مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس گفت: هم‌اکنون ۵۰ درصد از کل دانش‌آموزان شیرازی در مدارس خیرساز و غیردولتی به تحصیل مشغولند و اگر این ظرفیت نبود قطعا با چالش بزرگی روبرو بودیم.
کد خبر: ۵۷۱۳۷۵
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۹ 26 February 2018

حمیدرضا آذری در جلسه‌ هم‌اندیشی بررسی ظرفیت‌های مدارس غیردولتی در توسعه‌ فرهنگ شهروندی که با حضور شهردار و اعضای شورای شهر شیراز برگزار شد، با تاکید بر لزوم تعامل و همکاری آموزش و پرورش با شهرداری در مدیریت شهر، افزود: در بسیاری از موارد این دو نهاد می توانند با هم همکاری مناسب داشته باشند .

وی با بیان اینکه نزدیک به ۹۰۰ هزار دانش‌آموز در فارس به تحصیل مشغولند، گفت: یک‌سوم دانش‌آموزان فارس در شیراز حضور دارند که از بین ۱۰۰ دانش‌آموز شیرازی حدود ۵۰ نفر در مدارس غیردولتی و خیرساز مشغول به تحصیل هستند.

وی با اشاره به اداره مدارس توسط شهرداری در برخی از کشورهای پیشرفته، این نگاه را ناشی از توجه شهرداری‌ها به اهمیت تربیت نیروی انسانی و شهروند خوب و در مسیر منافع جامعه دانست

آذری ضمن قدردانی از نگاه فرهنگی شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر شیراز گفت: شهر همانند یک موجود زنده نیازمند توجه در همه ابعاد، به‌ویژه بعد فرهنگی است.

وی گفت: ظرفیت بسیار مناسبی در آموزش و پرورش وجود دارد که شهرداری می‌تواند با استفاده از آن، دیدگاه و برنامه‌های خود را برای مدیریت بهتر شهر به مردم منتقل کند؛ ظرفیت‌هایی نظیر مدارس و انجمن اولیای مراکز آموزشی و مدارس غیرانتفاعی.

آذری افزود: وجود گره‌های ترافیکی یکی از مهمترین مشکلات شهری است که برای کاهش و رفع آن آموزش و پرورش و شهرداری می توانند با تعامل با هم در مواردی همچون جانمایی صحیح مدارس اقدام کنند .

وی با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی هر دو نهاد آموزش و پرورش و شهرداری گفت: می توان با استفاده از ظرفیت‌های موجود در آموزش و پرورش، از موازی کاری‌های بی مورد کاست و کارهای فرهنگی را به افراد متخصص و توانمند سپرد و آموزش و پرورش آماده است تا در بخشی از فعالیت‌های فرهنگی شهرداری همکاری داشته باشد .

مدیر کل آموزش و پرورش فارس بر لزوم حمایت شهرداری از نخبگان علمی کشوری و جهانی شیراز تاکید و با اشاره به جایگاه ملی و بین‌المللی برخی چهره‌های علمی، ورزشی و فرهنگی این دیار، گفت: این افراد سرمایه‌های معنوی جامعه محسوب می‌شوند که باید مورد حمایت نهادهای مختلف باشند.

آذری با اشاره به مشکلات دانش آموزان حاشیه نشین شهر شیراز گفت: اساسی ترین عامل نابرابری و مشکلات اجتماعی، نابرابری در خدمات آموزشی است؛ می توان با ایجاد عدالت آموزشی، امکان رقابت دانش آموزان حاشیه شهر با سایر دانش آموزان را فراهم کرد.

رئیس اداره مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی آموزش و پرورش فارس نیز گفت: استان فارس از نظر ساخت و ساز مجتمع غیر دولتی در کشور مقام اول را دارد به نحوی که از سال ۹۳ تا کنون ۶۰ واحد آموزشی، در استان ساخته شده که عمدتا به شکل مجتمع است.

رسول قانونی گفت: مدارس غیردولتی در تمام عرصه‌های علمی آموزشی، فرهنگی، تربیتی و ورزشی نقش آفرین بوده‌اند و یکی از مصادیق آن نقش اشتغال زایی نیروهای جوان در این مدارس است که بیش از ۱۵ هزار نیروی جوان با تحصیلات بالا مشغول به فعالیت بوده و از خدمات بیمه‌های نیز بهره مند هستند .

وی گفت: در حال حاضر از مجموع ۸۲۸ هزار و ۹۴۵ دانش آموز استان فارسی، ۱۱۹ هزار و ۶۸۷ نفر یعنی ۱۴ و ۴۳ درصد از دانش‌آموزان در مدارس غیر دولتی تحصیل می‌کنند.

قانونی گفت: هم اکنون ۵۰۳ مدرسه ابتدایی، ۲۱۸ مدرسه متوسطه اول و ۳۶۱ مدرسه متوسطه دوم به صورت غیر دولتی در فارس فعال است؛ احداث این مدارس زمینه‌ساز صرفه‌جویی ۸۳۴ میلیارد و ۷۶۰ میلیون تومان شده است.

رئیس اداره مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی آموزش و پرورش فارس با اشاره به اشتغال ۱۴ هزار و ۶۵۴ فارغ التحصیل دانشگاهی در مدارس غیر دولتی فارس، گفت: میزان صرفه جویی ناشی از جذب دانش آموزان در مدارس غیر دولتی با احتساب سرانه ۳ میلیون تومان برای هر دانش آموز، ۳۵۹ میلیارد و ۶۱ میلیون تومان برای دولت است.

تالرزب

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار