فرماندار شهرستان شیراز گفت: مشکل محیط زیست مانع ساخت پالایشگاه جدید شیراز نیست و باید با پیاده‌سازی استانداردهای محیط زیستی این طرح بزرگ صنعتی ساخته شود.
کد خبر: ۵۸۷۶۵۸
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۷ 08 April 2018

تابناک فارس به نقل از تسنیم:ساخت پالایشگاه دوم شیراز یا پروژه بهسازی پالایشگاه در حدود 10 سال گذشته فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشته است. طرح توسعه این پالایشگاه با ظرفیت خوراک روزانه 120 هزار بشکه با هدف تولید 11 میلیون لیتر بنزین در سال 87 آغاز شد و قرار بود سال 91 ساخت آن به پایان برسد اما همچنان در ایستگاه شعار و سیاست‌های نادرست جا خشک کرده است.

براساس آمار موجود، در سال 91 و 92 شرکت سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاری پارسیان وابسته به هلدینگ غدیر و کنسرسیوم نفت، گاز و پتروشیمی استان فارس به عنوان سرمایه‌گذار این طرح معرفی شد اما وجود موانعی از جمله مخالفت محیط زیست با ساخت این پالایشگاه سبب متوقف شدن این طرح شد.

در اردیبهشت سال 94 در سفر هیئت دولت به استان فارس کلنگ این پالایشگاه با حضور ویدئو کنفرانسی روحانی به زمین زده شد اما مناقشات زیست محیطی آن هنوز ادامه داشت و پای مخالفت شدید خانم ابتکار رئیس سابق محیط زیست را به پرونده پالایشگاه شیراز باز کرد.

معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست کشور آن زمان در نامه‌ای خطاب به استاندار سابق فارس، سید محمد احمدی نوشت: «نظر به اینکه ظرفیت قابل‌ تحمل محیط‌ زیست در محدوده دشت زرقان به دلیل تأثیرگذاری شدید صنایع و واحدهای در حال فعالیت و پالایشگاه شیراز به نحو قابل‌ملاحظه‌ای دچار محدودیت شده، تأکید این سازمان پس از بررسی‌‌های کارشناسی، مکان‌ یابی و تهیه گزارش ارزیابی زیست‌ محیطی پروژه در خارج از محدوده پارک ملی بمو است.»

با این نامه، پرچم پیروزی دوستداران محیط زیست در این زمینه بالا رفته و همچنین ابتکار با انتشار آن هم به مناقشه چندین ساله موافقان و مخالفان این طرح پایان داده و به نوعی به مصوبه و مجوز دو دولت مهر ابطال زده است!

استانداران ادوار گذشته فارس نتوانستند طرح پالایشگاه شیراز را به نتیجه برسانند

پس از رفتن محمداحمدی از استانداری فارس و انتصاب استاندار جدید، محمد علی افشانی، نیز در 25 فروردین 95 در نشست مدیران شرکت ها و واحدهای تابعه وزارت نفت در فارس اظهار داشت: اولویت سرمایه گذاری و ساخت پالایشگاه جدید با مدیران فعلی است اما اگر تمایلی برای این کار وجود نداشته باشد از سرمایه‌گذار جدید دعوت می‌شود.

وی با بیان اینکه مدیران مجموعه نفت و گاز استان باید طی سه ماه آینده برنامه های خود را ارائه کنند، خاطرنشان کرد: یکی از اقداماتی که می‌توان انجام داد، جمع آوری کامل پالایشگاه فعلی و ساخت پالایشگاه جدید با استانداردهای روز است و یا اینکه پالایشگاه جدید را در زمینی که در شهرستان سروستان برای آن در نظر گرفته شده احداث کنند.

افشانی استاندار سابق فارس نیز نتوانست موضوع ساخت پالایشگاه جدید شیراز را به سرانجام برساند و این بار نوبت به اسماعیل تبادار که سابقه مدیریت در بخش نفت و پتروشیمی دارد، رسیده تا ببینیم با این طرح که همچون کلاف سردرگم شده چه می‌کند.

نظر وزارت نفت هم ایجاد پالایشگاه مدرن در شیراز است

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی‌ نیز در گفت‌وگوی قبلی خود با تسنیم با بیان اینکه نظر بیژن زنگنه وزیر نفت بر احداث پالایشگاهی مدرن در شیراز است اظهار داشت: اما عدم حمایت و پیگیری نکردن موضوع از سوی مسئولان فارس سبب شده این پروژه متوقف و بودجه آن صرف امور دیگری شود.

علی اکبری گفت: با اطلاعات موثقی که دارم سرمایه‌گذار برای اجرای پروژه پالایشگاه شیراز وجود دارد ولی ترس سرمایه‌گذار برای اجرای این پروژه حمایت نکردن او است که سبب توقف پروژه شده است‌.

وی بیان کرد: نگاهی به گذشته و جزیره‌ای عمل کردن مسئولان فارس و سیر تصمیم‌سازی برای طرح توسعه پالایشگاه نشان می‌دهد که مردم شیراز نباید دلشان را به نظرات ضد و نقیض تصمیم‌سازان خوش کنند، چراکه به نظر می‌رسد حالا حالاها از ساخت پالایشگاه مدرن در شیراز خبری نیست.

درباره متوقف شدن این پروژه ملی نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی معتقد است شیطنت‌های رسانه‌ای سبب شد اطلاعات غیر واقعی انتشار داده شود و اعتراض تشکل‌های مردم نهاد به گونه‌ای ابراز شود که به نظر برسد مسئولان تلاش دارند محیط زیست را تخریب کنند.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای با تاکید بر اینکه مشکل جدی استان فارس در بحث اجرای پروژه‌های ملی عدم اجرای فرهنگ حمایت از سرمایه‌گذار است افزود: تاکنون سرمایه‌گذار داخلی این پروژه مبلغی نیز برای اجرای این مهم سرمایه‌گذاری کرده و ضروری است مسئولان ارشد فارس و دیگر نمایندگان استان تلاش کنند و از دولت بخواهند این پروژه ملی هرچه سریع‌تر در شیراز اجرا شده و به بهره‌برداری برسد.

 فریدون اسماعیل‌زاده، استاد تمام دانشکده شیمی نفت‌وگاز دانشگاه شیراز نیز معتقد است: با توجه به اینکه امروزه نوع بنزینی که در پالایشگاه شیراز تولید می‌شود یورو 5 نیست، تولید بنزین این پالایشگاه از گوگرد بسیار بالایی برخوردار است و مصرف این نوع بنزین در کلانشهر شیراز کاربردی ندارد.

به گفته وی احداث و جایگزینی پالایشگاه مدرن در شیراز یک ضرورت است زیرا با احداث یک پالایشگاه مدرن بیش از 1200 شغل در استان ایجاد می‌شود.

این مدیر طرح ایزومراسیون نفت‌های سبک دانشگاه شیراز تاکید دارد با توجه به اینکه پالایشگاه فعلی شیراز قدمتی 42 ساله دارد و از تکنولوژی عقب مانده طبیعی است که در شرایط فعلی وجود چنین پالایشگاهی به محیط زیست ممکن است آسیب وارد کند به همین دلیل باید مسئولان از وزیر مربوطه بخواهند با ساخت و تامین بودجه یک پالایشگاه مدرن در شیراز موافقت کنند.

ساخت پالایشگاه شیراز در عمل رنگ و بوی اجرایی گیرد

براساس این گزارش و مطالعه بخشی از فراز و نشیب‌های ساخت پالایشگاه جدید شیراز که پرونده آن 10 ساله شده است، فرماندار شهرستان شیراز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: معتقدیم باید پالایشگاه جدید شیراز رنگ و بوی عملیاتی و اجرایی بر خود بگیرد.

حیدرعالیشوندی با بیان اینکه مشکل محیط زیست مانع ساخت پالایشگاه جدید شیراز نیست و باید با پیاده‌سازی استانداردهای محیط زیستی پالایشگاه ساخته شود، بیان کرد: ساخت پالایشگاه جدید و مدرن به توسعه شهرستان شیراز در بخش صنعت کمک می‌کند و باید در سالی که به نام حمایت از کالای ایرانی قرار گرفته با جدیت تمام دنبال شود.

وی با تاکید بر اینکه در بخش نفت و گاز استان فارس استانی نفت‌خیز و گاز خیز است که باید از این فرصت‌های توسعه‌ای بیشترین بهره را برد خاطرنشان کرد: چرا باید با توجه به وجود ظرفیت‌های موجود در این استان از استان‌هایی مثل اصفهان، بندرعباس و یا سایر شهرها سوخت شیراز تامین شود؟

فرماندار شیراز گفت: با حمایت مدیران ارشد استانی و نمایندگان مجلس امسال موضوع ساخت پالایشگاه جدید شیراز دنبال می‌شود و در این راه معتقد هستیم که محیط زیست نیز همراهی کند و بخواهد که استانداردهای محیط زیستی در این پروژه رعایت شود.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار