شهردار باغشهر تفت در رابطه با افزایش آتش‌سوزی‌ها در باغات اين شهر، تاكيد كرد: در صورتي كه مالكان باغ‌هاي شهرستان بنا بر هر دلیلی اقدام به آتش‌زدن عمدي و خشک کردن درختان و قطع آنها براي اقدام به تغيير كاربري و تفکیک اراضی باغات بدون مجوز كنند، ملک مذکور به تملک شهرداری براي استفاده عمومي درخواهد آمد.
کد خبر: ۵۹۱۴۶۵
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۰ 16 April 2018

 تفت با 5846 هکتار مساحت، ييلاقي‌ترين شهرستان استان كويري يزد است به نحوي كه از آن به عنوان باغ‌شهر ياد مي‌كنند و اكثر خانه‌هاي اهالي اين شهر در كنار باغات واقع شده‌اند.

البته تعدد باغات این شهر نيز باعث شده تا آب و هواي متفاوت از ديگر شهرهاي استان را در اين باغشهر شاهد باشيم و با توجه به نزديكي آن به مركز استان، حتي برخي از يزدي‌ها اقامت در اين شهرستان را جايگزين زندگي در مركز پرازدحام و پرآلاينده استان كرده‌اند.

اين در حالي است كه اين اواخر به كرات شاهد بروز آتش‌سوزي‌هايي در باغات اين شهر بنا به هر دليلي اعم از عمدي يا غيرعمدي هستيم ولي به نظر تاكنون بجز خاموش کردن این آتش‌سوزی‌ها، اقدام پيشگيرانه‌اي در اين باره  صورت نگرفته است . 

«سیدمصطفی فاطمی» شهردار تفت به دنبال افزایش آتش‌‌سوزی‌های باغات این شهر در گفت‌وگو با ايسنا – منطقه يزد، اظهار کرد: به دنبال بروز خشکسالی‌های متوالي در استان، بسياري از باغات شهرستان نيز متاثر و درختان آنها خشک شده و همين چوب‌های خشک انباشت شده در باغات عامل اصلي بروز اين آتش‌سوزی‌هاست . 

وی با بيان اين كه اکثر آتش‌سوزی‌هاي باغات تفت عمدی به نظر مي‌رسد، تصريح كرد: معمولاً برای خاموش کردن آتش‌سوزي یک باغ خيلي سريع مي‌توان اقدام كرد ولي در بسياري از موارد وجود پشت پرده‌هايي در این ماجراها کاملاً مشهود است.

شهردار خاطرنشان كرد: هنوز اين حوادث به صورت کارشناسي ‌شده مورد بررسي قرار نگرفته و تنها در صورت اعلام شکایت، از کارشناس خبره براي بررسي بيشتر حادثه دعوت خواهيم كرد.

وي با بيان اين كه شهرداري در رابطه با داخل باغ‌ها به دليل محدوديت‌هاي قانوني نمي‌تواند ورود داشته باشد، اظهار كرد: با اين وجود از هرگونه تغییر کاربری در داخل باغات جلوگیری خواهيم كرد و با تخلفات در اين رابطه برخورد قانوني مي‌كنيم.

فاطمی يادآور شد: بنا بر تصمیم کمیسیون ماده 5، هیچ تغییر کاربری از طریق قطع و از بین بردن درختان باغ نمی‌تواند اعمال شود چرا که بودن يا نبودن درخت در یک ملك شاخص برای باغ بودن يا نبودن آن محل نیست و نوع سند مالکیت، ملاك قرار مي‌گيرد.

وي ادامه داد: علاوه بر آن نیز زمین‌هایی که در تقسیمات سال 1330 به عنوان باغ مشخص شده‌اند، همچنان به عنوان باغ محسوب می‌شوند . 

وی در رابطه با تغییر کاربری غيرمجاز اراضی مذکور نيز گفت: اگر بنا بر هر دلیلی، افراد اقدام به آتش زدن و خشک کردن درختان، قطع آن‌ها و اقدام به تفکیک اراضی باغات بدون مجوز كنند، ملک مذکور به تملک شهرداری در آمده و برای عموم قابل استفاده می‌شود . 

شهردار تفت در پایان تاکید کرد: هیچ ملک و باغی بنا بر اقدامات مذکور حتی اگر دچار تخریب نیز شود، باز هم نمی‌تواند تغییر کاربری داده شود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار