مسئولان اداره کل میراث فرهنگی فارس اعلام کرده اند کار تخریب خانه های تاریخی شیراز خلاف قانون بوده است.
کد خبر: ۵۹۱۳۸۲
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۳ 16 April 2018


تابناک فارس به نقل از ایرنا:علیرضا گل گلی دوشنبه اعلام کرد: با دیدن ماشین آلات سنگین و تخریب سقف خانه ای در بافت تاریخی شیراز و برای جلوگیری از این اقدام، پیش رفتم و نسبت به این کار اعتراض کردم که تخریب کنندگان مرا کتک زدند.
بنا به گفته او این رخداد 23 اسفند 96 رخ داد و عده ای که خود را منتسب به مجری طرح توسعه حرم مطهر شاهچراغ (ع) معرفی کردند با ماشین آلات سنگین در حال تخریب خانه ای در محدوده شرقی حرم مطهر و گذر اسکندریه واقع در بافت تاریخی شهر شیراز بودند.
گل گلی اظهار کرد: من به صورت اتفاقی و در راه مراجعه به ساختمان شورای شهر شیراز با این اتفاق روبه رو شدم و به این تخریب اعتراض کردم اما از قسمت مچ دست،سر، گردن و صورت به من آسیب رساندند.
در پی این اقدام، ماموران کلانتری 13 عباسی شیراز در محل حضور یافتند و صورتجلسه نوشتند و شکایت از طرف دبیر انجمن معماران ایران طرح و شرح، تنظیم شد.
ن ب، فردی است که در صورتجلسه کلانتری 13 عباسی اسم او به عنوان کسی نوشته شده که دبیرکل انجمن معماران ایران طرح و شرح را کتک زده است اما این فرد اظهار کرد: این ماجرا صحت ندارد و کاملا این موضوع را تکذیب می کنم و اگر شکایتی شده باشد مجموعه حقوقی حرم مطهر آن را پیگیری خواهد کرد.

** کمیسیون اصل 90 و تخریب خانه های تاریخی شیراز
کمیسیون اصل 90 قانون اساسی مجلس شورای اسلامی در نامه ای از تولیت آستان مقدس حضرت شاهچراغ (ع) خواسته نماینده این آستان در جلسه کمیته فرهنگی این کمیسیون که سه شنبه 28 فروردین 97 با هدف طرح و بررسی شکایت شهروندان و تشکل های مردم نهاد شیراز نسبت به تخریب خانه های میراثی از جمله خانه های تاریخی سلیمی و منتصری در طرح توسعه حرم شاهچراغ (ع) تشکیل می شود حضور پیدا کند.
این نامه به امضای محمدرضا امیر حسنخانی نائب رئیس کمیسیون اصل 90 قانون اساسی مجلس شورای اسلامی رسیده است.
دو خانه تاریخی ثبت ملی شده سلیمی و منتصری اوایل اسفند 96 به صورت شبانه تخریب شدند که سازمان میراث فرهنگی کشور اعلام کرد مجری طرح توسعه حرم مطهر شاهچراغ (ع) این تخریب ها را انجام داده است.
این سازمان همچنین اعلام کرد: اقدام های تخریبی در سالهای گذشته نیز صورت گرفته بود.
مسئولان اداره کل میراث فرهنگی فارس اعلام کرده اند کار تخریب خانه های تاریخی شیراز خلاف قانون بوده است.
معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس پیشتر اعلام کرد: حدود 9 سال قبل طرح توسعه حرم مطهر شاهچراغ (ع) با مشخص شدن مشاور مطرح و در نهایت مشروط به حفظ میراث تاریخی مجاور حرم شد و مسئولان و مشاوران این طرح تعهد دادند که هیچ خانه تاریخی تخریب نخواهد شد.
عبدالرضا نصیری افزود:عملا ما از طرح توسعه ای که در حال انجام است کاملا بی خبر هستیم ، دو خانه تاریخی نیز در سال 93 و یک خانه در سال 90 توسط همین مجری بصورت غیرقانونی تخریب شد ولی پیگیری های قضایی در خصوص هیچکدام تاکنون به نتیجه ای نرسید و عملا مشخص نیست تخریب هایی که انجام می شود براساس چه طرح و قانونی است.
فرماندار شیراز در این باره گفت: همه باید از تخریب میراث این شهر متاثر باشیم، اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری وظیفه حفظ میراث را دارد شاید نتواند با برخی افراد و نهادها در این شهر مقابله کند ولی باید شکایت خود را از مسیر قانونی دنبال و بر آن پافشاری و نتایج را نیز به مردم اعلام کند.
حیدر عالیشوندی با اشاره به اینکه از دادستان شیراز درخواست پیگیری قانونی این موضوع را داشته ایم و کتبا هم درخواست خود را ارسال خواهیم کرد افزود: از سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری تقاضا داریم که طرح تفصیلی این محدوده را آماده کند که تکلیف شهرداری ، متولیان حرم مطهر و سایر دستگاه ها نیز مشخص شود.
وی بیان کرد:تخلفی شکل گرفته که باید تحقیقات انجام شود و ما نیز نتایج پیگیری ها را در اختیار شهروندان خواهیم گذاشت.
مدیرکل دفتر فنی استانداری فارس گفت: طرح توسعه حرم مطهر شاهچراغ (ع) که در حال اجرا است براساس طرح مصوب شده نیست و مشخص نیست مجموعه تولیت حرم مطهر شاهچراغ(ع) بر چه اساسی در حال انجام این اقدامات است.
امیرحسین جمشیدی در جلسه شورای شهر شیراز افزود: شورای عالی شهرسازی در طرح مصوب تاکید کرده که جداره های بافت تاریخی باید حفظ شود در حالی که تاکنون چند مورد کاملا تخریب شده است.
براساس آمارهایی که پیشتر اعلام شده، تعداد کل خانه های تاریخی شناسایی شده در استان فارس و شهر شیراز به ترتیب 700 و 350 مورد است که از این تعداد 310 خانه در استان فارس و 281 خانه در شهر شیراز ثبت ملی شده است.
پیگیری خبرنگاران با مسئولان مربوط در حرم مطهر شاهچراغ (ع) همانند دفعات قبل به دلیل همکاری نکردن آنان بی نتیجه ماند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار