فرسودگی شبکه آب روستایی شهرستان ممسنی سبب هدررفت ۵۰ تا ۶۰ درصدی آب در روستاهای این شهرستان می‌شود.
کد خبر: ۵۶۸۷۴۶
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۲ 20 February 2018

تابناک فارس به نقل از تسنیم: خشکسالی و کمبود آب امروز برای مردم استان فارس به ویژه روستاها تبدیل به یکی از دغدغه‌های جدی و روزانه شده است، به گونه‌ای که در برخی از روستاها کشاورزی تعطیل شده و مردم دسته دسته از روستاها به سمت شهرهای اطراف مهاجرت می‌کنند.

در این میان مشکلی دیگر بر سر آب روستاها قرار دارد که سبب هدررفت همین میزان کم آب می‌شود و آن فرسودگی شبکه آب روستایی است. براساس آخرین اطلاعاتی که از سوی علی بوستانی، مدیرعامل آبفای روستایی استان فارس ذکر شده، حدود 40 درصد از شبکه آب روستایی عمری بالای 25 سال دارد که باید تعویض شود.

این امر در شهرستان‌های مختلف هدر رفت 40 تا 60 درصدی آب را به دنبال داشته که خبرگزاری تسنیم نیز در گزارش‌های گوناگونی به آنها پرداخته است. روستای تل ریزیی شهرستان ممسنی یکی از روستاهایی است که با مشکل فرسودگی و شکستگی لوله آب روبه‌رو است. بیت‌الله عرب دهیار روستا در گفت‌وگو با تسنیم این موضوع را تائید می‌کند.

هدررفت آب و فرسودگی شبکه آب

به گفته وی این روستای 500 نفره مشکل آب ندارد اما فرسودگی شبکه آب و شکستگی‌های زیاد آن سبب شده که بخشی از آب روستا هدر رود. عرب می‌گوید: گاه یک هفته طول می‌کشد تا برای تعمیر لوله بیایند که این موضوع نتیجه‌ای جز هدررفت آب ندارد.

دهیار تل ریزی می‌گوید: در سال‌هایی که بارش کم بوده، کشاورزی در روستا کمتر شده اما مردم هنوز در روستا حضور دارند. نکته دیگری که وی در صحبت‌هایش به آن اشاره می‌کند ازدیاد جوانان تحصیلکرده روستا است که به دلیل اینکه شرایط کار برای آنها مهیا نیست به همراه خانواده خود به شهر می‌روند.

براساس صحبت‌های عرب هر چند این موضوع هنوز به اندازه‌ای نیست که روی جمعیت روستا تاثیر منفی گذاشته باشد اما ممکن است در آینده سبب کاهش جمعیت روستا شود.

فرسودگی 30 تا 50 درصد شبکه آب ممسنی

کامبیز لشگری، رئیس آبفای روستایی شهرستان ممسنی با تائید این موضوع که فرسودگی شبکه‌های روستایی در این شهرستان سبب هدررفت بخشی از منابع آبی اهالی روستاها می‌شود،می‌گوید: 30 تا 50 درصد شبکه آب روستایی ممسنی نیاز به ترمیم و تعمیر دارد.

به گفته وی این میزان فرسودگی سبب هدررفت 50 تا 60 درصد آب در روستاهای ممسنی می‌شود که با توجه به اعتبارات اندک این شبکه‌ها براساس اولویت مرمت می‌شود اما راهکار اصلی این نیست بلکه باید شبکه تعویض شود.

رئیس آبفای روستایی ممسنی معتقد است باید همه برای حل این مشکل وارد میدان شوند و از نیاز به اعتبارات استانی، شهرستانی و دیگر منابع برای حل مشکلات آب روستایی ممسنی سخن می‌گوید. لشگری اعتبار مورد نیاز برای حل تمامی مشکلات آب روستایی این شهرستان را 200 میلیارد تومان اعلام می‌کند.

در حالی که بسیاری از روستاهای استان فارس با مشکلات بی‌آبی دست و پنجه نرم می‌کنند، هدررفت آب به دلیل فرسودگی شبکه نیز مشکلی بر دیگر مشکلات روستاها افزوده است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار