دوازدهم اسفند روز جهانی حیات وحش و شعار امسال در مورد گربه سانان است که اگرچه مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس خبر شناسایی 6 گونه از گربه سانان را در این استان داده اما می گوید: گونه شیر ایرانی در سال های پیش منقرض شده است.
کد خبر: ۵۷۳۴۹۱
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۲ 03 March 2018


تابناک فارس به نقل از ایرنا:سعید محمودی اظهار داشت:در سالهایی نه چندان دور زیستگاه های استان فارس میزبان 6 گونه گربه سان شامل شیر ایرانی، پلنگ، کاراکال ، گربه وحشی، گربه جنگلی و گربه پالاس بوده است که شناسایی این گربه سانان ثبت شده اما از این میان شیر ایرانی که زیستگاه آن دشت ارژن بود منقرض شده است.
وی گفت:در 20 دسامبر 2013 در شصت و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد ، روز امضای معاهده منع تجارت گونه های گیاهی و جانوری در معرض تهدید به عنوان روز جهانی حیات وحش نامگذاری شد که در این روز ارزش های حیات وحش برشمرده و نسبت به آن آگاهی رسانی می شود.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس افزود:شعار روز جهانی حیات وحش امسال «گربه های بزرگ، صیادان طبیعی در معرض تهدید» است و باید با ایجاد حساسیت برای کمک به حفاظت این مخلوقات کارهای بیشتری انجام دهیم.
محمودی همچنین با بیان اینکه گوشتخواران از جمله گربه سانان ارزش های بیشماری از نظر اکولوژیکی دارند گفت : آنها شکارچیان طبیعی هستند و با حذف گونه های ضعیف و یا جوندگان آسیب رسان در طبیعت تعادل ایجاد می کنند. از گربه سانان به عنوان گونه های چتر نام برده می شود. گونه چتر گونه ای است که در یک اکوسیستم نقش حمایتی برای سایر گونه ها دارد. مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس گفت:‌حفاظت از گونه های چتر مانند گربه سانان به طور غیر مستقیم ، حفاظت یک زیستگاه و سایر گونه های آن را نیز در برخواهد داشت.
وی بیان کرد:درایران 10 گونه گربه سان وجود دارد که از این 10 گونه 2 گونه یعنی شیر ایرانی و ببرهیرکانی منقرض شده اند.
به گفته مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس ، مهمترین عامل تهدید گربه سانان تغییر کاربری و تخریب زیستگاه ها ، کاهش طعمه ، تصادفات جاده ای و تعارض با دامداران است. در حالی که این گونه ها جزو میراث طبیعی استان ما به شمار می روند و لازم است به نفع طبیعت از آنها حفاظت شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار