روستای نوایگان داراب به دلیل فروش چندین میلیاردی محصولات دیم عنوان «پردرآمدترین روستای کشور» از لحاظ فروش این محصولات را از آن خود کرده است.
کد خبر: ۵۷۶۲۲۶
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۷ 08 March 2018

تابناک فارس به نقل از تسنیم: در 45 کیلومتری شهرستان داراب روستای هدف گردشگری نوایگان قرار دارد. این روستا به جهت بافت پلکانی و معماری خانه‌ها به «ماسوله فارس» معروف است و به دلیل طبیعت زیبا سالانه گردشگران زیادی را جذب می‌کند.

 فارس| نوایگان داراب؛ از عنوان «پردرآمدترین روستای کشور» تا «روستای بدون جرم»

در روستای نوایگان داراب آثار تاریخی مانند «قلعه پیکان» و مسجد تاریخی این روستا قرار دارد، علاوه بر این یکی از قدیمی‌ترین مدارس شهرستان داراب که در سال 1317 ساخته شده در این روستا واقع شده است. این روستا دارای مناطق جذاب طبیعی و چشمه‌سارهای زیبا مانند «مزرعه آب»، «چشمه حشمت»، «جایرد»، «چشمه آب انار»، «چشمه آب گردو» و »چشمه آب بادمو» است.

 

این روستا در بین دو کوه محصور شده است و وسط این دو کوه دره‌ای سرسبز قرار دارد که محصولات متنوعی مانند گل محمدی، انجیر، بادام و گردو در آن به بار می‌نشیند. یکی از محصولات کشاورزی شاخص این روستا انجیر است و سالانه بیش از 1700 تن انجیر دیم در این روستا تولید می‌شود.

به گفته عبدالوهاب انصاری، دهیار روستای نوایگان، در این روستای 1700 نفره 500 خانوار زندگی می‌کنند و شغل اصلی مردم باغداری دیم است.

 

از آنجا که بارندگی‌های سال گذشته بسیار مناسب بود و به گفته دهیار روستای نوایگان حدود یک‌هزار میلی‌متر بارندگی در نوایگان داراب ثبت شد، محصولات باغات دیم این روستا دو برابر سال‌های گذشته شد تا جایی که فروش 20 میلیارد تومان انجیر دیم و 25 میلیارد تومان انار آبی عنوان «پردرآمدترین روستای کشور از لحاظ فروش محصولات دیم» را به روستای نوایگان داراب داد.

دهیار این روستا می‌گوید: عنوان پردرآمدترین روستای کشور در واقع یک عنوان موقتی است زیرا بارش‌های مناسبی که اواخر سال 95 داشتیم، کمیت و کیفیت محصولات باغی روستا را بالا برد و بالطبع درآمد باغداران را افزایش داد اما امسال که بارندگی‌ها زیاد نبوده باغات دیم نیز محصول کمتری دارند.

 

روستای نوایگان داراب قرار است به عنوان «روستای عاری از جرم» معرفی شود، حجت‌الاسلام سید محسن موسوی در این باره می‌گوید: طبق تحقیقاتی که انجام شده این روستا کم‌ترین میزان جرم و آسیب‌ اجتماعی مانند طلاق، اعتیاد و غیره را داشته است و کارشناسان ما در حال بررسی دقیق این موضوع هستند تا این روستا را به عنوان «روستای عاری از جرم» در فارس معرفی کنند.

حجت‌الاسلام موسوی می‌افزاید: یک از دلایل عدم بروز جرم در این روستا این است که مردم آن همگی اهل کار و فعالیت هستند و از طرفی در این روستا فقط افراد بومی زندگی می‌کنند و مهاجرپذیر نبودن این روستا نیز دلیل دیگر برای عدم بروز جرم است.

 

یکی از دلایل توجه گردشگران به روستای نوایگان حفظ بافت سنتی و کوهستانی آن است، دهیار روستای نوایگان می‌گوید: توجه به بافت کوهستانی در این روستا سبب شده که به جای استفاده از آسفالت، کوچه‌های این روستا با استفاده از سنگ‌های کوه سنگفرش شود و مردم نیز برای حفظ نمای سنتی روستا از سنگ کوه‌های اطراف برای نمای خانه‌ها استفاده کنند که همین موضوع زیبایی روستا را دو چندان کرده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار