مردم شهر تازه‌ تاسیس خومه‌زار ممسنی علاوه بر مشکلات قطعی و کمبود آب؛ بهای آب شهری را پرداخت می‌کنند در حالی‌ که خدمات ارائه شده به آنها، روستایی است.
کد خبر: ۵۷۵۶۹۴
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۴ 07 March 2018

تابناک فارس به نقل از تسنیم:نزدیک 10 سال است که استان فارس دچار تنش آبی شده و به گفته مسئولان اگر 4 استان نخست دارای تنش در کشور را در نظر بگیریم استان فارس یکی از آن 4 استان محسوب می‌شود. در حال حاضر 19 شهر استان در مرز بحران قرار گرفته و سطح آب سفره‌های زیرزمینی در استان به اندازه‌ای کاهش پیدا کرده که عمق چاه‌ها به 450 و گاه 510 متر رسیده است.

دریافت تعرفه شهری برای خدمات روستایی

در این میان نه تنها روستاها بلکه شهرهای تازه تاسیس هم با مشکلات آب و بحران آن روبه‌رو هستند، شهر خومه‌زار ممسنی یکی از روستاهایی است که ابتدای دهه 90 از روستا به شهر تبدیل شده است اما پس از گذشت این زمان با مشکلات بسیاری به ویژه در زمینه آب روبه‌رو بوده است.

عدم تحویل امورات آب این شهر از روستایی به شهری سبب اعتراض مسئولان شهری خومه‌زار شده است. مشکلاتی که برای آبرسانی به این شهر در روزهای ابتدایی اسفندماه رخ داد، این اعتراضات را به رسانه‌ها کشاند به گونه‌ای که اعضای شورای شهر خومه‌زار و آبفای روستایی ممسنی در نامه‌هایی جداگانه به پاسخ‌گویی به یکدیگر پرداختند.

ابوطالب کریمی، عضو شورای شهر خومه‌زار در نامه خود آورده است: « بالغ بر 6 سال ست که مردم خومه‌زار بهای خود را شهری پرداخت می‌کنند ولی خدمات آب روستایی را نیز دریافت نمی‌کنند».

وی عدم ترمیم و تعویض شبکه فرسوده آب و هدررفت آن، عدم پرداخت به موقع حقوق آبداران، قطعی‌ها و شکستگی‌های مکرر را بخشی از مشکلات آب این شهر ذکر کرده است.

در مقابل کامبیز لشگری، رئیس آبفای روستایی ممسنی در نامه خود، خشکسالی و بحران آب را که در کل منطقه و استان فارس وجود داشته دلیل خشک شدن چاه دوم خومه‌زار و کم شدن آب چاه مشترک رازیانه‌کاری و خومه‌زار دانسته است.

به گفته وی زمانی که روستایی به شهر تبدیل می‌شود مدیریت آب آن باید به آبفای شهری تحویل داده شود اما تاکنون این امر رخ نداده است با این حال آبفای روستایی نسبت به وضعیت آب این شهر بی‌تفاوت نبوده است. لشگری درباره پرداخت حقوق آبداران نیز وعده داده که ظرف یک هفته انجام شود.

مشکل آب خومه‌زار حل می‌شود

رحمت‌الله فرامرزی، فرماندار ممسنی در گفت‌وگو با تسنیم به مشکلات شهر خومه‌زار پرداخت و علت اصلی عدم تحویل آب این شهر از روستایی به شهری را عدم فراهم بودن زیرساخت‌ها، تجهیزات و دیگر بسترهای لازم می‌داند.

وی به برگزاری جلسات مکرر برای تعیین تکلیف این موضوع اشاره می‌کند که با وجود اینکه در سال‌های گذشته این موضوع به نتیجه نرسیده اما در آخرین جلساتی که شکل گرفته، آبفای شهری وعده داده که امور آب این شهر را تحویل بگیرد.

فرامرزی می‌گوید: در حال حاضر آب این شهر از روستای رازیانه‌کاری تامین می‌شود که با توجه به فرسودگی شبکه آب خومه‌زار و گستردگی و تعداد متقاضیان برخی از مناطق با کمبود آب روبه‌رو می‌شوند.

سرپرست فرمانداری ممسنی معتقد است که حل این مشکل در دراز مدت امکان‌پذیر است که علاوه بر تحویل امورات آب از روستایی به شهری باید یک حلقه چاه که در حال حاضر متعلق به آبفای روستایی است، بهینه‌سازی شود و در اختیار مردم این شهر قرار گیرد.

وی معتقد است در صورتی که اعتبارات قابل قبولی برای حفر چاه جدید نیز تامین شود، یک حلقه چاه برای تامین آب شهر خومه‌زار حفر می‌شود که البته برای این موضوع باید تمهیدات لازم منابع آبی شهرستان نیز لحاظ شود.

بحران آب در حالی در استان فارس روز به روز در حال افزایش است که محمدعلی قلندری، رئیس آبفای استان فارس نیز از مردم خواسته 20 درصد در مصرف آب صرفه‌جویی کنند چراکه در غیر این صورت تابستان سخت و دشواری پیش‌روی مردم استان قرار می‌گیرد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار