کد خبر: ۵۹۱۱۴۵
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۰ 16 April 2018

آمریکا، انگلستان و فرانسه با حمله موشکی و هوایی جنگی محدود و یا جنگی کم شدت را در یک بازی سه سطحی در بامداد روز شنبه ۲۵ فروردین در سوریه آغاز کردند و پس از یک ساعت متوقف نمودند.

۱. در جنگ محدود یا کم شدت به جای جنگ تمام عیار اصل زدن ضربه به پایگاه یا مواضعی از حریف است از یک طرف برای نمایش قدرت و از طرف دیگر به عنوان نقطه عزیمتی برای جنگ روانی، اقتصادی ، سیاسی ... و بهره گیری از این اقدام است. از این رو ضربه نظامی پایان یافت و تا اقدام نظامی دیگر به بهانه و زمانی دیگر ، جنگ روانی ، سیاسی و... آغاز شده است.

۲. در بازی سه سطحی، امریکا و هم پیمانان او در سطح داخلی و میدانی دست آوردی نداشتند و در عرصه میدانی دست برتر با سوریه و هم پیمانان اوست و این حمله تزلزلی در اقتدار دولت سوریه و یا کمکی به معارضین نکرد.

۳. در سطح منطقه اولا، هرچند این اقدام به تحریک اسراییل و عربستان صورت گرفت ، اسراییل تا حدودی برنده و عربستان بازنده اصلی بود . ثانیا، در سطح منطقه تا حدودی آرایش سیاسی موجود را دست خوش تغییر قرار داد. ترکیه و قطر از اقدام نظامی حمایت کردند و نزدیکی اسراییل و عربستان بیشتر شد. اما ترامپ متوجه شد که دست آمریکا در سوریه مانند افغانستان و عراق باز نیست و با محدودیت های مانند روسیه و ایران مواجه است.

۴. در سطح بین المللی، اولا، شورای امنیت سازمان ملل در منازعه و تعارض دولت های دارای حق وتو ، ناکامی تلاش امریکا ، فرانسه و انگلیس در محکوم کردن سوریه و ناکامی تلاش روسیه در جلوگیری از اقدام نطامی خلاف منشور ملل متحد به سوریه بی خاصیتی خود را به نمایش گذاشت. ثانیا ، سه کشور عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل با بی توجهی به منشور ملل متحد عملا منشور را نادیده گرفتند و برخلاف مقررات بین الملل ان را نقض کردند. ثالثا، آمریکا هرچند محدود عمل کرد اما با این اقدام خود را در آینده سوریه شریک کرد لذا احتمالا در همکاری سه جانبه ایران، روس و ترکیه در مورد سوریه و نشست های انها می تواند خلل ایجاد کند و سازوکاری جایگزین را در ژنو و یا جای دیگر پیشنهاد دهد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار