شهر داراب یکـی از شهرهای استان فارس است که به علـت دارا بودن پوشش گیاهی ویـژه خود، شهرت دارد. اما می توان گفت این شهر یکـی از شهر های گردشگری و تاریخی در ایران می باشد.
کد خبر: ۵۵۳۹۵۲
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰ 18 January 2018

 

تابناک فارس به نقل از راهنمای سفر من:همان گونه که گفت شد داراب یک شهر قدمت دار و تاریخی است که لازمه هر شهر تاریخی در ایران باستان یک کاروان سرا بوده می باشد. کاروان سرا ها در واقع اولیـن بناهای اسلامی بودند که با هدف سرویس دهی به تیـم های مسافر در میـان شهر ها و راه ها تهیه می شدند. شکل و شمایل کاروان سرا ها ویـژه است و عموما به شیوه یک طبقه و دو طبقه ساخته می شوند. کاروان سرای داراب نیز از قدیمی ترین کاروان سراهای ایران است که مردم از آن به عنوان یک جاذبه تاریخی فارس یاد می کنند.

جاذبه های گردشگری داراب

آبشارهای تنگه رغز

اگر به دیدار آبشار در بستر طبیعت علاقه دارید تنگه رغز برترین پیشنهادی است که می توانیم برای شما داشته باشید. تنگه رغز در فاصله ۳۰ کیلومتری از خود شهر داراب قرار دارد و راه آن در جنوب فارس می باشد. دیوارهای بلندی که در این تنگه وجود دارد آن را منحصر به شخـص کرده و زیـادتر جلوه تنگه را تهیه کرده می باشد. این جا بهشت آبشار همی باشد. چنان چه یکـی یکـی آبشار ها را بشمارید روی عدد ۶۴ متوقف خواهید شد و این یعنی این منطقه ۶۴ آبشار دارد که برای دیدار از ۱۲ تای آن ها می بایست با طناب گذر و مرور نمایید . ارتفاع بلند ترین آبشار ها از ۶ متر تا ۶۵ متر هم می رسد ولی بعضـی هم به گونه ای است که خواهید توانست به آسانـی در آن راه بروید و از لمس آب لذت ببرید. عمق ابشار ها از ۶ تا ۲۰ متر متغییر است پس نبایستی بی گدار به آبشار بزنید!

آبشارهای تنگه رغز

 

 

نقش برجسته شاپور

اگر از سمت جنوب داراب، ۴ کیلومتر حرکت داشته باشید کوهی به نام پهنا خواهید نگاه کـرد که نقش و نگارهایی از دوره ساسانیان به خود دارد. این نقش ها در واقع برای موفقـیت شاپور اول بر امپراطور روم کشیده شده می باشد.

اگر به نگاره ها دقت نمایید متوجه می گـردد که سوار بر اسبی در طرخ ها وجود دارد که گویا شاپور می باشد. وی در رو به روی سه امپراطور روم قرار گرفته که این نشان از قدرت نمایی وی دارد.

نقش برجسته شاپور

این طرح که حدود ۹٫۱۰ متر طول و ۵٫۴ عرض دارد، نقشی از شاپور است که در سن ۶۳ سالگی این موفقـیت را به نام خود ثبت کرده می باشد.

برای دیدار از این بنای تاریخی خواهید توانست به راه آدرس ۴کیلومتری جنوب داراب، دامنه کوه پهنا بروید .

چشمه گلابی

اگر به جاده قدیم داراب به شیراز در حرکت باشید در ۱۷ کیلومتری ان جایی که فسارود به آن گفته می گـردد یک چشمه جذاب و دل نشین وجود دارد که آن را چشمه گلابی نام گذاشته اند. سرچشمه چشمه گلابی از ساختـار آهکی شمالی دشت داراب می باشد.

چشمه گلابی

بعد از دیدار از این چشمه چنان چه ۴ کیلومتر از آن دور شوید به چشمه شور می رسید که دیدن آن لطف ویژه ای دارد. نا گفته نماند برکت شهر داراب از این دو چشمه و چند چشمه دیگر است چرا که تامین کننده آب این منطقه می باشند. اما گردشگران در میـان تمام چشمه ها به چشمه گلابی زیـادتر علاقه نشان می دهند پس چنان چه می خواهید یک روز در طبیعت باشید این چشمه را گزینش نمایید .

چشمه گلابی

مسجد کامل داراب

اگر به بناهای تاریخی علاقه دارید قطعا همیشه به دنبال قدیمی ترین بناها می باشید . مسجد کامل داراب مسن ترین مکانی است که در این شهر هنوز پا بر جمی باشد. برج های ۴ گانه این مسجد در کنار ۱۱ ضلع هم حد اش، جلوه ویژه ای دارد. معماری این مسجد جذاب است و خط کوفی برای نگارش قران در آن در نظـر گرفته شده می باشد.

مسجد کامل داراب

گفته می گـردد که این مسجد از سبک معماری هندی بهره برده می باشد. خوشبختانه برای دیدار از این محل تاریخی نیازی نمی بـاشد که به بیرون از شهر بروید چرا که مسجد کامل در مرکز داراب واقع شده می باشد. پوشش گیاهی موجود در مسجد فضای ان را با طراوت تر کرده چرا که درختان مرکباتی مثل پرتقال و نارنج و درختان بزرگ نخل بر قشنگی آن افزوده اند

آبشار فدامی

اگر مسیری که گزینش کرده اید به سمت جنوب شرق داراب باشد، پـس از طی کردن ۱۳۰ کیلومتر خواهید توانست به آسانـی به آبشار زیبای فدامی برسید که در راه جاده ترانزیتی شیراز بندرعباس قرار گرفته می باشد.

فدامی

این آبشار از آن جا شهرت پیدا کرده که ۴ نوع چشمه آب شیرین و شور و گرم و سرد را با هم ترکیب می کند تا اینکه پـس از فاصله ای ان ها با هم جمع شده و ماهیت تازه از خود نشان می دهد. این آب ها به شیوه مجتمع به شیوه آبشار در ارتقاعی ما میـان ۱۰ تا ۱۵ متر قشنگی جدیدی تعداد می زنند.

عرض این آبشار ۸۰۰ متر بوده که به علـت مـوارد کمبود آب حالا به ۲۰۰ متر رسیده ولی مرکز آن از کنار نخلستان هایی می گذرد که دیدن آن واقعا لذت قسمـت می باشد.

آبشار فدامی

از آب شیرین این آبشار روستاهای اطراف تغذیه می کنند. این آب شیرین در تابستان خنک و گوارا و در زمستان نیز گرم است اما بطور جالبی آب شور ماهیتی مخالف آب شیرین را به خود می گیرد.

آدرس: ۱۳۰ کیلومتری جنوب شرق داراب، راه داراب به حاجی آباد، منطقه فدامی

آبشار فدامی

آتش کده آذرخش

اگر به سمت جنوب شرقی از شهر داراب به میزان ۵ کیلومتر طی نمایید به بنایی می رسید که یک اتشکده خاموش است و دیدن از آن واقعا لذت دارد. این بنا که ما میـان ۴۰۰ تا ۵۰۰ متر است، از کوه تراشیده شده و استحکام آن به این خاطر می باشد. این آتشکده در قسمتـی از آن حاوی سقف باز بوده که اما رایـج تمام آتشکده ها چنین بوده می باشد. اتاقکی در این قسمـت قرار دارد که در واقع نگهبان آتش در آن زندگـی می کرده می باشد. طراحی و تهیه این بنا با این که از کوه تراشیده شده ولی به ظرافت همـه صورت گرفته و اضلاع آن به گونه ای است که خواهید توانست از آن دیدن کرده و اطلاعات خوبی کسب نمایید .

 آتش کده آذرخش

 

آتشکده آذرجو

اما چنان چه می خواهید به راه غربی داراب حرکت نمایید و تمایل دارید یک آتشکده را مشاهده نمایید خواهید توانست تا ۱۰ کیلومتر در این سمت از داراب دور شوید تا به آتشکده آذر جو برسید. هر چند این آتشکده به استحکام آذرخش نمی بـاشد وبخش هایی از ان فرو ریخته است اما وجود یک چشمه آب به نام اغلان در آن که به معنی دختر و پسر است، دیدنی می باشد. در کنار این آتشکده سنگ هایی از کوه تراشیده شده که برای آسیاب کردن از آن بهره گیری می شده می باشد.

آتشکده آذرجو

آبشار کاسه رود

آبشار کاسه رود نیز در ۸۰ کیلومتری جنوب شرق داراب قرار دارد که در بردارنده آبی شیرین، خنک و گوارا می باشد. . طبیعت زیبای اطراف آن خواهـد توانست روح شما را شاداب نماید . این آبشار پـس از رسیدن به زیبا تر ین پل هوایی کشور، به راه خود ادامه می دهد و منظـر ه ای زیبا تعداد می زند که می بایست آن را از نزدیک ببینید.

آبشار کاسه رود

چشمه های دوگانه ای وجود دارند که در واقع تامین کننده آب این چشمه می باشند . برای رفتن به آبشا کاسه رود کیلومتر ۸۰ جاده داراب به حاجی آباد راباید طی نمایید و به آبشار برسید.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار