درآمد صنعت بیمه در استان ایلام در سال 95 مبلغ 155 میلیارد تومان بوده است که در مقابل 28 هزار میلیارد تومان درآمد صنعت بیمه در کشور با اختصاص 6صدم درصد از درآمد این صنعت در جایگاه 29 جدول وبالاتراز استانهای خراسان جنوبی و کهکیلویه وبویراحمد که هر دو از ایلام بزرگتر هستند قرار دارد.
کد خبر: ۵۵۵۹۵۲
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۴ 22 January 2018

تابناک ایلام جواد شرفخانی ::صنعت بیمه در استان ایلام با 17 شعبه و277 نمایندگی ویک کارگزار بیش از 1000نفر اشتغالزایی داشته که سهم بزرگی در این زمینه را به خود اختصاص داده است .در کنار این مزیت مهم توانسته است در سال 1395 مبلغ 138 میلیارد تومان بابت انواع رشته های بیمه خسارت پرداخت نماید و با این کار نه تنها باعث کاهش بار روانی خسارت دیدگان محترم شده است بلکه توانسته در حد بسیار زیادی مانع از آسیبها و معضلات اجتماعی و اقتصادی ناشی از محکومیتها ی قضایی افراد مقص گردد

این استان با کمتر از 600 هزار نفر، 75 صدم درصد جمعیت ،کم جمعیت ترین استان کشور بوده و آخرین جایگاه رادر این خصوص به خود اختصاص داده است اما جالب اینجاست که در هیچ کدام از شاخصهای صنعت بیمه رتبه آخر را ندارد.

حق بیمه تولیدی:

درآمد صنعت بیمه در استان ایلام در سال 95 مبلغ 155 میلیارد تومان بوده است که در مقابل 28 هزار میلیارد تومان درآمد صنعت بیمه در کشور با اختصاص 6صدم درصد از درآمد این صنعت در جایگاه 29 جدول وبالاتراز استانهای خراسان جنوبی و کهکیلویه وبویراحمد که هر دو از ایلام بزرگتر هستند قرار دارد.

ضریب نفوذ بیمه :

یکی از مهمترین شاخصهای اقتصادی – اجتماعی میباشد و علاوه براینکه باعث توسعه و ترقی صنعت بیمه در هر کشوری می شود نشان دهنده میزان فرهنگ بیمه ای مردم میباشد این شاخص از نسبت حق بیمه تولیدی به تولید ناخالص داخلی به دست می آید .

بر اساس آمار سال 1395استان ایلام با ضریب نفوذ 13/1 درصد ( یک و سیزده درصد) رتبه 28 کشور رادر این شاخص به خود اختصاص داده است و جالب اینجاست که استان ایلام در رتبه بالاتر از استانهای خوزستان  بوشهر و کهکیلویه وبویراحمد قرار دارد.

ضریب خسارت:

حدود 90درصد از در آمد بیمه در سال مذکور معادل 138 میلیارد تومان در استان بابت خسارت پرداخت شده است و معادل 75صدم درصد از کل مبلغ 18 هزار وسیصد میلیارد تومان خسارت پرداختی کشور در سال 95 میباشد این در حالیست که ضریب خسارت بیمه در کشور 66درصد درآمد حق بیمه است واین نشان دهنده آن است که ضریب خسارت صنعت بیمه در استان ایلام حدودآ 24 درصد از متوسط کشوری بالاتر است به نحوی که ایلام از نظر خسارت پرداختی در رتبه 28 و این بدان معناست که جمع خسارت پرداختی از 3 استان بزرگتر شامل استانهای خراسان شمالی، خراسان جنوبی و کهکیلویه وبویراحمد بیشتر بوده است.

باتوجه به اینکه بیشترین خسارت صنعت بیمه مربوط به بیمه های اتومبیل میباشد و موضوع تصادفات غیر از بحث مالی در بحث امنیت جانی و روانی مردم بسیار موثر است لذا به نظر می رسد دولت با همکاری پلیس راه و متخصصین صنعت بیمه با تحلیل آمار تصادفات وضریب خسارت در استانهای مختلف وبویژه استان ایلام که 24 درصد بیش از متوسط کشور خسارت دارد به دنبال مرتفع نمودن عوامل موثر بر آن باشد.

سهم از بازار :

یکی از شاخص های ارزیابی در صنعت بیمه میزان سهم شرکتها از بازار است شرکت بیمه ایران شرکت بیمه که تمام سهام آن متعلق به دولت است با 62 نماینده فروش با اختلاف معنا داری به عنوان رتبه اول درصد ی جدول قرار دارد .سپس بیمه دانا که طی سالهای اخیر سهام آن به بخش خصوصی واگذار شده در رتبه دوم سهم از بازار قرار دارد ونیزشرکت بیمه معتم که سهامدار اصلی آن مجموعه فرهنگیان وزارت آموزش وپرورش میباشد در رتبه سوم این شاخص قرار دارد.

شاخص سود آوری

از مجموع 17 شعبه شرکتهای بیمه در استان ایلام تعداد 12 شعبه دارای سود عملیاتی بوده اند و این بدان معناست که حق بیمه دریافتی در این شرکتها بیش از میزان خسارت پرداختی بوده است .بااین حال این شرکتها عبارتند از :شرکت بیمه ایران .دانا.معتم.البز.سینا.آرمان .کارآفرین.پارسیان و نوین و پاسارگاد.

نکته جالب توجه به این موضوع آن است که سهم از خسارت شرکت بیمه ایران بیشتر از سهم از حق بیمه میباشد اما در مجموع دارای سود عملیاتی بوده است .سایر شرکتها ی بیمه ای که در ایلام شعبه دارند فاقد سود عملیاتی بوده اند که عبارتند از:بیمه آسیا.کوثر دی.ملت.میهن  البته با لحاظ هزینه های اداری شامل هزینه حقوق پرسنل اجاره محل شعبه تشریفات وتبلیغات ونیز کارمزد نمایندگان تعداد شرکتهای سود ده بیمه در استان ایلام از انگشتان یک دست تجاوز نمیکند .

اما نکته حاءز اهمیت در خصوص سود آوری صنعت بیمه در استان ایلام این است که با وجود ضریب خسارت 90 درصد میتوان گفت صنعت بیمه در استان ایلام زیان ده است زیرا هزینه های بالا سری نظیر کارمزد نماینده حقوق پرسنل شعب .هزینه های تبلیغات بازاریابی و تشریفات و....

بیشتر از 10درصد باقیمانده میباشد بنابر این صنعت بیمه در استان ایلام پاسخگوی هزینه هایی که پرداخت میکند نیست اما شرکتهای بیمه مجبورندبخاطر تداوم فعالیت در همه استانها شعبه داشته ودر دل بازار نفوذ نمایند.

حق بیمه سرانه :

استان ایلام باسرانه حق بیمه 6/2 میلیون ریال رتبه یازدهمین کشور را به خود اختصاص داده است واین بدان معناست که استان ایلام از لحاظ سرانه حق بیمه از 20 استان دیگر مقام بالاتری دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار