عضو هیأت‌علمی دانشگاه شیراز با اشاره به اهمیت جانمایی شهر در ساخت‌وسازها گفت: گسل‌های فارس مثل مارهای خفته‌ای هستند که درگذشته فعال بوده و اگر روزی دوباره فعال شوند فاجعه بزرگی را به وجود می‌آورد.
کد خبر: ۵۷۶۲۸۴
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۲ 08 March 2018

تابناک فارس به نقل از فارس: بتن آماده و قطعات پیش‌ساخته در صورت داشتن استانداردهای لازم می‌تواند تحولی کیفی در ساختمان‌های فارس ایجاد کند. با توجه به گسل‌های بزرگی که از شیراز و شهرستان‌های فارس می‌گذرد، اهمیت سرعت در ایجاد فرهنگ استفاده از بتن آماده و قطعات پیش‌ساخته در بین مردم بیشتر از گذشته احساس می‌شود.

عضو هیأت‌علمی دانشگاه شیراز ظهر امروز در دومین همایش ملی بتن استاندارد فارس، با اشاره به اهمیت مقاوم‌سازی ساختمان‌ها با مصالح استاندارد در زلزله، اظهار داشت: گسل کازرون، سبزپوشان یک و دو و زاگرس مهم‌ترین گسل‌هایی بزرگ هستند که از شیراز می‌گذرد.

حسین رهنما افزود: گسل زاگرس تقریباً بیشتر قسمت غرب کشور را طی می‌کند و از شیراز هم می‌گذرد؛ بیشتر زلزله‌هایی که این گسل ایجاد می‌کند بالای 6 ریشتر هستند.

وی بابیان اینکه گسل کازرون هم از گسل‌های بزرگ دیگری است که از شیراز می‌گذرد، گفت: گسل سبزپوشان از شمال غرب شروع و از جنوب غرب شیراز خارج می‌شود و مناطق مثل میانرود را پوشش می‌دهد.

رهنما بابیان اینکه گسل سبزپوشان 2 از باغات قصرالدشت، گسل سبزپوشان یک از میانرود و ورزشگاه بزرگ میانرود و گسل بزرگ زاگرس از لپویی می‌گذرد، تصریح کرد: با دقت در نقشه گسل‌های شیراز در شهرسازی به اهمیت جانمایی شهر در ساخت‌وساز پی می‌بریم.

وی با اشاره به دوره‌های زلزله 100 ساله گسل‌‌ها، ادامه داد: از آخرین زلزله آمده، 120 سال می‌گذرد و باید منتظر زلزله باشیم.

این استاد دانشگاه بابیان اینکه نقاط وسطی شیراز از مابقی نقاط کم گسل‌تر است، مطرح کرد: این گسل‌ها مثل مارهای خفته هستند که درگذشته خیلی فعال بودند و اگر روزی فعال شود فاجعه بزرگی را به وجود می‌آورد.

رهنما بابیان اینکه ایران کاملاً در کمربند زلزله قرار دارد، خاطرنشان کرد: از 800 سال گذشته تا به امروز قاره‌ها در حال حرکت بودند؛ ایران در نقطه‌ای واقع‌شده که تلاقی تمام نقاط تکنیکی صفحات قاره‌ها هست.

رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان بتن آماده و قطعات پیش‌ساخته فارس نیز با اشاره به اهمیت ترویج فرهنگ استفاده از بتن آماده، گفت: کاهش خسارات جانی و مالی در زلزله و جلوگیری از هدر رفتن سرمایه ملی حاصل استفاده از بتن آماده است.

محمدعلی طالبان‌پور بابیان اینکه مقاوم و ایمن‌سازی ساختمان در صنعت چشم‌انداز بتن 1404 در دستور کار قرار دارد، افزود: اجرای اقتصاد مقاومتی در صنعت بتن فارس، برگزاری دوره‌های آموزشی در راستای استفاده از بتن آماده برای 3300 نفر ساعت، عقد تفاهم‌نامه با دستگاه‌های اجرایی جهت برطرف شدن معضل برخورد با مختلفان و ایجاد گشت‌های مشترک در سطح شیراز جهت نظارت بر عملکرد واحدهای بتن آماده از عملکردهای این انجمن است.

وی بابیان اینکه با واحدهای تولیدی غیرمجاز بتن بر اساس با قانون برخورد و پلمپ شدند، تصریح کرد: 30 واحد تولیدی غیرمجاز در طول سه سال گذشته پلمپ شدند و آن‌هایی که پتانسیل مناسب را داشتند، نشان استاندارد را گرفتند.

رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان بتن آماده و قطعات پیش‌ساخته فارس ادامه داد: در ابتدا وضعیت لرزه‌خیزی شهرستان‌های فارس را بررسی و بعدازآن کارخانه‌های بتن آماده شهرستان‌ها را شناسایی کردیم و با همکاری سازمان‌ها برای آن‌ها دوره‌های آموزشی در رابطه بااهمیت اخذ نشان استاندارد و تولید باکیفیت برگزار کردیم.

طالبان‌پور مطرح کرد: در استان فارس ازنظر لرزه‌خیزی لار در رتبه اول و شیراز در رتبه هفتم قرار دارند؛ پاسارگاد باگذشت 78 سال بدون زلزله رتبه آخر را دارد.

وی با اشاره به راه‌اندازی ستاد اقتصاد مقاومتی به‌منظور رفع چالش‌های تولید و رفع مشکلات صنعت، خاطرنشان کرد: 11 کارخانه تولید بتن آماده استاندارد در شیراز تعطیل‌شده و 33 واحد دیگر در حال تعطیلی هستند که درنهایت با عارضه‌یابی توانستیم عوامل تعطیلی آن‌ها را پیدا کنیم.

این مقام مسؤول بیان کرد: از عوامل مهم رکورد بازار مسکن، کاهش 50 درصدی پروانه‌های ساختمانی و صدور بی‌رویه پروانه بهره‌برداری برای واحدهای تولیدی بتن آماده است.

طالبان‌پور بابیان اینکه بتن آماده قابلیت صادرات ندارد و تنها محصولی است که به دلیل محدودیت زمان مصرف توان صادرات ندارد، گفت: توجه به تقاضا و نظارت شدید بر این محصول که باجان و اموال مردم ارتباط مستقیم دارد، دارای اهمیت زیادی است.

وی افزود: در طول 8 سال دفاع مقدس 14 هزار و 600 شهید تقدیم اسلام و ایران کردیم ولی در زلزله بم 26 هزار کشته در یک‌شب دادیم، درصورتی‌که با این ریشتر در کشورهای دیگر زخمی کمتری می‌دهیم.

رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان بتن آماده و قطعات پیش‌ساخته فارس مطرح کرد: کار کارخانه‌داری که 10 میلیارد سرمایه‌گذاری کرده و بتن استاندارد تولید می‌کند باوجود خلاطه‌های بتن‌ریزی دچار مشکل شده‌اند.

طالبان‌پور با اشاره به مطالبات 25 میلیارد تومانی کارخانه‌های تولیدی بتن، خاطرنشان کرد: دفتر ستاد اقتصاد مقاومتی را در قالب شرکت تعاونی ایجاد کردیم که از مزیت‌های 33 ناظر مقیم در کارخانه هستند و از زمانی که کارخانه شروع به فعالیت می‌کند تا پایان بتن‌ریزی تحت نظارت دارد.

وی با اشاره به معرفی واحدهای تولیدی شناسایی‌شده بدون مجوز که در عصر و شب فعالیت می‌کنند، ادامه داد: از مزایای ایجاد گشت‌های نظارت افزایش سطح کیفی بتن، تنظیم بازار، حذف دلالان از این صنعت، جلوگیری از نوسانات قیمت است.

این مقام مسؤول با اشاره به کاهش بار ترافیک به دلیل عبور و مرور میکسرها، مطرح کرد: به دلیل اهمیت زمان بتن‌های پیش‌ساخته در مصرف آن‌ها، با معرفی کارخانه‌های نزدیک به محل ساخت‌وسازها باعث می‌شود بتن سالم‌تر به دست سازنده برسد و آلودگی زیست‌محیطی ناشی از عبور میکسرها کاهش یابد.

طالبان‌پور خواستار سازمان جلوگیری از صدور بی‌رویه پروانه بهره‌برداری و متناسب با تقاضا و افزایش سطح نظارت شد و بیان کرد: سازمان‌های مربوطه باید استفاده از بتن دست‌ساز از خلاطه‌ها را که فاقد استاندارد است، ممنوع کنند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار