مشاور سازمان ملل متحد در امور جنگل ها و تغییر اقلیم گفت: برنامه مدیریت پایدار در جنگل های زاگرس با مشارکت این سازمان در ایران اجرا می شود.
کد خبر: ۵۸۷۸۹۷
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۰ 09 April 2018

 

پرفسور یورگن بلاذر یکشنبه در بازدید از جنگل های منطقه دشت برم کازرون در استان فارس افزود: در ایران فعالیت های خوبی برای مقابله با خشکیدگی جنگل ها به ویژه در منطقه زاگرس صورت گرفته و یکی از اهداف ما کمک به این کشور برای تهیه و اجرای برنامه مدیریت پایدار در جنگل های زاگرس است.

وی اظهار کرد: شبیه خشکیدگی درختان منطقه دشت برم در برخی از کشورها نیز مشاهده شده است اما برای مقابله با آن باید در گام نخست علت اصلی این پدیده شناسایی و در مرحله بعد برای مبارزه با آن تصمیم گیری شود.
این استاد رشته جنگلبانی دانشگاه برن کشور سوئیس ادامه داد: از جمله علت های این خشکسالی می تواند مساله تغییر اقلیم، پیر شدن درختان و یا بهره برداری بی رویه از مناطق جنگلی باشد.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس هم در این بازدید گفت: 17درصد از جنگل های زاگرس در استان فارس است که 26 هزار هکتار آن در دشت برم کازرون قرار دارد.

عبدالحسین یوسفی ادامه داد: به دلیل شرایط اقلیمی، برداشت های بی رویه و خشکسالی، بخشی از درختان حوزه جنگلی زاگرس دچار خشکیدگی شده اند.

وی اظهار کرد: یکی از عوامل خشکیدگی درختان مناطق جنگلی، آفت سوسک چوب خوار است که با نفوذ به تنه درخت و ریشه باعث خشک شدن آن می شود که برای جلوگیری از سرایت این آفت به سایر درختان، مبادرت به حذف درختان آسیب پذیر در مقابل این آفت کرده ایم و به جای آن نهال کاری انجام شده است.

یوسفی افزود: برای احیا و جلوگیری از آلودگی درختان جنگی اقدامات خوبی تا کنون صورت گرفته است که امیدواریم با کمک سازمان جنگل ها و مراتع کشور، استفاده از تجربیات مشاور سازمان ملل متحد در زمینه جنگل و تغییر اقلیم و همیاری صندوق های بین المللی، گام های موثری برای مبارزه با خشکیدگی و احیای جنگل های دشت برم برداشته شود.

مشاور سازمان ملل متحد در زمینه جنگل و تغییر اقلیم قرار است فردا (دوشنبه) از جنگل های منطقه کهمره سرخی در استان فارس نیز بازدید کند. وی در سفر به ایران همچنین قرار است از مناطق جنگلی استان های کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری و اصفهان بازدید کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار