کمیته تخصصی مُهر‌های تاریخی انجمن مجموعه‌داران ایران به شهر مُهر استان فارس سفر می‌کنند تا زمینه تأسیس موزه مُهر‌های تاریخی را فراهم کنند.
کد خبر: ۵۶۸۴۴۵
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۰ 19 February 2018

تابناک فارس به نقل از مهرستان:منوچهر لطفی رئیس انجمن مجموعه داران ایران،  از سفر قریب الوقوع اعضای کمیته تخصصی مُهر‌های تاریخی انجمن مجموعه داران ایران به شهر مُهر خبر داد و اظهار کرد: به دنبال پژوهش و تحقیقات پژوهشگران، قدمت مُهر‌های تاریخی در ایران به ۶ تا ۷ هزار سال پیش می‌رسد. نزدیکی شهر مُهر استان فارس به بندر سیراف و تاریخی بودن این شهر می‌تواند گویای ارتباط آن با ساخت مُهر‌های تاریخی باشد.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون کمیته تخصصی مهر‌های تاریخی انجمن مجموعه داران ایران تصمیم گرفته است، با حضور در شهر مُهر زمینه ایجاد یک موسسه و موزه مُهر‌های تاریخی را فراهم کند؛ زیرا با تاسیس این موزه در شهر مهر علاوه بر هویت سازی برای این شهر، می‌توان توجه پژوهشگران داخلی و خارجی را به شهر مُهر جلب کرد.

 فرماندار شهرستان مُهر در این زمینه گفت: طی پژوهش هایی که دکتر جدی رئیس کمیته مهرهای تاریخی ایران در دانشنامه مُهر و حکاکی در ایران انجام داده اند ، بنا بر شواهد مشخص گردیده این شهرستان خاستگاه مُهر حکاکی در ایران با قدمتی حدود ۶هزار سال است و به این موضوع در این کتاب مرجع نیز اشاره کرده است.

وی ادامه داد: این موضوع اکنون ثبت ملی شده و دکتر جدی در حال پیگیری برای ثبت جهانی آن است. در همین راستا طی پیگیری هایی که صورت گرفته برنامه احداث موزه مُهرهای حکاکی ایران در شهرستان مُهر با جدیت پیگیری می شود.

سید محمد موسوی خاطرنشان کرد: نقشه های موزه مُهر و حکاکی ایران میراث فرهنگی و گردشگری فارس تهیه شده و امیدواریم با حضور کمیته های تخصصی انجمن مجموعه داران ایران ، به نتایج بهتری دست پیدا کنیم.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار