معاون قضایی رئیس کل دادگستری خراسان‌رضوی گفت: متأسفانه برخی برای گرفتن مستمری از کمیته امداد باید حکم طلاق ببرند.
کد خبر: ۵۳۸۳۵۰
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۷ 14 December 2017
سید امیر مرتضوی در شورای پیشگیری از وقوع جرم که با موضوع اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال در محل دادگستری کاشمر برگزار شد، با بیان اینکه براساس اصل 156 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران قوه قضائیه پنج وظیفه ذاتی دارد که یکی از آنها رسیدگی است، اظهار کرد: حفظ حقوق عمومی، احیاء حقوق عامه، نظارت بر حسن اجرای قوانین، نظارت بر آزادی‌های مشروع و پیشگیری از وقوع جرم و اصلاح مجرمین از دیگر وظایف قوه قضائیه است.

مرتضوی با اشاره به اینکه همه مسئولان مربوطه وظیفه پیشگیری از وقوع جرم را دارند، اظهار کرد: اطلاع‌رسانی دقیق و به موقع توسط اصحاب رسانه می‌تواند به کاهش جرائم کمک کند.

وی با اعلام اینکه باید قوه قضائیه را در انجام رسالت و تکالیفی که دارد به خصوص در پیشگیری از وقوع جرم یاری کرد، عنوان کرد: متأسفانه ابتدا اجازه می‌دهیم بسیاری از مشکلات و آسیب‌ها پیش بیاید و توسعه پیدا کند سپس جلوی آن را بگیریم.

معاون قضایی رئیس کل دادگستری خراسان‌رضوی در همین خصوص با بیان اینکه در کشور 200 هزار حلقه چاه غیر مجاز داریم، بیان کرد: اگر متولیان این حوزه به‌درستی وظایف خود را انجام می‌دادند امروزه شاهد این میزان حلقه چاه غیر مجاز نبودیم.

وی با بیان اینکه چرا باید امروز تا این حد تصرفات اراضی ملی، موقوفات و منابع طبیعی داشته باشیم، اظهار کرد: متولیان امر زمین و مسکن به‌خوبی به وظایف خود عمل نمی‌کنند.

مرتضوی معوقات بانکی را بسیار زیاد دانست و گفت: اگر از همان ابتدا تضمین‌های لازم گرفته می‌شد و نظارت کافی بود امروز شاهد این حجم مشکلات نبودیم.

وی با اعلام اینکه متأسفانه مؤسسات مالی غیر مجاز بحران‌های بسیاری را در کشور به وجود آوردند، به بی‌انضباطی اجتماعی اشاره کرد و افزود: افزایش تعداد جریمه‌های راهنمایی و رانندگی نشان دهنده بی‌انضباطی و عدم رعایت قوانین و مقررات است.

معاون قضایی رئیس کل دادگستری خراسان‌رضوی همچنین به معضلات تصادفات جرحی و فوتی اشاره و عنوان کرد: در حوزه مسائل شهری و برون‌شهری کسانی که متولی هستند باید وظایف خود را به خوبی انجام دهند.

وی با بیان اینکه هر دستگاهی که وظایف خود را به درستی انجام ندهد بار آن بر دوش دستگاه قضایی می‌افتد، گفت: معتقدیم باید 70 درصد پیشگیری‌ها فرهنگی و اجتماعی، 20 درصد پیشگیری‌های امنیتی و انتظامی و 10 درصد پیشگیری‌های قضایی باشد.

مرتضوی با اشاره به اینکه در کشور ابتدا پیشگیری‌های قضایی است، عنوان کرد: امروزه جرائم مالی دیگر به‌عنوان جرائم اولویت‌دار مطرح نیست.

توهین، ایراد ضرب و جرح، سرقت، تهدید و تصادفات پنج جرم مهم استان

وی توهین، ایراد ضرب و جرح، سرقت، تهدید و تصادفات را پنج جرم مهم در استان خراسان دانست و اظهار کرد: چون نظارت و دقت‌ها نمی‌شد اکنون انتظار مردم فقط از دستگاه قضایی و نیروهای انتظامی، اطلاعاتی و امنیتی است.

معاون قضایی رئیس کل دادگستری خراسان‌رضوی با بیان اینکه مطالبه گری از سوی مردم مغفول مانده است، گفت: چون رعایت نکات ایمنی انجام نمی‌شود در 35 درصد سرقت‌ها بزه دیدگان نقش دارند.

وی با اشاره به اینکه از سویی برخی پرونده‌ها تشکیل می‌شود که واهی است، اظهار کرد: متأسفانه برای گرفتن مستمری از کمیته امداد باید حکم طلاق ببرند.

مرتضوی با اعلام اینکه این افراد برای گرفتن مستمری مجبور هستند به دادگستری رفته و حکم صوری بگیرند و مجدد ازدواج کنند، افزود: متأسفانه این افراد را مجبور می‌کنیم برای گرفتن مستمری قانون را دور بزنند.

وی با بیان اینکه در بسیاری جاه‌ها برای گرفتن وام، تسهیلات و... باید ابتدا حکم رشد ببرند، عنوان کرد: متأسفانه برخی مسئولان فقط می‌خواهند ارباب‌رجوع را آزار دهند درصورتی‌که در قانون نیامده برای گرفتن تسهیلات باید حکم رشد برد.

مرتضوی با اشاره به اینکه به علت برخی سخت‌گیری‌ها مردم را مجبور می‌کنیم مسیر خلاف و غیرقانونی را طی کنند، اظهار کرد: اگر در کار مردم تسهیل کنیم مشکلاتی پیش نخواهد آمد.

معاون قضایی رئیس کل دادگستری خراسان‌رضوی در ادامه با اعلام اینکه کسانی که می‌خواهند در حوزه پیشگیری فعالیت کنند ابتدا باید ببینند تا چه اندازه با ارکان پیشگیری آشنا هستند، اولین گام پیشگیری را پیش‌بینی دانست و افزود: باید ابتدا وضع موجود را شناخت سپس اقدام به پیشگیری کرد.

ضرورت شناسایی اولویت‌های جرائم هر شهر

وی ادامه داد: به‌رغم اینکه 1980 عنوان مجرمانه داریم، اما نمی‌توانیم به تمامی این عناوین بپردازیم به همین خاطر باید اولویت‌های جرائم هر شهر شناسایی شوند.

مرتضوی مواد مخدر، تصادفات، سرقت و نزاع و درگیری را چهار اولویت اول شهرستان کاشمر دانست و اظهار کرد: باید برنامه‌ریزی‌های لازم بر روی این اولویت‌ها انجام شود.

وی با اشاره به اینکه مواد مخدر، طلاق، مفاسد اخلاقی و اجتماعی، حاشیه‌نشینی و فضای مجازی باید اولویت قرار گیرد، افزود: متأسفانه اغلب مسئولان با این اولویت‌ها آشنا نبوده و برای آنها برنامه‌ریزی نکرده‌اند.

معاون قضایی رئیس کل دادگستری خراسان‌رضوی همچنین با تأکید بر تشکیل اتاق فکر در هر شهرستان، بیان کرد: متأسفانه از توان مردم و سمن‌ها به خوبی استفاده نمی‌کنیم.

وی با اعلام اینکه با موضوعات طلاق، اعتیاد، فضای مجازی و... باید سمن‌های مختلفی تشکیل شود، از راه‌اندازی سامانه جامع اطلاعات مردمی در خراسان‌رضوی خبر داد و گفت: خود مردم در این سایت ثبت‌نام کرده و معضلات و آسیب‌های منطقه خود را مستقیم به قوه قضائیه اعلام می‌کنند.

مرتضوی با بیان اینکه چهار جرم اول توهین، تهدید، تخریب و تصادفات فرهنگی است، بیان کرد: نقش کسانی که متولی امر فرهنگ، آموزش، مسائل اخلاقی و دینی هستند در این مسائل خالی است.

وی با اشاره به اینکه باید برای آموزش و پرورش و حوزه علمیه و... که به عنوان یک ‌نهاد فرهنگی بزرگ که جامعه وسیعی را در اختیار دارند نقش تعریف شود، افزود: اکنون دستگاه قضایی شبیه دستگاه تولیدی شده به‌طوری‌که از سویی پرونده تشکیل می‌شود و از سویی خارج می‌شود.

معاون قضایی رئیس کل دادگستری خراسان‌رضوی، با اظهار تأسف از اینکه این کار روزمرگی شده است، بیان کرد: باید به سراغ منشأ مشکلات رفت و جلوی آنها را گرفت.

تهیه طرح جامع وصول مطالبات معوقه بانکی

وی با تأکید بر اینکه باید طرح‌های پیشگیرانه توسط دستگاه‌های مربوطه تهیه شوند، افزود: باید مسئولان طرح داشته و دستگاه قضایی فقط نظارت کند.

مرتضوی در همین خصوص از تهیه طرح جامع وصول مطالبات معوقه بانکی توسط خود بانک‌ها خبر داد و گفت: در این راستا جلساتی برگزار شده و سپس دستگاه قضایی ورود خواهد کرد.

وی در ادامه به وضعیت جاده کاشمر به شادمهر اشاره کرد و افزود: تاکی قرار است به خاطر نبود اعتبار جهت دوبانده شدن این محور شاهد کشته‌ شدن عزیزان باشیم.

معاون قضایی رئیس کل دادگستری خراسان‌رضوی، با تأکید بر اینکه اگر بودجه ندارند باید راه دیگری را به صورت کوتاه پیدا کرد تا کشته ندهیم، اظهار کرد: به کارشناسان پلیس‌راه اعلام کرده‌ایم در نظرات کارشناسی خود مشکلات جاده را لحاظ کنند.

وی با بیان اینکه اگر نظارت بیشتر باشد مشکلات تا حد قابل توجهی کاهش خواهد یافت، گفت: باید مطالبه گری کرد و خواستار پاسخگویی مسئولان شد.

مرتضوی در ادامه از کاهش 40 درصدی طلاق در خراسان به درخواست زوج در آبان ماه به نسبت مدت مشابه سال گذشته خبر داد و افزود: در طلاق به درخواست زوجه 21 درصد و در طلاق توافقی 18 درصد کاهش داشته ایم.

وی همچنین با اشاره به اینکه از سال 92 تا به امروز از تعطیلی هزار واحد تولیدی جلوگیری شده است، افزود: باید برای رفع مشکلات از کارهای گروهی استفاده کرد./ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار