طرح توسعه حرم شاهچراغ(ع) مصوب شورای عالی شهرسازی و بارها از سوی نماینده ولی فقیه در استان،تولیت آستان و مسئولان ارشد استانی مورد تاکید قرار گرفته است اما گاه هجمه‌هایی از سوی رسانه‌ها و فضای مجازی نسبت به آن انجام می‌شود.
کد خبر: ۵۷۹۴۳۴
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۰ 15 March 2018

تابناک فراس به نقل از تسنیم:« پیرمردی که در یک خانه قدیمی و کوچک در اطراف حرم شاهچراغ (ع) زندگی می‌کند، بی‌آنکه کلامی از پیرمرد شنیده شود، ادعا می‌شود که برای اجرای طرح توسعه حرم برق منزل قطع شده تا مالک مجبور به تخلیه و منزل تخریب شود». این عبارات ماجرای فیلمی 32 ثانیه‌ای است که به تازگی در فضای مجازی منتشر و منجر به سوالاتی در ذهن مخاطبان شده است.

یک فیلم، یک ماجرا و طرح توسعه حرم شاهچراغ (ع)

حسین کیانی، معاون اجرایی آستان مقدس احمدی و محمدی نسبت به این موضوع چنین پاسخ داده است « فیلمی که پخش شده به محوطه‌سازی و تسطیح محیط پیرامونی آستان مربوط بوده و تخریبی در کار نبوده است. پیمانکارانی این امور را انجام می‌دهند به این معنا نیست که کار حرم است».

وی با انتقاد از هجمه‌های که نسبت به حرم و طرح توسعه آن از سوی برخی از سایت‌ها و فضای مجازی می‌شود، می‌گوید: « برخی از سایت‌ها و کانال‌های تلگرامی این ماجرا را به نوع دیگری نشان دادند در صورتی که اینگونه نبوده است».

آیت‌الله اسدالله ایمانی، نماینده ولی فقیه در استان فارس نیز درباره طرح توسعه حرم و ایجاد برخی موانع برای اجرای کامل آن می‌گوید: این طرح ملی است و بنا بود که جزئیاتش در استان تعیین شوداما در این جزئیات بارها « بالا و پایین کردند و نگذاشتند طرح آنگونه که تصویب شده بود، اجرا شود».

به گفته وی به نظر می‌رسد که عده‌ای دوست ندارند مجموعه حرم و امور مذهبی توسعه پیدا کند در صورتی که توسعه دیگر مفاخر ملی را با سرعت انجام دادند و می‌دهند اما در مورد حرم با بهانه‌های مختلف از جمله فضای میراثی مانع‌تراشی می‌کنند.

نماینده ولی فقیه در استان فارس معتقد است این امر هم راه حل دارد و اگر مسئولان خیابان‌ها و میدانی که پیشنهاد داده شده بود، انجام می‌دادند وضعیت تمام شهر تغییر می‌کرد.

بی‌انصافی و کم‌لطفی برخی نسبت به حرم

کیانی نیز با تاکید بر اینکه طرح توسعه حضرت شاهچراغ یک طرح ملی و مصوب شورای عالی معماری و شهرسازی است، اعتقاد دارد هر چند طرح دستخوش تغییراتی شده اما نکته مهم هجمه‌هایی است که از روی بی‌انصافی، کم‌لطفی و بی‌مهری اعمال می‌شود.

معاون اجرایی آستان مقدس احمدی و محمدی می‌گوید: این بی‌مهری هم نسبت به حرم، هم نسبت به اقداماتی که برای رفاه حال زائران و سهولت دسترسی به حرم انجام شده و هم نسبت به گردشگران و شهروندان شیرازی است.

به گفته وی این موضوع مبهم است که چرا عده‌ای تخریب گسترده‌ای نسبت به حرم در پیش گرفتند در حالی که حرم حضرت شاهچراغ جدا از جنبه تقدس و بعد دینی و مذهبی آن از لحاظ سازه و ساخت یک بنای میراثی فاخر شهر شیراز است که چند سده باقی مانده و مدام به شکوه و عظمت آن افزوده می‌شود.

کیانی مردم را بهترین قضاوت‌‌کنندگان نسبت به توسعه آستان می‌داند و معتقد است برخوردهایی که این روزها در فضای مجازی و برخی از سایت‌ها انجام می‌شود کاملا سلیقه‌ای و خالی از استناد است.

معاون اجرایی آستان مقدس احمدی و محمدی از پیگیری برخی این موارد سخن می‌گوید و اعتقاد دارد که حق آستان احمدی و محمدی است که برخی از این موارد را از مراجع قضایی دنبال کند.

اقدامات طرح توسعه متناسب با نیاز زائران

وی توسعه حرم را کاملا متناسب با نیاز زائران می‌داند و می‌گوید: تمام اقدامات توسعه‌ای که در حرم حضرت شاهچراغ(ع) تا به امروز رخ داده متناسب با نیاز زائران بوده است. کیانی می‌گوید: « اگر قرار بوده راه دسترسی داشته باشد با رویکرد رفع نیاز زائران بوده است».

معاون اجرایی آستان مقدس احمدی و محمدی درباره تملک‌هایی که در طرح توسعه صورت گرفته، چنین می‌گوید: « تملک کردن توسط دستگاه‌های متعددی در سال‌های گذشته انجام شده، بخشی توسط راه و شهرسازی، بخشی توسط شهرداری و بخشی توسط حرم بوده است اماهیچ موردی با اجبار نبوده و اینکه کسی ناراضی باشد حتی در مواردی فراتر از قانون در حمایت از افراد اقداماتی صورت گرفته است».

کیانی بر این مطلب تاکید می‌کند که این فضا، کارکردی مذهبی دارد پس همه موارد رضایت مالکان در آن رعایت شده و با وجود اینکه اغلب افرادی که پیرامون آستان زندگی می‌کنند از تمکن مالی چندان خوبی برخوردار نیستند، ملاحظه این افراد شده و حتی برخی از آنها پس از جابه‌جایی نیز تحت حمایت آستان قرار گرفتند.

توسعه حرم احمدبن‌موسی(ع) و ساماندهی بافت فرسوده اطراف آن همواره از مهم‌ترین مسائل و مباحثی است که در امورات شهری شیراز مطرح می‌‌شود. این موضوع به اندازه‌ای مهم بوده که نماینده ولی فقیه در استان نیز در این مسئله ورود کرده و بارها بر این موضوع تاکید کرده است.

طرح توسعه حرم و تاکیدات مسئولان

طرح توسعه حرم شاهچراغ با هدف سهولت دسترسی مردم به حرم، ساماندهی بافت فرسوده اطراف حرم و برخورداری بیشتر از ظرفیت حرم در توسعه شهر شیراز در سال89 در شورای عالی شهرسازی به تصویب رسید اما پس از مدتی در سال 93 خبرهایی مبنی بر لغو این مصوبه مطرح شد که احمدرضا دستغیب، دبیر هیئت امنای آستان مقدس احمدی و محمدی در آبان ماه همان سال در نشست خبری این موضوع را تحریف اعلام کرد و گفت « هیچ توقفی در توسعه حرم انجام نمی‌شود».

پس از آن طرح‌های مختلفی در راستای توسعه حرم مطهر احمدی و محمدی اجرا شد که از جمله آنها می‌توان به شبستان امام خمینی(ره)، صحن حضرت معصومه (س) و امام سجاد (ع ) اشاره کرد. با این حال موضوع توسعه و رفع موانع همچنان مورد تاکید نماینده ولی فقیه در استان فارس و تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی بوده است.

آیت‌الله دستغیب، تولیت آستان احمدی و محمدی نیز در مهرماه امسال در دیدار با استاندار فارس وجود حرم حضرت شاهچراغ را ظرفیتی برای شیراز دانسته و خواستار توجه ویژه به این حرم و رفع موانع توسعه و آبادانی این حرم شده است. وی ارائه خدمات مطلوب و مناسب به زائران را مهم‌ترین هدف این آستان ذکر کرده و گفته است که زائران سومین حرم اهل بیت برای رسیدن به جایگاه واقعی خود نیازمند امکاناتی از جمله زائرسراهای ارزان قیمت هستند.

اسماعیل تبادار، استاندار فارس نیز در بهمن ماه امسال در نشست تشریح برنامه‌های دهه فجر درباره طرح توسعه حرم شاهچراغ (ع) گفته است « این طرح در دستور کار است البته متولی هم دارد ما نیز به اجرای این طرح کمک کرده و آن را تسهیل خواهیم کرد».

اگر عنوان سومین حرم اهل بیت به شیراز و استان فارس از سوی مقام معظم رهبری اطلاق شده به واسطه وجود مبارک حضرت احمدبن‌موسی(ع) است و تحقق این امر منوط به انجام الزاماتی است که نماینده ولی فقیه در استان فارس آن را سهولت دسترسی به حرم و فراهم کردن فضایی برای بهره بردن خانواده‌ها از بارگاه معنوی این امامزاده جلیل التعظیم می‌داند.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
چرا حرم اجازه بازدید گردشگران خارجی از داخل حرم را نمیدهد!!!!!!؟؟؟
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار