ظاهرا قرار است تا پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی برای حفاظت و البته مرمت تخت جمشید، با مرمت گران ایتالیایی وارد همکاری شود تا از این اثر تاریخی و پر ارزش تاریخی و جهانی بیشتر محافظت شود.
کد خبر: ۵۴۹۸۷۶
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۵ 09 January 2018


تابناک فارس به نقل از الی گشت:بحث مرمت و حفاظت از آثار تاریخی در ایران و به خصوص تخت جمشید، بحث جدیدی نیست و چندین سال است که تیم های باستان شناس ایرانی با کمک تیم باستان شناس ایتالیایی در حال بررسی و کاوش در شهر پارسه هستند. آن ها تا حالا مطالعات زیادی درباره ی این شهر انجام داده اند و کاوش های زیادی در این زمینه انجام دادند. در همین حال، دو ماه قبل بود که رییس دانشگاه هنر شیراز خبر داد که یک خیر ایتالیایی قرار است تا برای حفاظت از تخت جمشید، ۲۵۰ هزار یورو کمک کند و این به معنای حمایت ایتالیایی ها از تخت جمشید است.

عکس تخت جمشید

 

از طرف دیگر رییس پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی فرهنگی آقای احمدی هم خبر از مستند نگاری و حفاظت و همچنین بازسازی سازه های تاریخی تخت جمشید داده و قرار است تا در این پروسه با باستان شناسان ایتالیایی و تیم مرمت این کشور همکاری کنند.

حمایت ایتالیایی ها از تخت جمشید

 


رییس این پژوهشکده در این مورد گفته است که یادداشت تفاهمی که نشان از همکاری بین دو تیم ایرانی و ایتالیایی است، هم لحاظ شده است. در این پروسه قرار است تا تیم مرمتگران بدون مرز ایتالیا با ایران همکاری داشته باشند. طبق این تفاهم نامه که بین دو تیم یادداشت شده است، داده ها کاملا پژوهش و گردآوری می شوند و بانک اطلاعاتی ای که درباره ی آثار تاریخی محوطه ی تخت جمشید وجود دارد هم غنی تر خواهد شد و توسعه پیدا خواهد کرد.

این یادداشت از پاییز امسال بین دو طرف برقرار شده است و تا ۵ سال اعتبار دارد. یکی دیگر از موضوعاتی که در این تفاهم نامه قید شده است، آموزش پژوهشگران جوان در حفاظت و چاپ و انتشار آثار است.

در همین حال که تیم های باستان شناسی ایران و ایتالیا با هم همکاری می کنند، یک خیر ایتالیایی مبلغ ۲۵۰ هزار یورو را برای حفاظت تخت جمشید اهدا کرده است که این مبلغ، صرف کارهای حفاظتی تخت جمشید خواهد شد.

از تخت جمشید چه می دانید؟
به عنوان یک از پر ارزش ترین و تاریخی ترین آثار کشورمان لازم است تا تخت جمشید را کامل بشناسیم، البته به احتمال زیاد همه تا حالا یک بار از این جاذبه ی گرانبها و جهانی دیدن کرده ایم.

تخت جمشید که به آن پارسه و پرسپولیس هم گفته می شود، یکی از مهم ترین آثار تاریخی ایران و از پر گردشگرترین آثار ایران است که هر ساله میزبان توریست ها داخلی و خارجی بسیاری است. این مجموعه ی مشهور به دستور داریوش که یکی از پادشاهان هخامنشیان بوده است ساخته شده است. تخت جمشید در استان فارس و در ۵۷ کیلومتری شهر شیراز قرار دارد، محوطه ای با ۱۲۵ هزار متر مربع وسعت حتی بیشتر که در واقع برفراز صخره ای است. در واقع تخت جمشید بیشتر در محدوده ی مرو دشت قرار دارد تا شهر شیراز، این محوطه ی تاریخی در دامنه ی کوهی به نام کوه رحمت ساخته شده است. در این مجموعه کتیبه ها و سنگ نوشته هایی کشف شده است که نشان می دهد که نام اصلی این مجموعه پارسه بوده است و به همین دلیل به آن شهر پارسه هم می گویند.

عکس های تخت جمشید


ساخت بنای تخت جمشید حدود ۲۵۰۰ سال قبل به دستور داریش بوده است و این بنا از برترین بناهای تاریخی جهان در تمام تاریخ است. جالب است بداید که طبق بررسی ها و کند و کاو هایی که دانشمندان و باسان شناسان در این محوطه انجام داده اند و با بررسی کتیبه ها و… هر آنچه که از آن دوران باقی مانده است، توانسته اند متوجه شوند که همه ی افرادی که در ساخت تخت جمشید نقشی داشته اند هم حقوق می گرفته اند و هم در آن دوران بیمه بوده اند. در این خشت نوشته ها که از آن دوران برجای مانده و باستان شناسان بررسی کرده اند، دیده شده که حتی زن ها هم در ساخت تخت جمشید کمک داده و نقش داشته اند.

بنای تخت جمشید در ۲۵۰۰ سال پیش و در سال ۵۱۲ قبل از میلاد شروع به ساخت شده است و ظاهرا ۱۵۰ سال طول کشیده تا به اتمام برسد. این بنا توسط جانشینان این پادشاه هخامنشی بعدا تکمیل شده است و تمام معماران و سازندگان این مجموعه ی با ابهت و پرشکوه، ایرانی بوده اند، آن ها بنایی ساخته اند که در آن زمان نمونه و مانندی نداشته است و نه بعد از آن و تا به امروز نتوانسته مانندی داشته باشد.

مجموعه ی تخت جمشید دارای چندین بخش است که می توان به کاخ تخت جمشید، کاخ های کوچک اختصاصی، خزانه، پله ها ورودی و سکوها و… اشاره کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار