شهرستان لارستان به دلائل متعدد و شاخص‌های بالقوه درزمینه‌های تاریخی، فرهنگی، طبیعی، مذهبی و غیره زمینه جذب گردشگر را دارد که برای توسعه این صنعت باید برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری شود.
کد خبر: ۵۶۶۴۰۸
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۰ 15 February 2018

تابناک فارس به نقل از فارس:در دنیای امروز یکی از منابع مهم رونق اقتصادی، توسعه و گسترش فعالیت در عرصه توریسم و گردشگری است که به‌تبع آن در چند سال گذشته دولت‌مردان در ایران نیز با ارائه مشوق‌ها به دنبال ترویج این نوع صنعت هستند.

شهرستان لارستان در استان فارس به دلائل متعدد و بهره‌مندی از شاخص‌های گوناگون قابلیت سرمایه‌گذاری در ایجاد زیرساخت‌ها را دارد.

لارستان به جهت قرارگیری در شاهراه ترانزیتی جنوب به شمال و نقطه اتصال 2 استان مهم فارس و هرمزگان و از طرفی ارتباط مستمر مردم این خطه با کشورهای امارات، بحرین، عمان، قطر، کویت و غیره، دارای جایگاهی مهم است.

گردشگری به لحاظ تخصصی به اقسام متعددی دسته‌بندی می‌شود که از این میان می‌توان شاخص‌ترین‌های آن را تاریخی، فرهنگی، طبیعی و مذهبی نام برد که در لارستان به‌وفور قابل مشاهده است که برای معرفی، حفظ، ایجاد زیرساخت‌ها و غیره نیازمند برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری است.

جاذبه‌های تاریخی

لارستان به دلیل قدمت بسیار طولانی علاوه بر شکل‌دهی هویتی بزرگ و اصیل دارای آثار و ابنیه‌های تاریخی باارزش است که متأسفانه آن‌چنان که باید و شاید برای معرفی و حتی نگهداری آن اقدام درخور شأن صورت نگرفته است. مهم‌ترین آثار تاریخی لارستان را می‌توان وجود ده‌ها آب‌انبار با اشکال مختلف، کاروانسراهای بزرگ و کوچک بین راهی و درون‌شهری، مساجد، خانه‌های تاریخی و موزه‌ها نام برد که متأسفانه با وجود بکر بودن، بسیار ناشناخته هستند.

 

جاذبه‌های فرهنگی

آداب و سنن هر منطقه نشان‌دهنده هویت و اصالت یک جامعه است که در لارستان جدای از رسومات در جشن‌ها و عزاداری‌ها، شاخص‌ترین چیزی که می‌توان برای آن مثال آورد، تنوع خوراکی‌هاست که این سرفصل یکی از شاخص‌های جذب گردشگران است. کباب لاری، حلوا مسقطی لاری، انواع نان‌های محلی، مهویه، انواع شیرینی‌های بومی در گوشه گوشه لارستان به‌وفور یافت می‌شود.

 

 

 

 

جاذبه‌های طبیعی

شهرستان لارستان هرچند به دلیل قرارگیری در منطقه جغرافیایی خاص شاید از سرسبزی و زیبایی‌های شمال ایران بهره‌مند نباشد، اما آب و هوای این خطه از کشورمان از مهرماه تا اواخر اردیبهشت‌ماه به ویژه در سالهای پربارش بسیار متبوع و مناسب است. آسمان صاف و کوه‌های سر به فلک کشیده می‌تواند محلی برای علاقه‌مندان به نجوم و تفریح باشد.

چشمه‌های آبگرم، غارهای زیبا، تنگه‌های پرپیچ و خم در دل کوه‌ها، مناطق حفاظت‌شده حیات وحش از دیگر جاذبه‌هایی است که هر گردشگری را مجذوب خود می‌کند.

 

جاذبه‌های مذهبی

درزمینه مذهبی و اعتقادی، شهرستان لارستان دارای پتانسیل‌های زیادی است که شاید بتوان شاخص‌ترین آن را وجود امامزادگان متعدد در نقاط مختلف شهری و بین راهی به آن اشاره داشت.

وجود مساجد، حسینیه‌ها و تکایا که قدمت برخی از آن‌ها به سالیان دور بازمی‌گردد یکی دیگر از جلوه‌های گردشگری در لارستان است.

 

 شاید بتوان اصلی‌ترین دلیل عدم بهره‌گیری از پتانسیل‌های گردشگری در لارستان را غفلت از معرفی آن‌ها و از طرفی نداشتن اثر ثبت‌شده در فهرست‌های جهانی «یونسکو» با وجود ظرفیت‌های موجود ازجمله مجموعه تاریخی شهر لار شامل خانه‌های قدیمی، کاروانسراها، قلعه اژدهاپیکر، بازار قیصریه، باغ نشاط، آب‌انبارها و غیره ذکر کرد که این مهم نیازمند نگاه مثبت متولیان در بخش میراث فرهنگی در استان فارس و پایتخت است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار