رییس فراکسیون مبارزه با قاچاق کالا با ادعای فساد گسترده در اداره کل گمرک گفت که به دلیل بی‌اعتنایی مسئولان گمرک از ابتدای سال ۹۵ تا پایان مهرماه ۹۶، ۵۳۶۲ خودروی لوکس به صورت قاچاق وارد کشور شده است.
کد خبر: ۵۳۸۳۹۰
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۹ 14 December 2017
به گزارش «تابناک یزد»، امیر خجسته در حاشیه نشست علنی دیروز (چهارشنبه 22 آذر) مجلس شورای اسلامی در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری درخصوص مبارزه جدی با مفاسد اقتصادی و مبارزه با قاچاق کالا گفت: یکی از راه های مهم تحقق اقتصاد مقاومتی مبارزه جدی با فساد و قاچاق کالا است و تمامی مسئولان باید به صورت جدی به این مهم توجه کنند.

 رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی و اداری مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در بحث واردات و صادرات کالا به موضوعات سیاست های اقتصاد مقاومتی توجه عملی نشده و این موضوع باعث شده که بخش تولید داخل با مشکل روبرو شود و اشتغال موجود نیز با خطر روبرو شود، چرا که در حال حاضر میزان واردات بالا است و بسیاری از کارخانه ها با خطر تعطیلی مواجه هستند.

خجسته تصریح کرد: به طور مثال کارخانه بافتیه در شهر ملایر با 300 نفر پرسنل به دلیل اینکه وزارت صنعت به ترکیه ای ها مجوز داده تا در زمینه محصولات مشابه کار کند، در حال تعطیلی است.

 70 تا 90 درصد قاچاق کالا از طریق مبادی رسمی است

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به واردات بی رویه و انحصاری از مبادی رسمی کشور گفت: در حال حاضر 70 تا 90 درصد قاچاق کالا از طریق مبادی رسمی است ولی کسی پاسخگو نیست و موقعی که این موضوعات مطرح می شود، مسئولان گمرک و وزارت اقتصاد پاسخ می دهند که اینگونه نیست، در حالی که 3300 کانتینر کالا در یک روز وارد کشور شده اما وزارت اقتصاد عنوان می کند که یک کانتینر نیز وارد نشده است که باید بگویم آنها در جریان نیستند.

وی تصریح کرد: فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی اطلاعات خوبی از گمرکات و جاهای دیگر کسب کرده است، به اعتراف مسئولان گمرک و وزیر اقتصاد؛ سالانه 900 میلیون دلار کالای قاچاق وارد کشور می شود و بیانگر این است که قاچاق کنترل نمی شود و نکته دیگر اینکه بسیاری از قاچاق های کالا از طریق سامانه گمرکی صورت می گیرد و این در حالی است که درخصوص این سامانه تبلیغات زیادی صورت گرفت.

خجسته افزود: اسناد زیادی درخصوص قاچاق کالا به کشور در اختیار دارم و حاضرم همراه با کارشناسان با وزیر اقتصاد و رئیس گمرک و کارشناسان سازمان های تحت نظرشان در مناظره تلویزیونی، اطلاعات را در راستای تنویر افکار عمومی بیان کنم.

وی ادامه داد: 5 هزار و 362 خودروی لوکس که شامل خودروهای پورشه، ولوو، بنز، بی ام و، تویوتا، نیسان و هیوندا می شود به صورت قاچاق از سال 95 تا پایان مهرماه سال جاری وارد کشور شده و اسناد آن موجود است که این خودروهای لوکس از طریق مناطق آزاد و گمرکات وارد شده اند.

 رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: به طور مثال خانم "م-د" که برای نان شب خود محتاج است، براساس مدارک 600 خودرو وارد کشور کرده است که می توان به خودروهای وارد شده پورشه با اسم ایشان از طریق دبی و گمرکات بوشهر و بندرعباس اشاره کرد که این کار به صورت سیستمی صورت گرفته است و این شخص اطلاعی از این واردات نداشته است، و برای وی 20 میلیون تومان مالیات در نظر گرفته شده که این کارها از طریق بحث سوءاستفاده از کارت بازرگانی بوده است.

خجسته تصریح کرد: همچنین به نام "س- م" چند هزار کانتینر لوازم یدکی از گمرک کشور خصوصاً از گمرکات بوشهر و اهواز وارد شده، چند صد خودرو نیز به نام این خانم وارد شده است که با سازمان گمرک هماهنگی صورت گرفته است. همچنین 550 هزار وسیله خانگی در انباری در کرج توسط نیروی انتظامی کشف شده که وقتی پروانه گمرکی این وسایل مورد بررسی قرار گرفت، مشخص شد در گمرکات این لوازم خانگی به عنوان اجزا و قطعات وارد کشور شده، چرا که عوارض لوازم خانگی در گمرک 76 درصد محاسبه می شود، اما عوارض قطعاد 10 درصد محاسبه می شود.

وی ادامه داد: از طریق مسیر سبز گمرکی و سامانه گمرکات که همواره ادعا می شد جلوی تخلفات را می گیرد، نیز واردات کالاهای قاچاق صورت می گیرد. برخی آقایان بعد از تایید سازمان تعزیرات درخصوص قاچاق لوازم خانگی؛ برای اینکه سامانه گمرکی جایگاه خود را از دست ندهد، عنوان کردند که لوازم خانگی قاچاق شده، و یکصد میلیون تومان عوارض برای آن وضع شده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم شورای اسلامی افزود: فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی بدون هیچ رودربایستی فعالیت های خود را ادامه می دهد و در این راستا با هیئت تحقیق و تفحص مجلس از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز هماهنگ می شود.

خجسته افزود: قاچاق های بزرگی در زمینه واردات اسباب بازی، کاغذ دیواری و ظروف شیشه ای صورت گرفته که بالای 5 هزار کانتینر ظروف شیشه ای و کریستال تحت عنوان شیشه خرد از طریق مسیر سبز گمرک وارد کشور شده است.  

وی ادامه داد: زمانی که می گویند شیشه خرده می توان واردات را می توان واردات را مستقیماً به انبار منتقل کرد، اما زمانی که سخن از ظروف شیشه ای مطرح می شود و واردات از طریق آلمان، چک و ایتالیا صورت بگیرد، قیمت از قطعه کریستال ممکن است 5 میلیون تومان باشد، اما وقتی عنوان می شود شیشه خرده وارد کشور شده، کالا بدون عوارض به انبار صاحب کالا می رود؛ یا اینکه برخی ظروف به صورت جعلی با عنوان چینی وارد کشور می شود، زیرا قیمت ظروف کریستال چینی ارزان است و عوارض آن کمتر محاسبه می شود.

نماینده مردم همدان و فامنین ادامه داد: یکی از کانتینرهای مربوط به واردات ظروف شیشه ای و کریستال در اراک کشف شد و متوجه شدند که محتویات کانتینر شیشه خرد نیست و همان ظروف شیشه ای و تزئینی است. این موارد در حالی است که وزیر اقتصاد عنوان می کند یک کانتینر نیز قاچاق صورت نگرفته است.

وی افزود: بحث ما درخصوص کانتینرهایی است که به صورت مرموزانه وارد کشور می شوند. در رابطه با بحث قاچاق ظروف کریستال، 3 هزار اظهارنامه مربوط به 4 نفر وجود دارد که می توان به "س- ح" اشاره کرد که الان چند ماه است که در زندان است.

خجسته تاکید کرد: در گمرک بندرعباس 90 درصد و در گمرک قشم 10 درصد کالاهای مذکور وارد کشور شده اند، همچنین شرکت کیان تلاش خاورمیانه از طریق استفاده از کارت های بازرگانی یکبار مصرف را در عرض 4 ماه از طریق گمرک خرمشهر نزدیک به 2500 اظهارنامه داشته و هزار کانتینر با تبانی سازمان یافته که با مدیران گمرک انجام داده وارد کشور کرده است.

رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود:هزاران کانتینر ظروف کریستال در گمرک بندرعباس تحت عنوان درپوش شیشه‌ای، ظروف دهان گشاد، شیشه فلاکس و ضایعات شیشه‌ای آن هم با تبانی سازمان یافته از گمرک و از طریق مسیر سبز وارد کشور شده و بازرس گمرک این موضوع را اعلام کرده است.

 
 سلطان قاچاق تجهیزات پزشکی 18  دستگاه بیهوشی با تبانی وارد کشور کرد

خجسته ادامه داد: ۱۸ دستگاه بیهوشی با تبانی سازمان یافته بدون مجوز وزارت بهداشت با ارزش دوهزار دلار از گمرک فرودگاه امام (ره) توسط سلطان قاچاق تجهیزات پزشکی وارد کشور شده است از سوی دیگر متاسفانه ۷۰ درصد اظهارنامه‌های گمرک از مسیر سبز بدون و هیچگونه کنترلی به بهانه تسهیل واردات صادر می‌شود، روندی که نتیجه آن خروج میلیاردها دلار ارز از کشور است.  

رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: اگر وزیر اقتصاد و رییس گمرک این تشکیلات و تبانی‌ها را اصلاح نکنند، مدارک و مستندات ریز و درشت را در اختیار رسانه‌ها قرار خواهیم داد لازم است تمامی دستگاه‌های نظارتی بخصوص وزارت اطلاعات ورود جدی داشته باشد، البته ما از وزیر اطلاعات به دلیل اقدامات خوب‌شان تشکر می‌کنیم که متاسفانه مورد بی ‌حرمتی قرار گرفتند که باید آقایان عذرخواهی کنند، همچنینین موضوع کشف ۱۱۲۸ کانتینر مربوط به شیشه‌های کریستال صحت  است.

خجسته ادامه داد: در دو روز گذشته در گمرک شهید رجایی و شهید بهشتی برای بررسی روند حضور داشتم تا وضعیت مشخص شود لازم است تمامی دستگاه‌های نظارتی نیز در این باره حساس شده چون این موضوع طبق توصیف مقام معظم رهبری، خنجری از پشت به تولید است.

وی افزود:از قوه قضاییه و تمامی دستگاه های نظارتی درخواست دارم بصورت جدی در مقابل مفسدان اقتصادی بایستند.

رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: تذکر می دهم که این روند اصلاح شود و سامانه گمرکی را به معنای واقعی عملیاتی کنند نکته دیگر اینکه اصحاب رسانه باید در امنیت کامل برای مبارزه با مفاسد اقتصادی و قاچاق کالا باشند نه اینکه به بهانه مغایرت با مصلحت نظام آنها را از این موضوع منع کنند چرا که افشاگری فساد اقتصادی به مصلحت مفسدان نیست بنابراین با بستن روزنامه ها و رسانه ها و کانال های خبری مبارزه کننده با فساد افتصادی مخالف هستم.
 
//خانه ملت
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار