استاندار فارس با بیان اینکه باغات مرکبات، خرما و انجیر فارس دچار آفات شده‌اند و کمبود بودجه برای مبارزه با این آفات این درختان را تهدید می‌کند، گفت: باید در اعتبارات ملی و استانی برای از بین بردن و جلوگیری از آفات این درختان بودجه‌ای لحاظ شود.
کد خبر: ۵۴۷۴۳۱
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۲ 03 January 2018

تابناک فارس به نقل از تسنیم: اسماعیل تبادار ظهر امروز در جلسه شورای کشاورزی استان فارس اظهار داشت: با توجه به اینکه استان فارس در تولید محصولات باغی رتبه اول کشور را دارد و 15 درصد محصولات باغی کشور در این استان تولید می‌شود بنابراین توجه به این بخش از لحاظ ایجاد اشتغال، تولید، اقتصاد و معاش مردم اهمیت بسیاری دارد.

وی با بیان اینکه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان فارس از محل اعتبارات خشکسالی 8 میلیارد تومان اعتبار به جهاد کشاورزی این استان اختصاص داده تا با این بحران مبارزه کند، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه باغات مرکبات، خرما و انجیر فارس دچار آفات شده‌اند بنابراین از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان درخواست همکاری و مساعدت بیشتر برای مبارزه با این آفات داریم.

استاندار فارس با بیان اینکه همواره پیشگیری هزینه و زحمت کمتری نسبت به مبارزه دارد از سازمان جهاد کشاورزی فارس درخواست کرد که نسبت به جلوگیری از ورود آفات اقدامات بیشتری انجام دهند تا سالانه مجبور به پرداخت هزینه‌های زیاد برای از بین بردن آفات گیاهی نشوند.

وی با تاکید بر اینکه باید در اعتبارات ملی و اعتبارات استانی برای از بین بردن و جلوگیری از آفات درختان فارس بودجه‌ای لحاظ شود، عنوان کرد: ظاهرا بیمه کشاورزی تنها شامل سرما‌زدگی، سیل و حوادث مترقبه می‌شود و آفات و بیماری‌های درختان شامل پوشش بیمه‌ای نمی‌شود و همین موضوع سبب ضرر و زیان باغداران و کشاورزان شده است بنابراین باید ساز و کاری برای تحت پوشش بیمه قرار گرفتن محصولات باغی در برابر آفات اندیشده شود.

تبادار بیان کرد: کاشت درخت خرمای مجول زمینه اقتصادی خوبی برای جنوب فارس فراهم می‌کند بنابراین باید در این مناطق کشت این رقم خرما توسعه یابد و حتی مردم جنوب فارس می‌توانند در هر خانه یک درخت خرمای مجول پرورش دهند.

وی با اشاره به طراحی مدل توسعه روستایی استان فارس با همکاری جهاد کشاورزی و دانشکده کشاورزی شیراز و با تاکید بر اینکه استان فارس از توان علمی بالایی برخوردار است و باید برای رفع مشکلات استان از این توان بهره گرفت، افزود: با توجه به اینکه استان فارس استانی پهناور با اقلیم و فرهنگ متفاوت است بنابراین برای توسعه روستاهای فارس باید از الگو‌های متفاوت بهره گرفت زیرا یک الگو پاسخگوی توسعه روستاهای این استان نیست.

استاندار فارس گفت: تجربه سال‌های قبل به ما آموخته است که هر جا به توانمندسازی روستاها کمتر توجه شده مشکلات بیشتر شده و آمار مهاجرت بالا رفته است، بنابراین باید به جای اینکه فقط به فکر تامین زیرساخت‌ها در روستاها باشیم باید در کنار آن به بحث توانمندسازی روستاها نیز توجه کنیم.

اختصاص 300 میلیون دلار برای توسعه کشاورزی روستایی

علی اکبری، نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، نیز در این جلسه با اشاره به لایحه بودجه 97 و کاهش بودجه تملک و دارایی دستگاه‌های مختلف کشور حتی تا 53 درصد، اظهار داشت: بودجه تملک داریی در بخش کشاورزی تنها 5 درصد کاهش یافته است و 300 میلیون دلار برای آبیاری نوین و 300 میلیون دلار برای توسعه بخش کشاورزی روستایی در نظر گرفته شده است .

وی با بیان اینکه 2 میلیارد دلاری برای موضوع آبخیزداری، محیط زیست و ‌پسماند دیده شده است که پیشنهاد شده است حداقل 50 درصد از این اعتبار در بخش آبخیزداری مصرف شود، افزود: این اعتبارات به دلیل وابسته نبودن به اسناد خزانه ملی قابل تحقق است.

طراحی مدل توسعه روستایی استان فارس

محمد مهدی قاسمی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس نیز در این جلسه با بیان اینکه استان فارس با اجرای 18 هزار و 220 هکتار آبیاری نوین استان پیشتاز در اجرای این طرح در سال 96 است، اظهار داشت: برنامه‌ریزی ما برای بهره‌گیری تا سقف 70 هزار هکتار از اعتبارات آبیاری تحت فشار است.

وی با بیان اینکه 30 شرکت کار مطالعه و طراحی برای اجرای این پروژه در شهرستان‌های مختلف بر عهده دارند که تاکنون کار مطالعه و طراحی 12 هزار هکتار انجام شده است، افزود: هر جا آبیاری نوین انجام می‌‌شود برای صرفه‌جویی در مصرف آب باید کنتور هوشمند نیز نصب شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از طراحی مدل توسعه روستایی استان فارس با کمک دانشکده کشاورزی شیراز خبر داد.

کمبود اعتبارات نصب کنتور هوشمند در استان فارس

حمیدرضا دهقانی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان فارس نیز در این جلسه با بیان اینکه امسال 2550 چاه غیرمجاز در استان فارس پر شده است، اظهار داشت: اعتبارات امسال ما کفاف نصب 1025 کنتور هوشمند را می‌دهد چون بودجه نصب این کنتورها از اعتبارات طرح تعادل‌بخشی تامین می‌شود.

وی با بیان اینکه استان فارس به نصب 9 هزار کنتور هوشمند با 60 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و این در حالی است که کل اعتبار طرح تعادل‌بخشی در استان فارس 38 میلیارد تومان است، گفت: اگر قرار است در همه زمین‌هایی که تحت پوشش آبیاری نوین قرار می‌گیرند کنتور هوشمند نصب شود باید از محل 15 درصد آورده کشاورز این کنتورها نصب شود.

اجرای مدل توسعه روستایی در یک منطقه از فارس

افشاری‌فر، استاد دانشکده کشاورزی شیراز، نیز در این جلسه اظهار داشت: در مدل توسعه روستایی استان فارس یک منطقه به عنوان الگو انتخاب و تمام اطلاعات این منطقه جمع‌آوری می‌شود و سپس برنامه‌ای جامع برای توسعه پایدار روستا ارائه و تجربه این منطقه به بقیه نقاط استان تعمیم داده می‌شود.

وی بیان کرد: عمده بحثی که در اجرای مدل توسعه روستایی استان فارس مطرح است جلب همکاری مردم، توانمندسازی روستاییان با تشکیل تعاونی‌ها، بهره گرفتن از کمک خیرین برای توسعه روستا است.

کمبود بودجه برای مقابله با آفات باغات فارس

محمد صادقی، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس نیز در این جلسه با بیان اینکه 300 هزار نفر اشتغال مستقیم و غیر مستقیم در باغات مرکبات استان فارس دارند، اظهار داشت: استان فارس به دلیل تنوع محصول، شرایط آب و هوایی مساعد و همجواری با استان‌های مانند هرمزگان و کرمان که از مناطق آلوده به آفات و بیماری‌های قرنطینه‌ای هستند همواره در خطر عوامل خسارت‌زای قرنطینه‌ای است.

وی با بیان اینکه مرکبات استان فارس دچار بیماری جاروک لیموترش، بیماری گرینیک مرکبات، آفت پسیل مرکبات، زردی و زوال مرکبات شده است، افزود: خرمای جنوب استان فارس نیز به دلیل استفاده از پاجوش که به صورت قاچاق از کشور قطر وارد لارستان شده دچار آفت سرخرطومی حنایی خرما شده و درختان انجیر فارس نیز دچار بیماری ویروس موزائیک انجیر شده‌اند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی استان فارس بیماری جاروک لیموترش اولین بار از منطقه لارستان وارد فارس شده و حدود 2 هزار هکتار از باغات لیموترش فارس را آلوده کرده است، افزود: تاکنون با همان اعتبارات و امکانات کم 1049 اصله درخت لیموترش امحا شده است اما برای مبارزه با این بیماری به اعتبارات بیشتر و امکانات بیشتر نیاز داریم.

وی با بیان اینکه از آنجا که نهال‌هایی که در استان فارس تولید می‌شود در محیط‌های باز هستند و امکان آلودگی آنها زیاد است پیشنهاد می‌شود که با روش‌های جدید نهال‌ها تولید شوند تا از آلودگی آنها جلوگیری شود، گفت: برای تولید نهال‌ها مرکبات عاری از ویروس به 2.7 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

صادقی با بیان اینکه در مجموع برای پیشگیری، کنترل زوال و مرگ درختان مرکبات در استان فارس به 8.4 میلیارد تومان اعتبار نیاز است، خاطرنشان کرد: تاکنون 48 هزار و 500 درخت نخل در منطقه جنوب فارس پایش شده‌اند و 136 درخت که دچار آفت سرخرطومی حنایی بودند امحا و 503 درخت نیز از طریق گذاشتن قرص برنج تیمار شدند و خوشبختانه این آفت در لارستان زمین‌گیر شده و اجازه گسترش نیافته است.

وی با بیان اینکه استان فارس بزرگترین تولیدکننده انجیر کشور است، افزود: در بیماری موزائیک انجیر مشکل عمده ما نهالستان‌های آلوده است و برای مقابله با این بیماری به 2.3 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار