تابناک چهارمحال وبختیاری- معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری از واگذاری 262 هزار هکتار مرتع برای احیا و اجرای طرح های مرتعداری به بهره برداران خبر داد.
کد خبر: ۵۹۰۸۵۶
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۶ 15 April 2018
به گزارش تابناک شهرکرد- غلامحسین نصیری اظهار کرد: تاکنون برای 562 هزار هکتار از وسعت یک میلیون و 90 هزار هکتاری مراتع استان، طرح های مرتعداری تهیه شده است.
وی بیان کرد: طرح های مرتعداری برای کاشت گیاهان داروئی، زنبورداری، گردشگری و بوم گردی، استفاده از انرژی های نوین در مناطق مرتعی و احیای این مناطق به سه هزار بهره بردار واگذار شده است.
نصیری با بیان اینکه تولید علوفه، بهره برداری از 20 درصد ظرفیت مراتع است، تاکید کرد: 80 درصد ارزش مراتع به کارکردهای گیاهی، زیست محیطی، ژنتیکی و تامین آب است که چندان مورد توجه نیست.
وی در ادامه با بیان وجود یکهزار و 400 گونه گیاهی در چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: حدود 400 گونه از این تعداد دارای خاصیت داروئی بوده و حدود 30 رقم از این تعداد نیز منحصر به این استان است.
نصیری با اظهار تاسف از روند رو به انقراض برخی گونه های گیاهی افزود: گونه کلوس (کرفس کوهی)، لاله های واژگون، سیر و موسیر از گونه های با ارزش استان بوده که به دلیل ریشه کنی در حال انقراض است.
وی همچنین طرح های مرتعداری و ترغیب بهره برداران برای کاشت گیاهان داروئی و قرقبانی مراتع توسط اداره کل منابع طبیعی را در راستای حفظ و حراست از این گونه ها عنوان کرد.
مراتع و جنگل های چهارمحال و بختیاری با وسعتی حدود یک میلیون و 400 هزار هکتار، حدود 86.5 درصد از مساحت استان را شامل می شود که توسط 23 هزار بهره بردار روستایی و عشایری در حال بهره برداری است.
بر این اساس، چرای دام بیش از 3.5 برابر ظرفیت مراتع، بوته کنی، آتش سوزی و خشکسالی در سال های اخیر، منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری را که همواره به عنوان یکی از استان های مهم زاگرس نشین کشور مطرح بوده در معرض نابودی قرار داده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار