پیش بینی هواشناسی حاکی از این است که با فعالیت یک سامانه بارشی در سه روز آینده اکثر نقاط کشور با رعد و برق، رشد ابر و وزش باد شدید مواجه خواهد بود.
کد خبر: ۵۸۶۴۳۱
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۲ 05 April 2018

به گزارش تابناک : بر اساس تحلیل آخرین اطلاعات هواشناسی طی سه روز آینده با فعالیت یک سامانه بارشی پیش بینی وضع هوا امروز با رشد ابر با رگبار موّقت باران و رعدوبرق و وزش باد شدید لحظه ای در استان های چهارمحال بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان و برخی نقاط همدان، مرکزی، ارتفاعات البرز در سمنان و شمال تهران، جنوب قم، غرب استانهای اصفهان و یزد، ارتفاعات مرکزی کرمان، شمال فارس، نواحی کوهستانی شمال و شرق خوزستان، مازندران و گلستان،شمال خراسان شمالی پیش بینی می شود.

همچنین روز جمعه ۱۷ فروردین ماه رشد ابرگاهی با رگبار و رعد و برق موقت و وزش باد شدید لحظه ای در شرق مازندران، ارتفاعات جنوبی گلستان، قزوین، مرکزی، برخی نقاط اصفهان، لرستان، شرق ایلام، نواحی کوهستانی شمال و شرق خوزستان، چهارمحال بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، شمال و ارتفاعات غربی فارس وغرب بوشهر و همچنین ارتفاعات البرز در شمال شرق استان تهران و شمالغرب سمنان، جنوب قم، جنوب شرق خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی را مشاهده خواهیم کرد.

بنا بر این گزارش روز شنبه ۱۸ فروردین نیز شاهد رشد ابرگاهی با رگبار و رعد و برق موقت و وزش باد شدید لحظه ای در اصفهان، چهار محال بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد، نیمه شمالی استانهای فارس و کرمان، برخی نقاط یزد، همدان، مرکزی، لرستان، شمال و شرق خوزستان، شرق کرمانشاه، شرق ایلام، بوشهر، جنوب قزوین، برخی نقاط استانهای تهران و البرز، شرق مازندران، شمال غرب سمنان خواهیم بود.

گزارش شده است که ویژگی سامانه های فصل بهار  احتمال بسیار بالا برای وقوع بارشهای رگباری همراه با رعد و برق است که علیرغم قابل توجه نبودن مقدار بارش تجمعی در بازه شبانه روز، به سبب بارش شدید موقت در بازه زمان نسبتا کوتاه منجر به روان آب و سیلاب ناگهانی در مناطق مستعد و از جمله  در رودخانه های فصلی و  دره های کوهستانی پرشیب  و همچینن وقوع رعدوبرق بویژه در ارتفاعات می شود.

 توصیه می شود هموطنان با توجه به فعالیت مربوطه در مناطق مختلف کشور نکات زیر را مورد توجه قرار دهند:

۱-  ضمن توجه به اطلاعیه های هواشناسی، پیش بینی وضع هوای منطقه مورد نظر را با جزئیات بیشتر از مرکز هواشناسی استان مربوط  دریافت کنند.
۲- با لحاظ تدابیر مورد نیاز ضمن حفظ ایمنی  در مواجه با این شرایط آمادگی لازم را در مناطق یاد شده داشته باشند.
۳- فراوانی وقوع رعد و برق در سامانه های بهاری و به خصوص در مناطق کوهستانی احتمال برخورد صاعقه بیشتر است. بنابراین با مشاهده رعد و برق اقدامات زیر موجب کاهش خسارت و افزایش ایمنی می شود:
- اگر در حال رانندگی یا سرنشین خودرو هستید بهتر است در خودرو بمانید و پیاده نشوید.
- از گاردریلهای فلزی کنار جاده ها فاصله گرفته و در نزدیکی آنها قرار نگیرید.
- از پناه گرفتن در زیر درختان خودداری کرده و همچنین از اجسام فلزی بلند مانند دکلهای انتقال نیرو قرار فاصله کافی داشته باشید.
- در نقاط مرتفع و بلندیها توقف نکنید.
- همچنین برای حفظ ایمنی در برابر سیلابهای موقت و ناگهانی از برپایی چادر و توقف طولانی یا استراحت در مناطق مستعد روان آب و سیل خودداری کنید.
گفتنی است در روز جمعه و شنبه به سبب رگبار و رعد وبرق و وزش باد شدید موقت غرب خلیج فارس مواج پیش بینی می شود و توصیه می شود هنگام تردد قایقهای تفریحی و شناورهای سبک نکات ایمنی رعایت شود.

 

 

منبع : مهر 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار