عضو شورای شهر شیراز با اشاره به عدم توجه به گورستان های تاریخی در محدوده شهر شیراز، گفت: انتظار می رود به قبرهای مشاهیر شیراز که در جوار بزرگان و ادبیان ایران مدفون هستند رسیدگی شود اما تاکنون نه از سوی شهرداری نه سازمان میراث فرهنگی و نه سازمان اوقاف توجهی به این موضوع نشده است.
کد خبر: ۵۳۹۱۷۶
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۶ 16 December 2017

اتابناک فارس به نقل از ایسکا نیوز:حمد تنوری با بیان این که شهر شیراز بیشترین افراد اهل علم، ادب، فرهنگ و هنر را دارد  اظهار داشت: این موضوع فقط یک ادعا نیست و با یک نگاه ساده به آمار و ارقام متوجه این موضوع خواهیم شد.

وی ادامه داد: شهرداری از زمان تشکیل سازمان آرامستان ها و نظام نگهداری گورستان های درون شهر متولی مدیریت آرامستان ها یا گورستان های درون شهر شده است.


هیچ قطعه ای برای مشاهیر یا هنرمندان اختصاص داده نشده

عضو شورای شهر شیراز با اشاره به این که در این شهر هیچ قطعه ای برای مشاهیر یا هنرمندان اختصاص داده نشده، تصریح کرد: در پنجمین دوره شورای شهر اسلامی شیراز به دنبال این موضوع هستیم تا براساس درخواست های مردمی برای حفظ بقای یاد و خاطرات بزرگان شهر قطعه ای به آنها اختصاص داداه شود.

تنوری ابراز داشت: شورای شهر در انتظار لایحه ای برای این موضوع از سوی شهرداری است که اگر این اتفاق نیفتاد اعضای شورا با ارائه یک طرح این موضوع را دنبال خواهند کرد.


عدم توجه شهرداری، میراث فرهنگی و سازمان اوقاف به گورستان های تاریخی شهر

وی با اشاره عدم توجه به گورستان های تاریخی در محدوده شهر شیراز، اظهار داشت: انتطار می رود مقبره های مشاهیر شیراز که در جوار بزرگان و ادبیان ایران مدفون هستند به آنها رسیدگی شود اما تا کنون نه از سوی شهرداری، نه از سوی سازمان میراث فرهنگی و نه از سوی سازمان اوقاف توجهی به این موضوع نشده است.

عضو شورای شهر شیراز ادامه داد: موضوع دیگر نحوه نگهداری گورستان تاریخی درب سلم است که به باور بسیاری از مورخین و پژوهشگران قدیمی ترین گورستان شهری ایران ولو جهان اسلام است که در شهر شیراز واقع شده که می توان گفت در این گورستان بسیاری از مشاهیر تاریخی شیراز مدفون هستند.

وی گفت: به دلیل بی توجهی های صورت گرفته به این گورستان بسیاری از سنگ های این مکان مفقود، سرقت رفته و یا تخریب شده اند که شامل سنگ قبرهایی است که متعلق به مشاهیر شیراز بوده است.

تنوری ادامه داد: سنگ قبرهایی هم وجود دارد اگر چه متعلق به مشاهیر تاریخی نبوده ولی واجد ارزش هنری به لحاظ هنر حجاری این سنگ ها در ادوار مختلف بوده که به میزان زیادی تخریب شده است.


انتقاد از شهرداری در رابطه با نحوه ساماندهی گورستان دارالسلم

عضو شورای شهر شیراز افزود: انتقادی که نسبت به شهرداری وجود دارد در ارتباط با نحوه ساماندهی به این گورستان تاریخی است که سراسر ضلع شمالی و بخش عمده ای از ضلع شرقی به بهانه ساماندهی این قبور تخریب شده اند و سنگ های تاریخی این گورستان را به شکل یکدست در کنار یکدیگر نصب و به شکل مسطح قرار داده اند.

وی ادامه داد: مشکلی که ایجاد می کند بسیاری از قبور افراد مختلف از جمله مشاهیر و همینطور بسیاری از سنگ های هنری در لابه لای این سنگ ها مفقود و در حال حاضر کنار یکدیگر قرار گرفته اند.

تنوری گفت: من به زودی این تذکر را کتبا به شهردار محترم و همینطور رئیس سازمان آرامستان های شیراز خواهم داد و به نظر می رسد این پروژه به این شکل باید متوقف شود . تا قبل از تحقیق کافی در خصوص مشاهیری که در این گورستان مدفون هستند نباید به این پروژه ادامه داد زیرا در صورت ادامه پروژه کل هویت تاریخی این گورستان از بین خواهد رفت.

عضو شورای شهر شیراز تصریح کرد: در دهه های پیشین این اتفاق در حافظیه و گورستان جوان آباد که امروز به باغ ملی تبدیل شده رخ داده به آن معنا که بسیاری از مشاهیر شیراز در پیرامون آرامگاه حافظ مدفون بودند که بدون مطالعه اولیه سنگ ها را به قصد بازسازی یا برجسته سازی جابهجا کرده اند و سنگ های مشاهیری که آنجا بودند مفقود شده اند.


وجود گسست نسلی در شیراز

تنوری با ابراز تاسف از این که در شیراز یک گسست نسلی اتفاق افتاده، افزود: اکثریت قریب به اتفاق مدیران شهری اهل شیراز نیستند. تجربه تلخ دهه های گذشته نشان داده که نسبت به پیشینه تاریخی شهر شیراز که جزو شهرهای ملی ایران که آثاری از اهل فرهنگ شیراز خلق شده و تاثیر بسیاری بر هویت ایران کنونی گذاشته است اما متاسفانه در دهه های گذشته چندان علاقه ای به حفظ آثار تاریخی و هویتی شهر شیراز مسوولین نشان ندادند.

تنوری ادامه داد: بنده تلاش می کنم تا در پنجمین دوره شورای شهر شیراز تخریب میراث و هویت تاریخی کمتر اتفاق بیفتد.

به گزارش ایسکانیوز، قبرستان دارالسلام شیراز که معروف به دارالسلام است، به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین آرامستان‌های جهان به‌شمار می‌رود. این قبرستان با قرار گرفتن در میانه بلوار سیبویه اکنون در وسط شهر شیراز واقع شده و محل دفن بسیاری از بزرگان، عرفا، علماء، محققان و تاثیرگذاران فرهنگی، مذهبی و اجتماعی شیراز و استان فارس است.

براساس آمار موجود نخستین قبری که در دارالسلم شیراز قرار گرفته به سال 24 هجری در زمان حیات پیامبراکرم(ص) باز می‌گردد و این قبرستان جزء سه قبرستان‌ قدیمی جهان محسوب می‌شود حتی برخی بر این معتقدند که سابقه این مکان به قبل از اسلام می‌رسد.

مقبره‌های قدیمی با خط‌های ممتاز رقاع، کوفی، بنایی، ثلث، نسخ و نستعلیق کنده‌کاری شده و تصاویری از قیچی، شانه، آینه و ابزار شغل‌های در گور خفتگان بر این سنگ‌ها حک شده‌ است.مقبره‌ای با رنگ سبز در این گورستان به چشم می‌خورد که معروف به مقبره سرباز امام زمان است.

علاوه بر وجود سنگ مزار فضلا، عرفا، ادبا و دانشمندان قرن‌های پیشین، نقش‌های منقور و خوش‌نویسی ممتاز و تراش مرغوب سنگ‌‌ قبرها این گورستان را از دیگر گورستان‌ها متمایز می‌کند.

براساس نظر پژوهشگران در یک برهه زمانی خاص که دقیقا معلوم نیست چه زمانی است شهرهای نجف و کربلا دچار قحطی و خشکسالی می‌شود و حاکم شیراز در ازای فرستادن هشتصد بار شتر غلات به آن سرزمین، درخواست خاک تربت کربلا می‌کند و چون واسطه آوردن خاک تربت به قبرستان دارالسلام شخصی به اسم شیخ سلم بوده و وی نیز در همین قبرستان به خاک سپرده شده است مردم به این مکان، گورستان درب سلم می‌گفته‌اند و این نام به مرور زمان و در میان مردم تبدیل به دارالسلام شده است.

وسعت این قبرستان در حدود 10 هکتار است و حدود 10 هزار سنگ قبر در آن وجود دارد و تا سال 1357 در آن مرده دفن شده است.در کتاب تذکره هزار مزار از 27 شخصیت مهم که جزء مشایخ و بزرگان تاریخ ایران بوده‌اند، نام برده شده است که در این خاکستان آرمیده‌اند.البته بعد از فوت نویسنده کتاب، نیز شخصیت‌های مهم دیگری نیز در این قبرستان دفن شده‌اند که نام آن‌ها در این کتاب ذکر نشده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار