جشنواره اقوام ایرانی تا پایان تعطیلات نوروز در باغ جنت شیراز برپاست تا گردشگران در کنار جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و مذهبی استان فارس با جلوه‌هایی از زندگی اقوام ایرانی نیز آشنا شوند.
کد خبر: ۵۸۲۷۸۳
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۲ 24 March 2018

تابناک فارس به نقل از تسنیم: سیاه چادرهایی که با رنگ‌های شاد و متنوع تزئین شده، گلیم‌ها و صنایع دستی که در سیاه چادرها خودنمایی می‌کند و بوی غذاهای محلی در کنار آوای موسیقی محلی نخستین چیزهایی است که با شنیدن جشنواره اقوام ایرانی به ذهن متبادر می‌شود.

تصاویر نابی که در نوروز امسال در باغ جنت نیز دیده می‌شود. این جشنواره در شیراز تا پایان تعطیلات نوروز برپاست تا گردشگران در کنار جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و مذهبی استان فارس با جلوه‌هایی از زندگی اقوام ایرانی نیز آشنا شوند.

 

با این تصور که جشنواره از صبح تا عصر برپاست، وارد باغ جنت شدم اما با اندکی پیاده‌روی و رسیدن به محل برپایی چادرها و غرفه‌ها، با چادرهایی بسته و تعداد معدودی که مشغول آماده کردن غذاهای محلی بودند، روبه‌رو شدم.

سهیلا از ایل شاهسون از شهرستان نی‌ریز آمده است، چادرش هر چند وسایل پخت نان محلی را دارد اما تنورش هنوز خاموش است. در جشنواره‌های زیادی شرکت کرده از جمله جشنواره ایل بزرگ شاهسون که در اواخر اسفندماه در استان مرکزی برپا شده بود.

 

«قرار بود جشنواره 28 آغاز شود اما از دوم فروردین مستقر شدیم و با وجود اینکه بازدید خوب است اما فروش خوبی نداشتیم» این را می‌گوید و در ادامه دلیل این موضوع را ممنوعیت نصب چادر و اسکان مسافران در باغ جنت می‌داند و ادامه می‌دهد «سال‌های گذشته که جشنواره در باغ ملی برگزار شده بود یا سال گذشته که باغ جنت هم جز اماکن اسکان مسافران بود، فروش بهتر و بیشتری داشتیم».

جوجه کباب تابه‌ای با ادویه مخصوص ایل شاهسون، 2 نوع نان مخصوص و آش‌هایی چون آش دوغ و آش کارده غذاهایی است که سهیلا برای عرضه آماده می‌کند.

 

پریناز از ایل قشقایی شهر شیراز است که با همراهی خانواده‌اش در جشنواره شرکت کرده است. در گوشه سیاه چادرشان مشغول پخت نان محلی یا به گفته خودش «نان تیری» است. در گوشه گوشه سیاه چادر صنایع دستی مانند گلیم، پشتی و دیگر دستبافته‌ها دیده می‌شود. وی نیز معتقد است که امسال درآمد و فروش محصولات نسبت به سال‌های گذشته خوب نیست.

زهرا نیز همراه خانواده‌اش از ایل قشقایی شهرستان کازرون در جشنواره شرکت کرده و مشغول آماده کردن آش کارده است. او نیز اعتقاد دارد که چون امسال اجازه اسکان مسافر در باغ جنت را نداده‌اند مشتری‌هایشان کم شده و محصولات آنگونه که باید فروش نمی‌رود.

 

نکته قابل توجه در این جشنواره آن است که با وجود صحبت‌های جواد غریب‌زاده مدیر گردشگری شهرداری شیراز در 23 اسفندماه مبنی بر وجود 10 قوم از 10 استان کشور تنها قوم ترکمن از استان گلستان حضور داشتند و مابقی از استان فارس بودند.

ماریه دختر ترکمنی که با مادر و پدر و برادر کوچکش در جشنواره شرکت کرده با من همراه می‌شود و از چادر متفاوت ترکمن‌ها، دوغ شتر و لباس‌های محلی ترکمن سخن می‌گوید. روسری‌های و تن‌پوش‌های زیبای ترکمنی که به گفته ماریه امروز کمتر کسی از آنها استفاده می‌کند، وقتی دلیلش را می‌پرسم با شیوه و بیان کودکانه‌اش می‌گوید: « دیگر مد آمده است و لباس‌های سنتی فقط در عروسی‌ها پوشیده می‌شود».

 

برایم از رقص خنجری می‌گوید که مردان ترکمن در عروسی‌ها انجام می‌دهند، از چادری که با چوب گردو درست می‌شود، از لباس سنتی که مادرش با دست دوخته و تزئین کرده، از تاری که گوشه چادر است و خیال من را به صحرای ترکمن پرواز می‌‌دهد جایی که شخصیت‌های کتاب « آتش بدون دود» نادر ابراهیمی جان گرفته است.

پایان این جشنواره‌گردی هر چند آن گونه که تصور می‌کردم، نبود اما با دوغ شتری که ماریه مهمانم می‌کند، لذت‌بخش می‌شود و چه زیبا بود اگر دیگر اقوام ایرانی نیز در جشنواره حضور داشتند. جشنواره اقوام ایرانی در باغ جنت شیراز از ساعات 15 تا پاسی از شب میزبان گردشگران و شهروندان شیرازی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار