همواره گشت و گذار در دامان طبیعت یکی از علاقه‌مندی‌های مردمان فارس است. کافی است شما نگاهی به مناطق خوش آب و هوای استان در آخر هفته‌ و روزهای تعطیل سال بیندازید تا متوجه شوید این خصلت تا کجا در دل اهالی فارس نهادینه شده است؛ تا جایی که آنها تمام کمبودهای موجود در این مناطق را به جان می‌خرند و بساط تفریح را سریع آماده می‌کنند و به دامان طبیعت می‌روند.
کد خبر: ۵۶۴۶۲۷
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۰ 11 February 2018

تابناک فارس به نقل از همشهری:در این میان سپیدان با جاذبه‌های گردشگری فراوانی که دارد در تمام مدت سال چه تابستان و چه زمستان همواره پذیرای خیل عظیمی از شهروندان شهرهای دور و نزدیک استان است که این امر اگر چه در نظر اول باید سبب خوشحالی مردمان و مسئولان سپیدانی باشد اما انگار آنها از این وضعیت چندان دل خوشی ندارند.
وجود این ناخرسندی را از آنجا می‌توان فهمید که فرماندار این شهرستان می‌گوید: اگر چه وجود جاذبه‌های گردشگری به ویژه گردشگری روستایی یک مزیت نسبی برای توسعه هر منطقه قلمداد می‌شود اما وقتی زیر ساخت‌های آن فراهم نیست این مزیت بیشتر از این‌که منفعت برساند مشکل ایجادمی‌کند.

نبود زیرساخت‌ها
«صالح مشتاقی‌لاری» با اشاره به این‌که سپیدان به طور معمول در اعیاد و روزهای تعطیل و آخر هفته‌ها با حضور گردشگرانی از شیراز و سایر شهرهای فارس و حتی سایر استان‌های کشور مواجه است می‌افزاید: حضور این گردشگران زمانی برای شهرستان ما مفید است که به موازات آن زیر ساخت‌های گردشگری شهرستان نیز توسعه یابد.
وی اضافه می‌کند: اگر مراجعه گردشگران باعث شود که ذخیره اندک آب روستاها که تنها کفاف جمعیت همان روستاها را می‌دهد به پایان برسد این حضور و این نوع گردشگری نه تنها مزیتی برای ما ندارد بلکه مخل آسایش شهروندان و روستاییان نیز می‌شود.
فرماندار سپیدان با بیان این‌که هر سال در تعطیلاتی مانند همین تعطیلات عید فطر با مشکلاتی بابت مراجعه گردشگران روبرو می‌شویم اضافه می‌کند: در تعطیلات عید فطر امسال مناطق روستایی مارگون، چله‌گاه، تنگ تیزاب و سایر چشم‌اندازهای طبیعی شهرستان سپیدان مملو از جمعیت بود.

300 هزار نفر در برابر 20 هزار نفر
وی با اعلام این‌که 200 تا 300 هزار نفر گردشگر دراین مدت به این شهرستان آمدند بیان می‌کند: حضور این تعداد از گردشگر در مناطق مختلف سپیدان در حالی است که زیر ساخت‌های شهر اردکان برای جمعیتی کمتر از 20 هزار نفر طراحی شده است.
مشتاقی‌لاری با اشاره به این‌که امکانات اقامتی در این شهرستان کافی نیست عنوان می‌کند: تعداد جمعیت گردشگران گاه تا 4 برابر جمعیت شهرستان و روستاها می‌رسد در حالی که هیچکدام از روستاها امکانات و زیر ساخت کافی برای جذب گردشگران ندارند.
وی تصریح می‌کند: با حضور گردشگران ما حتی در تامین امنیت و ایجاد نظم در عبور و مرور نیز با کمبود نیرو و امکانات مواجه می‌شویم و از مرکز استان درخواست نیروی انتظامی و کمکی می‌کنیم. با این‌که تیم راهور ناجا در این شهرستان تلاش‌های مضاعفی دارد اما در عین حال به علت تراکم مراجعه گردشگران گاه با بی‌نظمی‌هایی در جاده‌ها و مبادی عبور و مرور مواجه می‌شویم.

کمبود آب؛ مشکل اصلی
یکی از فعالان حوزه گردشگری می‌گوید: در حالی که جلسات متعددی از سوی فرمانداری با آبفای شهری و روستایی برای پیش‌بینی تامین آب آشامیدنی مردم انجام شده و به‌رغم تلاش مسئولان، اما باز هم بطور معمول در روزهای تعطیل شهر اردکان و روستاهای اطراف و مناطق گردشگر‌پذیر این شهرستان با مشکل کمبود آب آشامیدنی مواجه می‌شوند.
«حمید رضایی» با اشاره به این‌که ما شاهد هستیم دستگاه‌های اجرایی، اورژانس، هلال احمر، آبفای شهری، دهیاری‌ها، بهداشت و درمان و حتی آموزش و پرورش و دیگر دستگاه‌ها درگیر تامین امکانات و فراهم آوردن شرایط رفاه مسافران و گردشگران هستند اضافه می‌کند: با این حال باز هم در پاره‌ای از مواقع ضعف‌های متعددی به وجود می‌آید.
این فعال حوزه گردشگری تامین آب را مهم‌ترین دغدغه دست‌اندرکاران مدیریت شهری در فصل تابستان و روزهای تعطیل معرفی و اضافه می‌کند: در بیشتر این روزها منبع آب اغلب روستاها خالی می‌شود چرا که این آب برای مصارف روستا پیش‌بینی شده است.
وی ادامه می‌دهد: وقتی همزمان ده‌ها برابر ظرفیت به این مناطق مراجعه می‌کنند و کل باغ‌ها در روزهای تعطیل زیر پوشش جمعیت گردشگران می‌رود مشخص است که این مشکلات به وجود می‌آید چرا که زیرساخت‌ها نقص دارد و نمی‌تواند جوابگوی هجوم گردشگران باشد.

بحث مهم زباله‌ها
یکی دیگر از شهروندان اردکانی که در حیطه گردشگری فعال است می‌گوید: وجود گردشگران برای سپیدان چندان مفید نیست و متاسفانه باید قبول کنیم که نبود زیرساخت‌های لازم برای مردم و شهرستان سپیدان مشکلات زیادی به وجود آورده است و این مشکلات بیشتر به ضد جاذبه تبدیل شده‌اند.
«عبدالحمید سعیدی» ادامه می‌دهد: سپیدان در بحث دفع زباله هم مشکلات فراوانی دارد و در روزهای تعطیل مناطق گردشگری سپیدان مملو از زباله است و تمام راه‌ها و کوچه‌ها زیر انبوهی از زباله قرار می‌گیرد. به عنوان نمونه در همین تعطیلات اخیر با وجود آنکه 300 کیلوگرم پلاستیک جمع‌آوری زباله بین گردشگران توزیع شد اما باز هم شاهد ریختن زباله در همه مبادی و خیابان‌ها و کوچه‌ها و گردشگاه‌ها بودیم.وی که خواهان توجه بیشتر مسئولان استانی به این شهرستان است عنوان می‌کند: سپیدان در زمستان‌ها با گردشگران زمستانی و تابستان‌ها با گردشگران تابستانی با مشکلات فراوانی رو‌به‌رو می‌شود بنابراین دست‌اندرکاران استان باید برای رفع چالش‌ها چاره اندیشی کنند و متناسب با ظرفیت این شهرستان به سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری بپردازند.
چاپ

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار