یکی از نگرانی‌های مردم هنگام خریدهای شب عید و روزهای آغازین سال نو، گرانی میوه است، مسئولان استان فارس وعده دادند که این قیمت تا پایان عید ثابت می‌ماند.
کد خبر: ۵۷۵۷۲۱
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۰ 07 March 2018

تابناک فارس به نقل از تسنیم: یکی از نگرانی‌های مردم هنگام خریدهای شب عید و روزهای آغازین سال نو، گرانی میوه است. آنها توقع دارند مسئولان با کنترل قیمت‌ها و نظارت بیشتر بر واحدهای صنفی میوه فروش، حمایت خود را به مردم ثابت کنند.

چند سالی است که با تشکیل ستاد تنظیم بازار شب عید و ذخیره‌سازی میوه، تا حدودی مشکل گران‌فروشی و کم‌فروشی در بازار میوه و تره بار کنترل شده است، اما همچنان متخلفانی وجود دارند که برای سود بیشتر کرامت انسانی خود را زیر پا می‌گذارند.

مدیر سازمان تعاون روستایی استان فارس از ذخیره‌‌سازی حدود 9 هزار تن پرتقال و سیب ویژه شب عید در کشور خبر می‌دهد و می‌گوید: 3 هزار تن پرتغال والنسیا دارابی برای بازار فارس و بیش از 2100 تن پرتغال برای دیگراستان‌ها ذخیره و در سردخانه‌ها نگهداری شده است که در طرح تنظیم بازار شب عید توزیع می‌شود.

احد بهجت حقیقی با تاکید بر اینکه شهروندان از بابت تامین میوه شب عید هیچ گونه نگرانی نداشته باشند، می‌افزاید: 2 هزار تن سیب تنظیم بازار شب عید برای بازار داخلی استان و 1800 تن سیب برای 7 استان کشور ذخیره‌سازی شده و علاوه بر آن مقدار دیگری مازاد بر نیاز مردم فارس از باغداران خریداری و ذخیره‌سازی شده است که در صورت احساس نیاز بازار بدون فوت وقت به بازار میوه تزریق می‌شود تا قیمت میوه ثابت بماند.

وی با اشاره به خشکسالی‌های اخیر امسال در فارس، اضافه می‌کند: امسال با توجه به اینکه قسمتی از باغات مرکبات و میوه در فارس دچار کم آبی شدند، اما این آسیب در حدی نبود که بخواهیم میوه وارد استان کنیم و تمام نیاز بازار از میوه‌های داخلی تامین و در سردخانه‌های استان نگهداری شده است.

بهجت حقیقی با مطرح کردن این موضوع که امسال نیز تلاش داریم تا پایان سال نسبت به مطالبات باغداران به سازمان تعاون روستایی و اتحادیه باغداران استان فارس و قولی که برای پرداخت حساب به آنها داده‌ایم، اقدام کنیم، می‌گوید: امسال بدون یک ریال اعتبار دولتی و به واسطه اعتمادی که باغداران به سازمان تعاون روستایی و اتحادیه باغداران استان فارس داشتند میوه تنظیم بازار شب عید تامین شده است.

وی با بیان اینکه امسال بر اساس چانه زنی‌های صورت گرفته مقرر شده است پرتقال والنسیای دارابی در طرح تنظیم بازار شب عید قرار بگیرد، می‌افزاید: با این اقدام در راستای حمایت از باغداران، هم استانی‌ها می‌توانند یکی از مرغوب‌ترین انواع پرتقال کشور را با ارزان ترین قیمت تهیه کنند.

مدیر سازمان تعاون روستایی استان فارس اضافه می‌کند: بنا به دلایل مختلفی هر سال مقدار زیادی پرتقال وارد استان می‌شد و شهروندان باید به اجبار از پرتقال‌های وارداتی استفاده می‌کردند.

ثابت ماندن قیمت انواع میوه

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار شیراز نیز با بیان اینکه امسال نیز قرار است میوه طرح تنظیم بازار از تاریخ 27 اسفند آغاز و تا 13 فرودین ماه ادامه داشته باشد، می‌گوید: ثبات قیمت میوه شب عید یکی از اولویت‌های مهم متولیان ستاد طرح تنظیم بازار است.

جواد عدلو می‌افزاید: اعضای اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار شیراز نیز مانند دیگر مسئولان برای ثابت نگه داشتن محصولات مورد نیاز تلاش می‌کنند و اقدامات نظارتی خود را انجام می‌دهند تا شهروندان بتوانند میوه مورد نیاز خود را با یک نرخ ثابت در همه مناطق شهر شیراز تامین کنند.

وی با بیان اینکه قیمت میوه طرح تنظیم بازار در تمامی نقاط شیراز ثابت خواهد بود، اضافه می‌کند: شهروندان وظیفه دارند چنانچه تخلف کم‌فروشی و گران‌فروشی از سوی میوه فروشان مشاهده کردند به اتحادیه میوه فروشان اعلام کنند یا از طریق سامانه‌های 124 و یا 3234000 تماس برقرار کنند.

عدلو ادامه می‌دهد: تمامی میوه‌های طرح تنظیم بازار توسط اتحادیه تعاونی باغداران و کشاورزان فارس و از محل تولیدات داخل تامین شده و در بسته‌بندی‌های سبدی با وزن مشخص در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار شیراز می‌گوید: این میوه‌ها که از کیفیت مطلوبی برخوردار هستند از طریق مراکز توزیع که بنرهای متحدالشکل طرح تنظیم بازار همراه با درج قیمت و کد واحد فروش در آنها نصب شده است در اختیارمتقاضیان قرار می‌گیرد.

عدلو یکی از راه‌های کسب اطلاع قیمت به روز میوه را سایت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اعلام می‌کند و می‌افزاید: شهروندان باید برای مقابله با گران‌فروشی و متخلفان با اتحایه همکاری کنند و در صورت هرگونه تخلف مسئولان را مطلع سازند تا با آنها برخورد شود.

رسیدگی به شکایات مردمی

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار شیراز با بیان اینکه در حال حاضر 800 واحد صنفی میوه فروشی به صورت رسمی در شیراز فعالیت می‌کنند، ادامه می‌دهد: براساس آمارها تعداد 1200متقاضی دیگر برای دریافت مجوز میوه فروشی پرونده تشکیل داده‌اند تا بتوانند به صورت رسمی فعالیت خود را ادامه دهند.

عدلو بیشترین شکایات از سوی شهروندان را نسبت به برخورد نامناسب میوه فروشان دروازه کازرون عنوان می‌کند و می‌گوید: برخورد نامناسب برخی فروشندگان در منطقه دروازه کازرون با شهروندان تاسف بار است و مشتریان نباید از فروشندگانی که برخورد بدی دارند و میوه بی‌کیفیت را به قیمت حراجی می‌فروشند، خرید کنند.

وی اضافه می‌کند: فروش میوه زیر قیمت بازار، هدایت کردن نور چراغ بر روی میوه‌ها و فروش آنها در نایلکس‌های کدر از نشانه‌های کم فروشی و غیر مرغوب بودن کالاست.

این مسئول صنفی بر اهمیت مشتری‌مداری تاکید می‌کند و می‌گوید: اگر مشتریان از فروشندگانی که کرامت انسانی را زیر سوال می‌برند، خرید نکنند فرهنگ مشتری مداری رایج می‌شود. شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف از سوی فروشندگان میوه و تره‌بار از طریق شماره 32359397 با اتحادیه ارتباط برقرار کنند و مورد را برای پیگیری گزارش دهند.

وی اضافه می‌کند: ماهانه به طور میانگین در حدود 20 پرونده به دلیل گران فروشی و یا به دلایل دیگر در اتحادیه تشکیل می‌شود که در کمترین زمان ممکن به آنها رسیدگی می‌شود.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار