می‌کنند و از آن‌ها مشاوره می‌گیرند، تا 40 درصد محصول بیشتری برداشت کنند.

مدیرکل سنجش‌ازدور سازمان فضایی ایران در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: فناوری فضایی در تمام چرخه مدیریت بحران از قبل از وقوع حادثه به‌منظور پیش‌آگاهی، تا پس از وقوع حوادث مختلف به‌منظور ارزیابی خسارت می‌تواند ایفای نقش نماید و مؤثر واقع شود.

وی محاسبه میزان جابجایی پوسته زمین در هنگام وقوع زلزله کرمانشاه، پایش پهنه آبی و سطح برف را جمله مواردی عنوان کرد که با بهره‌گیری از فناوری‌های فضایی انجام‌شده است.

این مقام مسئول به اقدامات و فعالیت‌های متنوع انجام‌شده در مرکز فضایی ماهدشت اشاره کرد و بیان داشت: این مرکز پدیده‌هایی همچون گردوغبار، آتش‌سوزی، برف، پهنه‌های آبی مانند دریاچه ارومیه را مورد پایش و بررسی قرار می‌دهد و نتایج آن را از طریق سایت سازمان فضایی اطلاع‌رسانی می‌نماید که می‌تواند مورداستفاده محققین، مسئولین و ... قرار بگیرد.

صادقی نائینی در پایان با تأکید بر اینکه حوزه علم و فناوری در جهان، با همه پیشرفت‌هایی که داشته با محدودیت‌هایی هم روبرو است، یادآور شد: به‌طور مثال در حادثه سقوط هواپیما در اثر برخورد با کوه دنا در سال گذشته، در بحث پیدا کردن محل سقوط هواپیما به دلیل ابری بودن منطقه و سفیدپوش بودن محل سقوط هواپیما به دلیل برف شدید، امکان پیدا کردن هواپیما سقوط کرده توسط ماهواره‌ها وجود نداشت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار