مدیرکل هواشناسی قم:
مدیرکل هواشناسی قم گفت: میانگین بارندگی ها از ابتدای مهرماه تاکنون در استان قم چهار میلی متر بوده است که نسبت به مدت مشابه پارسال 50 درصد کاهش نشان می دهد.
کد خبر: ۵۳۸۲۸۹
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۵ 14 December 2017
به گزارش تابناک قم، یحیی زارع با بیان این که قم دچار خشکسالی شدید است، افزود: از اواسط دهه 80 تا سال 1394 هر سال به طور میانگین بین 20 تا 30 درصد کمبود بارش نسبت به میانگین بلند مدت رخ داده است.

وی اضافه کرد: بارندگی ها در سال زراعی 96-95 (از ابتدای مهرماه سال 95 تا پایان شهریورماه سال 96) نسبت به میانگین بلندمدت(30 سال گذشته) 30 درصد افزایش یافته است و تقریبا سال خوبی از نظر بارندگی ها بود.

یک سال زراعی محدوده زمانی اول مهرماه هر سال تا پایان شهریور ماه سال بعد محسوب می شود.

وی ادامه داد: با این وجود بارندگی ها جبران خشکسالی سال های گذشته را نمی کند و استان قم در سال زراعی 97-96 از نظر دریافت بارش ها در کشور رتبه آخر را داراست.

زارع اضافه کرد: با توجه به پیش بینی های صورت گرفته وضعیت بارش ها تا اسفندماه امسال نسبت به میانگین بلندمدت کاهش خواهد یافت.

وی با اشاره به این که خشکسالی شامل چهار مرحله است، ادامه داد: سالی که بارندگی کم باشد خشکسالی هواشناسی و خشکسالی هیدرولیکی به دلیل کم شدن آب سدها پیش می آید و مرحله سوم نیز خشکسالی اقتصادی است که به دلیل کاهش محصولات کشاورزی به اقتصاد کشور ضربه می زند و در نهایت خشکسالی اجتماعی پیش می آید.

وی افزود: در نتیجه خشکسالی مردم از روستاها به شهرها مهاجرت می کنند که این امر تبعاتی را به همراه دارد.

زارع افزود: همچنین استفاده بی رویه از آب و فرسایش خاک باعث فرونشست زمین، گرد و خاک، کم محصولی و مسائل اجتماعی می شود و با توجه به روند موجود؛ مردم، کشاورزان و صنعتگران باید صرفه جویی ویژه را در دستور کار داشته باشند.

وی بیان کرد: قم شهری توریستی و مذهبی است در گذشته حداکثر توقف مردم در این شهر 2 ساعت بوده است، ولی امروز رویکرد مردم نسبت به حضور در قم متفاوت شده است و زائرانی از سراسر جهان به این شهر می آیند که باید با بررسی و حل معضلات زیست محیطی بستر توسعه را با فراهم کرد.

آخرین مراحل راه اندازی سامانه تهک در حال انجام است

مدیرکل هواشناسی قم دربخش دیگری از سخنان خود با بیان این که تهک توسعه هواشناسی کاربردی در شاخه کشاورزی است، گفت: مراحل آخر راه اندازی سامانه تهک کشاورزی در استان قم در حال انجام است و این سامانه با استفاده از داده های هواشناسی و بررسی تغییرات جوی، هشدارها و توصیه های لازم را به کشاورزان ارائه می دهد.

وی افزود: در این سامانه کشاورزان را نسبت به زمان مناسب برای فعالیت های کشاورزی از جمله کاشت، داشت، برداشت و سم پاشی محصولات مختلف باغی و زراعی مطلع می شوند و از این طریق به طور میانگین 20 تا 30 درصد تولید محصولات کشاورزی افزایش می یابد.

 مرکز تحقیقات هواشناسی در انتظار بودجه

وی در ادامه با بیان این که قم تنها استانی است که مرکز تحقیقات هواشناسی ندارد، گفت: احداث مرکز تحقیقات هواشناسی قم در سال 1393 آغاز شد و با وجود مشکلات اعتباری و تخصیص نیافتن بودجه کافی، این مرکز در حال حاضر حدود 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

زارع با اشاره به اینکه فعالیت های هواشناسی، علمی و تخصصی و حرفه ای است، افزود: در مرکز تحقیقات هواشناسی داده های هواشناسی جمع آوری و کارهای تحقیقاتی انجام می شود و پیش بینی هایی که در حوزه هواشناسی نیاز استان است، صورت می گیرد.

وی ادامه داد: این مرکز برای تکمیل و بهره برداری در انتظار اعتبار و نگاه ویژه مسئولان است و امیدواریم تا پایان امسال به بهره برداری برسد.

اقدام عملی برای پیشگیری از آسیب های زلزله و سیل انجام نمی شود

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: با وجود این که 37 مورد از بلایای طبیعی در ایران و 18 مورد آن در استان قم تجربه شده که زلزله و سیل یکی از مهم ترین این بلایا می باشد و اقدام عملی و نتیجه بخشی برای پیشگیری از آسیب های این بلا انجام نشده است.

زارع گفت: با وجود هشدارهای مکرر ساخت ساختمان ها روی گسل و یا در مسیر سیلاب از جمله اشتباه هایی است که در استان قم مشاهده می شود و باید راهکار سنجیده و عقلانی برای حل این معضل پیدا کرد.

وی اظهار داشت: مردم باید به این باور برسند که با مقاوم سازی ساختمان ها از خسارت های احتمالی پیشگیری و در همین راستا از تسهیلاتی که دولت امروز برای واحدهای مسکونی در اختیار متقاضیان قرار می دهد، استفاده نمایند.

 گرد و خاک استان قم منشا داخلی دارد

کارشناس پیش بین اداره کل هواشناسی قم نیز در این جلسه گفت: پدیده گرد و خاک به دلیل تغییر الگوهای جوی و آب رخ می دهد و در استان قم منشا داخلی دارد که در چند سال گذشته به شدت افزایش یافته است.

مرتضی صبوری افزود: اطلاعات هواشناسی ثبت شده و داده ها نشان می دهد پدیده گرد و خاک هر سال در حال افزایش است و تبعات بهداشتی و اجتماعی زیادی به همراه دارد که باید راهکار مناسبی در دستور کار قرار گیرد.

وی ادامه داد: در سال های گذشته تعداد روزهای آلوده در استان قم تا 123 روز یعنی در یک سوم روزهای سال ثبت شده، ولی در سال زراعی 96-95 به دلیل بارندگی ها به 57 روز کاهش یافته است.

وی با بیان این که در سال زراعی جاری با توجه به الگوهای بررسی شده، تاکنون 2 روز آلوده ثبت شده، اضافه کرد: با توجه به این که بیشتر گرد و خاک مربوط به فصل های بهار و تابستان است، پیش بینی می شود در فصل بهار و ابتدای تابستان روزهای زیاد گرد و خاک را در استان ثبت شود.

صبوری بیان کرد: با توجه به این که منشا گرد و خاک استان قم داخلی است، نیازمند تجهیزاتی در مرکز تحقیقات هستیم تا منشا یابی دقیقی صورت گیرد تا بتوان راهکار مناسبی برای کنترل این معضل ارائه داد.

 پدیده جوی خاصی در 10 روز آینده رخ نمی دهد

رئیس اداره پیش بینی اداره کل هواشناسی قم نیز گفت: به جز روز جمعه هفته جاری، برای 10 روز آینده پدیده خاصی رخ نخواهد داد و میانگین حداقل و حداکثر دمای هوای استان نیز در هفته جاری و هفته بعد منفی چهار و 12 درجه سانتیگراد خواهد بود.

محمدرضا قاضی افزود: در روز جمعه به طور موقت شاهد افزایش ابر هستیم و آسمان ابری یا نیمه ابری می شود که به علت عبور یک سامانه بارشی بسیار قدرتمند از جنوب کشور است.

وی با اشاره به این که امروز پنجشنبه آسمان صاف تا کمی ابری پیش بینی می شود، ادامه داد: به نظر می رسد تا پایان آذرماه بارشی در استان رخ ندهد و با توجه به بررسی الگوهای هواشناسی روند افزایش دما در هفته آینده اتفاق می افتد.

در استان قم 124 ایستگاه هواشناسی شامل 11 ایستگاه سینوپتیک، 2 ایستگاه جاده ای، 45 ایستگاه باران سنج دستی، 50 ایستگاه دیتالایر باران سنج، 10 ایستگاه اقلیم شناسی و هشت ایستگاه سطح سنجی فعال است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار