مدیرعامل شرکت برق منطقه ای استان های مازندران و گلستان، مخالفت محیط زیست برای احداث خط انتقال ۲۳۰ کیلوولت را از مشکلات اساسی راه اندازی نیروگاه ۴۶۰ مگاواتی غرب مازندران (نوشهر ) مطرح کرد.
کد خبر: ۵۶۶۶۶۴
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۳ 15 February 2018

به گزارش تابناک : حسین افضلی  گفت :‌ طول خط انتقال این نیروگاه برای اتصال به خط قدیمی حداکثر ۳۰۰ متراست که ۲۰۰ متر آن احداث شد و ۱۰۰ متر دیگر ان ازداخل جنگل عبور می کند که این مقدار با مخالفت اداره محیط زیست مازندران مواجه شده است.

وی افزود :‌ درپی اجرای قانون پنج ساله برنامه ششم توسعه باید برای اجرای هر طرح عمرانی از سازمان محیط زیست مجوز دریافت شود در حالی که در گذشته فقط منابع طبیعی و آبخیزداری مجوز دریافت می شد.

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای استان های مازندران و گلستان گفت : تا دو ماه پیش از مجموع هشت پایه برای احداث این خط ، حدود پنج پایه آن کاشته شده و برای سه پایه دیگر که باید در داخل جنگل ها کاشته شود متاسفانه محیط زیست مخالفت کرده است.

افضلی افزود :‌هم اکنون با بکارگیری مشاور و وعده مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در پی رایزنی های انجام گرفته این مسئول درصدد هستیم تا بزودی این مشکل را حل کنیم.

وی اظهارداشت : ‌با اینکه چنین نیروگاه هایی درکشورهای اروپایی راه اندازی شده ولی متاسفانه به علت قوانین سختگیرانه که بتازگی در قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه تدوین شده بنوعی مشکلاتی را برای راه اندازی این نیروگاه ایجاد کرده است.

افضلی افزود : با احداث این خط فازنخست این نیروگاه که واحد گازی است وارد مدارشبکه سراسری می شود و در پی آن حدود ۳۱۰ مگاوات برق به ظرفیت تولید این انرژی در مازندران اضافه خواهد شد.

وی ادامه داد : ‌فازدیگراین نیروگاه که واحد بخار بوده و ظرفیت تولید آن حدود ۱۵۰ مگاوات است در تابستان ۹۸ وارد مدار می شود.

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای استان های گلستان و مازندران گفت :‌ امسال پیک مصرف در این استان ها حدود چهارهزار و ۱۱۳ مگاوات بوده که از این میزان حدود ۲ هزار و ۹۵۰ مگاوات مربوط به مازندران بوده است .

افضلی با اشاره به آنکه از این میزان حدود ۵۷۰ مگاوات در غرب مازندران مصرف شده است ، افزود : باتوجه به رشد ۱۰ درصدی مصرف سالانه برق در غرب مازندران بدلیل گردشگرپذیری و سرمابه گذاری در حوزه صنعت ناگزیر باید زیرساخت ها را در این منطقه ایجاد کرد.

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای استان های مازندران و گلستان گفت که مصرف برق در مازندران حدود ۲ یا سه برابر متوسط رشد سالانه در کشور است بنابراین برای رفع کمبود انرژی الکتریکی اقدامات خوبی در سال های گذشته تاکنون در این مناطق انجام گرفته است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست نوشهر نیز گفت : احداث این خط سبب شده تا در مناطقی از جنگل های زیرپوشش این نهاد تا شعاع حدود ۲۰۰ متر تخریب شود.

کامبیزمحسن سلطانی افزود :‌هم اکنون از ادامه فعالیت این طرح جلوگیری شده و از مسئولان شرکت برق منطقه ای مازندران خواسته شده تا ارزیابی های زیست محیطی و طرح مورد نظر را به این نهاد ارائه دهند.

مدیرعامل شرکت تولید برق ماه تاب کاسپین و سرمایه گذار این نیروگاه ۴۶۰ مگاواتی غرب مازندران نیز گفت : درصورتی اگر خطوط انتقال ۲۳۰ کیلوولت بموقع احداث نشود این نیروگاه در موعد مقرر راه اندازی نخواهد شد.

یاسرگلزاری افزود : هم اکنون ایستگاه ۲۳۰ کیلوولت در جوار این نیروگاه ساخته شده است ولی تا زمانی که خط انتقال احداث نشود این نیروگاه درعمل بی برق خواهد ماند و ادامه فعالیتش دچار وقفه خواهد شد.

وی با بیان آنکه هم اکنون دست کم هزار و ۳۰۰ نفر برای ساخت این نیروگاه فعالیت دارند ، ابراز امیدواری کرد که با راه اندازی این نیروگاه بتوان برق دست کم ۵۰۰ هزار واحد مسکونی درغرب مازندران را تامین کرد.

** پیشرفت حدود ۹۰ درصدی نیروگاه سیکل ترکیبی غرب مازندران

مدیرعامل شرکت تولید برق ماه تاب کاسپین و سرمایه گذار این طرح ملی همچنین گفت : این نیروگاه دارای دو بخش یکی واحد توربین گازی و دیگری نیز واحد بخاراست که واحد توربین گازی آن حدود ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

یاسر گلزاری با اشاره به آنکه این طرح جزو پروژه های اقتصاد مقاومتی است ، افزود :‌ بخش واحد توربین گازی این نیروگاه با ظرفیت تولید برق حدود ۳۱۰ مگاوات در فروردین ماه سال ۹۷ وارد مدار خواهد شد.

وی اظهارداشت :‌ واحد بخش توربین بخار نیز که تکمیل کننده این نیروگاه است در اردیبهشت ماه سال ۹۸ با ظرفیت تولید برق به میزان ۱۶۰ مگاوات وارد مدار می شود.

این سرمایه گذار میزان اعتبار پیش بینی شده برای ساخت این نیروگاه را حدود ۲۶۰ میلیون یورو اعلام کرد و گفت :‌ از این میزان اعتبار که حدود ۲۱۵ میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی تامین شده و بقیه نیز جزو سرمایه آورده سرمایه گذار این طرح بوده است.

وی میزان اعتبار هزینه شده تاکنون برای ساخت این نیروگاه را بیش ازهزار میلیارد تومان اعلام کرد.

نیروگاه سیکل ترکیبی غرب مازندران که ۴۶۰ مگاوات ظرفیت برای آن تعریف شده شامل ۲ واحد توربین گازی و توربین بخار تک محوره در قالب طرح ساخت، بهره برداری و مالکیت است که در زمینی به مساحت بیش از هشت هکتار در شهرستان نوشهر درحال ساخت است .

عملیات اجرایی این طرح از سال ۸۶ با حضور وزیر وقت نیرو در شهرستان گردشگرپذیر نوشهر آغاز شد و طبق برنامه قراربود در سال ۸۹ به بهره برداری برسد.

شهرستان های محمود آباد ، نور ، نوشهر ، چالوس ، کلاردشت ، عباس آباد ، تنکابن و رامسر با ۳۱ نقطه شهری و یکهزار و ۲۵۱ روستا زیر پوشش شرکت توزیع غرب مازندران قرار دارند.

 

 

منبع : ایرنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار