کد خبر: ۵۴۰
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۲ 21 January 2015

تا دو سه سال پیش هنگامیکه در پارکهای سطح شهر قدم میزدی و از درختان وگلهای زیبا لذت میبردی و مشغول تنفس اکسیژن متصاعد شده از آنها بودی،دیدن یک فرد سیگاری یا استشمام بوی سیگار یا قلیان برای چند لحظه تیری بود بر بالن اکسیژنتان؛و درنگی و آهی و افسوسی به حالشان.

اما امروز قضیه فرق کرده است...

سیگار و قلیان مثل ورزش بدنسازی که مکمل دیگر ورزش هاست؛مکملی شده برای بقیه مستعملات(مواد استعمال شونده).امروز وقتی در پارکها راه میروی مدام یک بوی غلیظ و تند که شبیه به بوییست که از سوزاندن گیاهی ایجاد میشود به مشام میرسد.

چه بسا آن گیاه شاهدانه باشد...

ماری!

بله، ماری جوانا مخدری که این روزها بسیار باب شده است.گذشته از اثرات نعشگی؛استعمال آسان،قیمت نسبتا مناسب و توجیه اینکه این ماده اعتیاد آور نیست؛ماری جوانا را بین جوانان بسیار متداول کرده و این روزها خیلی راحت میتوان در هر کجای شهر که راه میروی در دست جوانان ببینی و حتی در قسمت هایی از شهر پاتوق هایی برای اهلش ایجاد شده که 24 ساعته به مصرف کنندگان خدمت رسانی شود!

شیراز و مشخصا یکی از روستاهای اطرافش تبدیل به مرکز تولید ماری جوانا و گل(نوع قوی تری از ماری جوانا) شده و از اقصی نقاط کشور برای خرید عمده این مخدر به شیراز مراجعه میشود.

مزارع ماری جوانا در شیراز شهرت جهانی پیدا کرده تا جایی که خبرگزاری فرانسه به روستای محل کاشت،لقب هلند کوچک را داده و از آن گزارش تهیه کرده است.

درست است که اعتیاد جسمی ماری جوانا کم است اما اعتیاد روانی بسیار زیادی دارد که گاها ترک را برای مصرف کننده غیر ممکن می کند.عوارض و مشکلات ناشی از مصرف این مواد در انتهای مطلب آورده شده.

و اما سخنی با جوانان،والدین و مسوولان:

ابتدا خود جوانان که دام این ماده بیشتر آنها را تهدید میکند باید بدانند که عواقب به شدت ناگواری در پس مصرف این مخدر است که در انتها آورده شده است.اندر عواقب مستند استفاده از این ماده را میتوان در بیمارستانهای روانی شهر و استان خود ببینیم.

و اما والدین عزیز؛همین نکته بس که فضای خانه را برای فرزندانتان طوری تدارک ببینید که مأمن و پناهگاه آنها باشد و نه زندانی که سعی در فرار از آن و پناه بردن به هر چیز دیگر کنند.

شادی را خود به آنها هدیه بدهیم تا دست به دامن شادی کاذب و زود گذر ماری جوانا و امثال آن نشوند و کنترل هوشمند و متعادل را نیز فراموش نکنید.

و اما مهمترین و اصلی ترین سخن با مسوولان محترم؛

ما در خلال تهیه این مطلب با جوان های مصرف کننده بسیاری صحبت کردیم و از دلایل آنها برای انجام این کار پرسیدیم.اکثر آنها تفریح و لذتی که به واسطه این ماده ایجاد می شود را دلیل مصرف میدانستند اما جالب اینجاست که در بین اکثر آنها یک نقطه اشتراک وجود داشت و آن هم بیکاری یا نداشتن کاری منظم و ثابت بود و این بسیار تکان دهنده است...

و اما راجع به جمع آوری مزارع و مکان های کاشت این مواد که تقریبا همه میدانیم کجاست و حتما نیروی انتظامی نیز به این موضوع اشراف کامل دارد.

به امید برچیده شدن دشواری ها (اگر خدا بخواهد)

عوارض کوتاه مدت و بلند مدت ماری جوانا:

عوارض کوتاه‌ مدت

اصلی‌ترین ماده‌شیمیایی فعال در ماریجوانا THC است. وقتی ماریجوانا کشیده می‌شود، THC از ریه‌ها به جریان خون وارد می‌شود که از طریق آن به مغز و سایر اندام‌های بدن می‌رسد. THC وقتی به مغز می‌رسد با یک گیرنده خاص در سلول‌های عصبی در قسمت‌هایی که بر هماهنگی، فکر، حافظه، تمرکز، درک حسی و زمانی و لذت تاثیر دارد، ارتباط برقرار می‌کند. این موجب می‌شود که ماریجوانا به اصطلاح high شدن فرد شود.

مصرف‌کنندگان ماریجوانا ممکن است این عوارض کوتاه‌مدت را تجربه کنند:

• مشکل در فکر کردن و حل مشکل
• مشکل حافظه و یادگیری
• از دست دادن هماهنگی
• اختلال درک

این تاثیرات می تواند در فعالیت‌هایی مثل رانندگی اختلال ایجاد کند.

تاثیرات دراز مدت

تحقیقات نشان داده است که عوارض مصرف ماریجوانا در درازمدت عبارتند از:

• تغییر در مغز. ماریجوانا می‌تواند بر نواحی از مغز که در واکنش به استرس، انگیزه و پاداش نقش دارد تاثیر بگذارد.

• مشکل ناباروری. تحقیق بر روی حیوانان نشان داده است که استفاده شدید از ماریجوانا در باروری مشکل ایجاد کرده و موجب می‌شود که فرد اسپرم کمتری تولید کند. ازاینرو این امکان وجود دارد که افرادیکه به میزان زیاد از ماریجوانا استفاده می‌کنند در بچه‌دار شدن دچار مشکل شوند. تحقیقات همچنین نشان می‌دهند که بچه‌هایی که از مادرانی که در دوران بارداری خود از ماریجوانا استفاده می‌کرده‌اند، متولد می‌شوند، بیشتر دچار مشکلات رشدی و رفتاری می‌شوند.

• مشکلات تنفسی. افرادیکه ماریجوانا می‌کشند بیشتر دچار مشکلات تنفسی می‌شوند—مثلاً خلط بیشتری تولید می‌کنند، سرفه‌های مزمن بیشتری داشته و بیشتر دچار برونشیت می شوند.

• تغییر در فشارخون. به مرور زمان، استفاده مداوم از ماریجوانا می‌تواند موجب افت فشارخون شود که باعث سرگیجه می‌شود. همچنین به نظر می‌رسد که توانایی بدن برای مقابله با عفونت‌ها و سایر بیماری‌ها را نیز کاهش می‌دهد.

• مشکلات احساسی. معتادان به ماریجوانا بیشتر علائمی از افسردگی نشان می‌دهند. این افراد همچنین احساس اضطراب بیشتری داشته، بیشتر دچار اختلالات شخصیتی می‌شوند، و در خطر ابتلا به شیزوفرنی، یک نوع بیماری روانی جدی، قرار دارند.

مشکلات احتمالی دیگر

علاوه بر عوارض بلند وکوتاه مدت ماریجوانا، ممکن است شنیده باشید که می‌تواند موجب اعتیاد به سایر موادمخدر نیز شود. بااینکه قطعی نیست که ماریجوانا می‌تواند علت مستقیم این مشکل باشد اما افرادیکه از ماریجوانا استفاده می‌کنند تا هشت مرتبه بیشتر احتمال مصرف کوکائین و تا 15 مرتبه بیشتر احتمال مصرف هروئین داشته و تا 5 مرتبه بیشتر به درمان اعتیاد نیاز پیدا می‌کنند.


اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
مسعود
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
سلام من ماریجوانا را دوست دارم .
مهدی
|
Netherlands
|
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
سلام .بهتر بود که منبعی برای این نوشته ذکر می شد. چون که در ویکی پدیا من هیچ کدام از این عوارض را ندیدم.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۶
از کی تاحالا ماری باعث افت فشار خون میشه محقق؟؟!
در کل به هر مصرف کننده ای بگی ضرر داره نکش متقاعد نمیشه،ولی باور کنین مخدر خطرناکیه اگر آگاهانه مصرف نکنین و بهش علاقه مند بشین دچار اختلالات فکری میشین
افسردگی و پیری زودرس مغز هم منتظرتونه
ما تا ته قضیه رفتیم...
ناشناس
|
United States
|
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۱
سیگار عوارضش بسیار از ماریجوانا بیشتر است.
الی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۹
ماری عالیه مصرف کنید اونایی که نمیکنند
امیر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۰
عوارضشم از زندگی عادی ما تو ایران قشنگ تره ماری فعلا عشقه ..
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار