افزایش تقاضای مادران شهرستانی برای زایمان در شیراز و انتخاب ۲ اسم برای کودکان از مواردی است که به عقیده کارشناسان منجر به دوگانگی هویت در جامعه می‌شود.
کد خبر: ۵۹۱۳۹۱
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۷ 16 April 2018

تابناک فارس به نقل از تسنیم: با وجود اینکه مدیرکل ثبت احوال استان فارس چند سالی است از طریق رسانه‌ها اعلام می‌کند که در فارس بیشترین نام‌هایی که خانواده‌ها برای فرزندانشان انتخاب می‌کنند امیرعلی، امیرحسین، حسین، محمد علی، محمد طاها، ابوالفضل، فاطمه، زهرا، یسنا، رها، باران و زینب است ولی با تحقیقی اندک متوجه خواهیم شد خانواده‌ها نام‌های دیگری برای فرزندانشان انتخاب کرده و به اصطلاح فرزندانشان را دو اسمه کرده‌اند.

یکی از عادت‌‌هایی که این روزها در بین خانواده‌های فارسی به‌ ویژه شیرازی‌ها مرسوم است، این است که برای فرزندشان نام‌هایی را انتخاب کنند که قدری نشنیدنی باشد حتی گاهی معنی آنها را نیز نمی‌دانند و از طرفی برخی از ساکنان شهرهای کوچک فارس برای تولد فرزندشان به مرکز استان مهاجرت می‌کنند تا در شناسنامه نوزادشان صادره از شیراز باشد.

معضلی که به عقیده کارشناسان منجر به دوگانگی هویت و دور شدن از اصالت می‌شود. این موارد در حالی است که به طور کلی آمار ولادت در استان در سال 96 نسبت به سال قبل از آن 1.5 درصد کاهش یافته است.

عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز درباره رسم دو اسمی بودن میان فارسی‌ها می‌گوید: به طور کلی نامگذاری فرزندان به هویت دینی و ملی وابسته است بنابراین خانواده‌ها باید هنگام نامگذاری فرزندشان دقت کافی داشته باشد تا مجبور به انتخاب نام دوم نباشند.

محبوبه البرزی اصرار برخی مادران که در شهرستان‌های فارس سکونت دارند اما برای زایمان به شیراز می‌آیند تا شناسنامه فرزندان خود را از این شهردریافت کنند به عنوان یک معضل یاد می‌کند و می‌افزاید: اینکه خانواده‌ها مایل هستند فرزندانشان متولد شهرهای بزرگ باشد از باورهای غلط اجتماعی است و سبب از بین رفتن اصالت افراد می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: والدین باید هنگام انتخاب نام فرزندان خود به هویت نام مورد نظر توجه کنند ضمن اینکه آهنگ آوای آن را نیز در نظر بگیرند. این استاد جامعه شناس معتقد است چنانچه مسئولان به این موضوع توجه نداشته باشند افراد با محل زندگی‌شان بیگانه می‌شوند و جامعه با آسیب اجتماعی جدی مواجه می‌شود.

البرزی درباره چالش‌های اصلی بودن نام فرزندان می‌گویند: تعلق خاطر نداشتن زندگی و انتخاب نام‌های غیر متعارف برای فرزندان از سوی خانواده‌ها موجب می‌شود فرد مدام با دوگانگی اجتماعی و فرهنگی دست و پنجه نرم کنند که این موضوع در جامعه خوشایند نبوده و در آینده تبعاتی نیز به همراه دارد.

وی با تاکید بر این‌که اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی در این زمینه از سوی مسئولان فرهنگی و علمی امری ضروری است، می‌افزاید: آنها باید این موضوع را در اولویت‌های خود قرار دهند تا اطلاعات اجتماعی ناشی از دور بودن فرزندان و دریافت شناسنامه از مرکز استان جلوگیری شود.

مدیرکل ثبت احوال فارس درباره دو اسمی بودن نام‌های فرزندان در چند سال گذشته می‌گوید: چنین موضوعی را به صراحت تایید نمی‌کنم ضمن اینکه افراد باید بر اساس نام‌های ایرانی و همچنین نام‌هایی که در کتاب این اداره موجود است، برای فرزندانشان اسم انتخاب کنند.

علیرضا انصاری با بیان اینکه طبق آمار میانگین سنی مادرانی که فرزندان آنها در فارس متولد شده بین 20 تا 24 سال است ادامه می‌دهد: میانگین اختلاف سنی زوج‌ها نیز در چند سال گذشته به پنج سال رسیده است.

مدیرکل ثبت احوال به آمار ولادت در فارس اشاره می‌کند و می‌گوید: در هر شبانه روز 234 نوزاد در استان متولد می‌شوند که این آمار در سال 96 نسبت به سال قبل از آن 1.5 درصد کاهش پیدا کرده و افزایش آمار ولادت در فارس این استان را در رتبه 21 کشور قرار داده است.

به گفته وی ترکیب سنی جمعیت استان فارس بر اساس آمار در افراد کمتر از 14 سال 23 درصد و افراد بین 15 تا 29 سال 25 درصد و در افراد بین 30 تا 65 سال 46 درصد و بالای 65 سال 6 درصد هستند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار