در گفت‌وگو با مهر مطرح شد؛
مدیرکل هواشناسی استان قم با تأکید بر اهمیت هواشناسی کاربردی در رسیدن به توسعه پایدار، گفت: قم تنها استانی است که از مرکز تحقیقات کاربری هواشناسی بی‌بهره است.
کد خبر: ۵۴۲۳۵۲
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۷ 23 December 2017
به گزارش تابناک قم، اهمیت استفاده مطالعات هواشناسی در دنیا حالا سال‌هاست که از سطح پیش‌بینی وضعیت هوا فراتر رفته و به عنوان یکی از ضروری‌ترین معیارها در توسعه مورد استفاده قرار می‌گیرد و با ایجاد رویکرد تحقیقی و پژوهشی در این مطالعات، هواشناسی راهکاری برای دست یافتن به توسعه کارآمد و پایدار به حساب می‌آید.

 رسیدن به هواشناسیِ خدمتگزار به توسعه پایدار اما نیازمند بهره‌مندی از زیرساخت‌هایی لازم آن است، در استان قم اما به نظر می‌رسد که هنوز زیرساخت‌ها چندان برای تبدیل شدن جمله «هواشناسی در خدمت توسعه پایدار» از شعار به عمل فراهم نشده است.

مدیرکل هواشناسی استان قم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با تأکید بر اهمیت این مطالعات کاربردی، اظهار کرد: در این مطالعات که از آن به عنوان توسعه هواشناسی کاربری و به طور خلاصه (تهک) یاد می‌شود با استفاده از تجهیزات مربوطه به پیش‌بینی، وضع هوا با اطلاعات صحیح اقلیم شناسی ترکیب شده و داده‌های مهمی برای چگونگی اجرای هر فعالیتی بر اساس معیارهای هواشناسی به دست می‌آید که استفاده از آن می‌تواند به موفقیت اجرای آن کمک کند.

به گفته یحیی زارع، بسط و گسترش این اطلاعات در حوزه‌های مختلف از جمله کشاورزی، مسکن سازی، راهداری، کنترل آلودگی، مدیریت بحران، بهداشت و سلامت، صنایع نظامی و دفاعی، هوانوردی و حتی برای آبزی‌پروری می‌تواند استفاده شود.

گره کور بهره‌برداری از مرکز تحقیقات هواشناسی

وی اما به دست آوردن چنین اطلاعاتی را مستلزم ایجاد مرکز تحقیقات هواشناسی استان می‌داند که حالا ۷ سال است روی زمین مانده است.

آن طور که زارع گفته است پروژه احداث مرکز تحقیقات هواشناسی کاربردی در سال ۹۳ در زمینی به مساحت ۱۰ هزار متر مربع و ۲۷۰۰ متر مربع زیربنا در اتوبان قم - کاشان آغاز شد و هنوز به بهره‌برداری نرسیده است.

مدیرکل هواشناسی استان قم مشکلات اعتباری و تخصیص بودجه و قطره چکانی بودن اعتبارات تخصیصی را دلیل تأخیر در بهره‌برداری از این مرکز عنوان کرد و افزود: با تمام مشکلاتی که در این رابطه وجود داشته است این پروژه در حال حاضر به پیشرفت ۶۵ درصدی رسیده است اما همچنان کار گره خورده است و برای تکمیل و بهره‌برداری از این مرکز نیام‌اند اعتبار هستیم.

به گفته وی به شرط تخصیص کامل اعتبار مورد نیاز امسال که ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان است، این طرح برای تکمیل به ۳ میلیارد تومان دیگر اعتبار نیاز دارد که باید از محل اعتبارات استانی تأمین شود، در واقع ساخت این مرکز بر عهده استان بوده و تجهیز آن بر عهده سازمان هواشناسی است که آن هم ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هزینه به همراه دارد.

آن طور که زارع گفته است در حال حاضر قم تنها استانی است که هنوز از مرکز تحقیقات کاربری هواشناسی بی‌بهره است، در حالی که از زمانی که اولین استان‌ها مجهز به این مرکز شده‌اند بیش از دو دهه می‌گذرد و استان البرز که جوان‌ترین استان کشوراست بیش از یک سال است که از ساختمان مرکز تحقیقات کاربردی هواشناسی بهره‌برداری کرده است در حالی که استان قم با توجه به موقعیت ویژه و حساسی که دارد بسیار پیش‌تر از این به این سامانه نیاز داشته است.

سامانه تهک کشاورزی از دستاوردهای مطالعات هواشناسی

وی اجرای سامانه تهک کشاورزی در سطح استان قم را از جمله مواردی از استفاده از مطالعات هواشناسی در خدمت بهره‌وری در کشاورزی برشمرد و افزود: در این مطالعات با توجه به پارامترهای هواشناسی از جمله رطوبت، دما، میزان بارش نتایج دقیق علمی به دست می‌آید که این نتایج می‌تواند در بهره‌وری کشاورزی مؤثر باشد.

به گفته وی سامانه تهک کشاورزی با همکاری هواشناسی و جهاد کشاورزی استان، اجرایی شده و هدف آن، بهبود کمی و کیفی محصولات زراعی، باغی و دامی استان و کاهش خسارت است که امروز اجرای آن، تأثیرات چشمگیری در کشاورزی استان داشته و کشاورزان استان به صورت دائم این اطلاعات را مطالبه می‌کنند.

این مطالعات اما می‌تواند در بخش‌های عمرانی نیز از مشکلات بسیاری که در آینده به وجود خواهد آمد جلوگیری کند، این را زارع گفته و افزود: برای ساخت و ساز پروژه‌ها و راه‌اندازی کسب و کارهای اقتصادی، در نظر گرفتن داده‌های هواشناسی، یک ضرورت است چرا که کمک مؤثری به جلوگیری از موازی‌کاری کرده و بدون شک، به کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری، منجر خواهد شد اما متأسفانه معمولاً بدون استعلام از هواشناسی و داده‌های مهم اقلیمی، پروژه‌های مهمی ساخته می‌شود که گاهی با مشکلات جدی در آینده روبرو می‌شود و بعد از ایجاد چرخه‌ای از مشکلات اقتصادی، اجتماعی و شخصی برای مباحث بیمه و برآورد خسارت، در مورد پدیده‌های جوی و اقلیمی و استعلام حادثه به هواشناسی مراجعه می‌کنند.

به گفته مدیرکل هواشناسی استان قم با این مطالعات کاربردی پارامترهای هواشناسی تا دوره سی ساله به سازندگان پروژه‌ها عرضه می‌شود و با آگاهی از پارامترهایی نظیر دما، رطوبت، تبخیر، دمای اعماق خاک، بارش‌ها و اطلاعات کاربردی درباره پدیده‌های جوی نظیر طوفان، گرد و خاک، رعد و برق، رگبار و تگرگ ساخت و سازها و کسب و کارهای اقتصادی و کشاورزی با مطالعه انجام می‌شود و پیش آگاهی، کمک شایانی به موفقیت ساخت و سازها و کسب‌وکارها خواهد کرد.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار