یادداشت:
متاسفانه باید بگویم که رسانه‌های داخلی بر فضای مجازی و وب‌سایت‌هایی که در خارج از ایران رهبری می‌شوند؛ باخته است. دلیل این است که سازمان صداوسیما غیرحرفه‌ای عمل می‌کند. صداوسیما قابلیت جلب مخاطبش را از دست داده است. مطبوعات هم با توجه به مضیقه‌هایی که دارند نمی‌توانند از ظرفیت‌های خود به خوبی استفاده کنند
کد خبر: ۵۵۲۲۸۲
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۳ 15 January 2018

متاسفانه باید بگویم که رسانه‌های داخلی بر فضای مجازی و وب‌سایت‌هایی که در خارج از ایران رهبری می‌شوند؛ باخته است. دلیل این است که سازمان صداوسیما غیرحرفه‌ای عمل می‌کند. صداوسیما قابلیت جلب مخاطبش را از دست داده است. مطبوعات هم با توجه به مضیقه‌هایی که دارند نمی‌توانند از ظرفیت‌های خود به خوبی استفاده کنند

 

آمدنیوز؛ رسانه‌ای از جنس دروغ و توهم

 

آمدنیوز مخفف سه کلمه‌ی آگاهی، مبارزه و دموکراسی است که با هدف مبارزه و افشای مفاسد و فعالیت‌های مخفیانه‌ی نظام حاکم بر کشور ایران شکل گرفته است. کانال آمدنیوز را فردی به نام روح‌ا... زم، فرزند محمدعلی زم، معاون فرهنگی و اجتماعی دبیرخانه‌ی شورای عالی مناطق آزاد و رییس سابق حوزه‌ی هنری ایجاد کرده است و اداره می‌کند. هر چند امروز تلاش دارند نشان دهند که ارتباط روح‌ا... زم با این کانال با گذشت از مرحله‌ی ایجاد کانال و وب‌سایت به یک ارتباط کاری صرف و عاطفی تقلیل پیدا کرده است ولی گرداننده‌ی مکانیکی کانال و وب‌سایت شخص روح‌ا... زم است.

 

آمدنیوز از کجا آمد؟

از ابتدا نحوه‌ی انتشار مطالب و سوژه‌های ترور شخصیتی در وب‌سایت و کانال تلگرامی آمدنیوز، نشان از این داشت که در پشت صحنه‌ی آن سرویس‌های جاسوسی ضد ایرانی قرار دارند و فرزند محمدعلی زم در واقع یک عامل دسته چندم است.

 «میزان»نوشت؛ سازمان جاسوسی ترکیه (میت) به عنوان «دولت در سایه»ی این کشور در سال‌های اخیر در بحران سوریه با سازمان جاسوسی اسرائیل یعنی «موساد» پروژه‌های مشترکی اعم از حمایت و تجهیز گروه‌های تروریستی را انجام داده است و اکنون با توجه به شکست‌های تروریست‌های مورد حمایت ترکیه و اسرائیل در سوریه، پروژه‌ی تخریب ایران از طریق مزدورانی چون گردانندگان آمدنیوز و... به عنوان پروژه‌ی مشترک جدید این دو سرویس جاسوسی در حال عملیاتی شدن است.

پیمان عارف کارشناس بی‌بی‌سی فارسی طی ویدیویی که اسفند ماه سال گذشته منتشر کرد، برای اولین بار در خصوص پشت پرده‌ی وب‌سایت و کانال ضد ایرانی «آمدنیوز» و چگونگی حمایت «نیابتی» سازمان جاسوسی ترکیه از آن سایت و کانال سخن می‌گوید.

عارف می‌گوید: «این [آمدنیوز] پروژه‌ی مفصلی است که «میت» ترکیه نه علیه جمهوری اسلامی، بلکه علیه ایران تدارک دیده است؛ سایت «آمدنیوز» و سایت «نگام» توسط سازمان میت ترکیه اداره می‌شوند؛ روح‌ا... زم کارگزار ایرانی «آمدنیوز» در پاریس و احمد شمس کارگزار ایرانی «نگام» در آنکارا هستند؛ این‌ها از میت ترکیه حقوق می‌گیرند.

عارف ادامه می‌دهد: «مَردک (روح‌ا... زم) که یک روز به جنبش سبز ربطی ندارد و یک فرصت‌طلب بزرگ است، برای «آمدنیوز» آخر هر ماه از پاریس بلند می‌شود و می‌آید و 8 هزار یورو حقوق می‌گیرد و به فرانسه بر می‌گردد؛ بلیط رفت و برگشت او از پاریس به استانبول هم توسط میت خریداری می‌شود؛ می‌آید سیاست‌گذاری‌های جدید را دریافت می‌کند و به فرانسه بر می‌گردد.»

اعتماد عمومی به آمدنیوز بیشتر است یا رسانه‌های داخلی؟

استفاده از نرم‌افزارهای پیام‌رسان و شبکه‌های اجتماعی در دنیا، به صورت ابزاری برای سرگرمی و ارسال پیام است. اما چنانرچه که پیش از این در مطالب گذشته‌ام در «درددل» اشاره کردم؛ متاسفانه در ایران شبکه‌های اجتماعی گوی سبقت را از خبرگزاری‌ها، نشریات مکتوب و رسانه‌های دیداری و شنیداری ربوده‌اند. بنابراین مردم ما به جای اینکه به روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها و تلویزیون سر بزنند؛ اخبار روز را از کانال‌های خبری تلگرام و صفحات خبری توییتر و اینستاگرام، دریافت می‌کنند. حال اگر این کانال‌ها و صفحات خبری متعلق به خبرگزاری‌ها و مطبوعات رسمی کشور باشد، می‌توان به صحت اخبار منتشره اعتماد نسبتا بالایی داشت اما اگر این کانال‌ها منتسب به رسانه‌های داخلی نبوده و به مانند کانال تلگرامی «آمدنیوز» از بیرون از مرزهای ایران، خط بگیرد؛ باید بر صحت اخبار آن تردید داشت.

متاسفانه باید بگویم که رسانه‌های داخلی بر فضای مجازی و وب‌سایت‌هایی که در خارج از ایران رهبری می‌شوند؛ باخته است. دلیل این است که سازمان صداوسیما غیرحرفه‌ای عمل می‌کند. صداوسیما قابلیت جلب مخاطبش را از دست داده است. مطبوعات هم با توجه به مضیقه‌هایی که دارند نمی‌توانند از ظرفیت‌های خود به خوبی استفاده کنند.

با اینکه امروزه اعتماد مردم ایران به فضای مجازی بیشتر از رسانه‌های رسمی و خصوصا رسانه‌ی ملی شده است، اما با وجود شایعات و دروغ‌پردازی‌های متعدد آمدنیوز، اعتماد عمومی نسبت به وب‌سایت و کانال آمدنیوز کاهش پیدا کرده و مردم به اخبار رسانه‌های داخلی نسبت به کانال مذکور اعتماد بیشتری دارند.

نمونه‌ای از دروغ‌پردازی‌های آمدنیوز

کانال آمدنیوز، چنان‌چه اشاره شد یک کانال خبری است که نوع خبرها و نوع اسنادی که توسط آن انتشار می‌یابد، به وضوح نشان می‌دهد که فراتر از یک کانال خبری ساده است و طراحی نسبتا پیچیده‌تری پشت آن قرار دارد. از طرفی به نظر می‌رسد که این کانال خبری ضد انقلاب، دارای دسترسی‌هایی به درون حاکمیت هم هست و اصطلاحا از «باگ‌های امنیتی» درون نظام استفاده می‌کند.

به عنوان نمونه در مهر و آبان (اکتبر) سال گذشته، می‌توان خطوط اصلی زیر را در اخبار و گزارش‌های این کانال، برجسته کرد:

پوشش پرونده‌ی واگذاری‌های املاک در شهرداری و شورای شهر تهران

پوشش پرونده‌ی سعید طوسی، قاری قرآن متهم به ارتکاب افعال غیر اخلاقی

پوشش طرف‌داران محمدرضا طاهری، سرحلقه‌ی مکتب موسوم به «عرفان حلقه»

پوشش اخبار قومیتی

 پوشش گسترده‌ی مراسم زادروز کوروش در پاسارگاد

اما آن‌چه که نام آمدنیوز را بر سر زبان‌ها انداخت، انتشار اسناد و پوشش گسترده‌ی واگذاری‌ها در شهرداری و شورای شهر بود. این کانال توانست این گونه، هم نام خود را مطرح کند و هم وجهه‌ی یک «افشاگر» ضد فساد را برای خود ایجاد کند؛ اما توجه به برخی اخباری که لابه‌لای خبرهای پر سر و صدایی چون املاک شهرداری و سعید طوسی منتشر می‌کند، نشان می‌دهد که اهدافی خطرناک‌تر در پس ذهن گردانندگان آن وجود دارد.

 نویسنده:کاظم صفایی دانشجوی رشته تغذیه ورودی ۹۳/ موسس و دبیر سابق کانون وحدت دانشگاه علوم پزشکی تبریز

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار