محقق‌زاده با بیان اینکه وظیفه بازرسان علوم پزشکی تعیین مجاز و یا غرمجاز بودن داروها و بررسی کیفیت و اصیل بودن داروهای مجاز است، گفت: میزان کشفیات داروهای غیرمجاز توسط بازرسان دانشگاه علوم پزشکی شیراز در 7 ماهه اول امسال 2میلیارد و 600 میلیون تومان بوده است.
کد خبر: ۵۳۷۹۵۵
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۷ 13 December 2017
تابناک فارس به نقل از شیرازه:در قانون اساسی کشور برخورداری از سلامت به عنوان حق اساسی مردم به رسمیت شناخته شده است. قاچاق دارو که وجود آن از سوی مسئولان حوزه بهداشت و درمان کشور نیز تایید می‌شود، معضلی است که در صورت عدم برخورد و مقابله با آن، آثار ناگواری به دنبال خواهد داشت که مهم ترین آن‌ها، تهدید سلامت مردم است که از دست دادن آن هرگز قابل جبران نخواهد بود.


پروسه صدور مجوز واردات دارو فرآيندي سخت‌گيرانه است و تمام قوانيني که در اين خصوص در کشور وجود دارد، مطابق با استانداردهاي «فارماکوپه دارويي» دنياست و باید به طور کامل رعايت شود و دارويي که مجوز وزارت بهداشت یعنی برچسب اصالت کالا را ندارد، قاچاق محسوب مي‌شود.

سالانه 200هزار نفر در جهان قربانی مصرف داروهای تقلبی می‌شوند

بر اساس گزارش های سازمان بهداشت جهانی، سالانه حدود ۲۰۰ هزار نفر در دنیا قربانی مصرف داروهای تقلبی و قاچاق می شوند. همچنین بر اساس اعلام این سازمان حدود ۲۵ درصد از داروهای عرضه شده در بازار مصرف جهان تقلبی هستند که این موضوع نگرانی جدی جامعه جهانی را برانگیخته است.

اختلال در اجرای قانون و تجارت رسمی، گسترش اقتصاد زیرزمینی، فرار مالیاتی و انتقال فشار مالیاتی بر بخش رسمی اقتصاد، تضعیف تولید با هدر رفتن منابع ملی و کاهش سرمایه‌گذاری، افزایش ثروت و قدرت نامشروع، رانت‌خواری، هدر رفتن سرمایه‌های اجتماعی از جمله آثار سوء قاچاق کالا و دارو می‌باشد.

قاچاق دارو؛ سومین صنعت پول‌ساز دنیا

برخی از فروشگاه های خیابان انوری شیراز نیز سال‌هاست که به محلی برای فروش داروهای مخدر و قاچاق تبدیل شده است. این خیابان آشفته بازاری است که در آن از شیر مرغ تا جان آدمیزاد پیدا می شود. هر از گاهی نیز به دستور مقام قضایی از سوی پلیس مبارزه با مواد مخدر با مغازه‌داران متخلف برخورد و مغازه‌ها پلمپ می‌شوند اما پس از مدت کوتاهی روز از نو و روزی از نو. سود کلان قاچاق دارو که به گفته کارشناسان شاید سومین صنعت پول‌ساز دنیا باشد، دلالان دارو را اغوا می‌کند که چشم وجدان خویش را بر تهدید سلامتی مردم ببندند.

همچنین به نظر می‌رسد عدم اعمال جدی قوانین بازدارنده موجب رونق بازار قاچاق شده است. یکی دیگر از دلایل خرید و فروش داروی قاچاق، تجویز داروهایی است که در لیست داروهای مجاز وزارت بهداشت نمی‌باشد و یا کمبود دارو در مراکز قانونی به ناچار بیماران را به مراکز غیرقانونی سوق می‌دهد.

ابتلا به عارضه کبدی و گوارشی به دنبال مصرف داروهای تقلبی

در بیمارستان‌ها بیماران زیادی وجود دارند که بر اثر مصرف داروهای غیرمجاز به عارضه‌هایی مبتلا شده‌اند که برخی از آنان غیرقابل جبران است. پارسا سهامی‌وند که مدتی است بر اثر مصرف داروهای نیروزا در بیمارستان بستری است، می‌گوید: در باشگاه بدنسازی از سوی مربی و دوستان به مصرف داروی نیروزا تشویق شدم اما بخاطر مصرف طولانی مدت این داروها و بی‌توجهی به عوارض آن، دچار مشکل کبدی شده‌ام.

دکتر عبدالعلی محقق‌زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز عرضه داروهای قاچاق را یک فرآیند سودآور توصیف و اظهار کرد: افراد سودجو که جنبه‌های سلامت مردم را درنظر نمی‌گیرند، مایلند داروهای قاچاق را هم مانند سایر کالاها ببینند و به جنبه‌های مضرات آن برای سلامتی توجه نمی‌کنند.

او با بیان اینکه معمولا داروهای قاچاق در پنج گروه قرار می‌گیرند، گفت: دسته اول داروهای مخدر است که برای ترک اعتیاد استفاده می‌شود که قاچاقچیان آن را به صورت تلفیقی یا قاچاق و یا خارج از شبکه توزیع رسمی تهیه می‌کنند و به مردم می‌فروشند.

مرگ خانم‌های باردار بر اثر مصرف داروهای غیرمجاز سقط جنین

مدیرگروه داروسازی سنتی دانشکده داروسازی علوم پزشکی شیراز تصریح کرد: گروه دوم داروهای سقط جنین می‌باشد و علیرغم اینکه دانشگاه علوم پزشکی داروهای اصیل و قانونی را در بیمارستان‌های مربوطه در اختیار مراجعه‌کنندگان قرار می‌دهد اما قاچاقچیان به مشتریان خاص خود که تمایل ندارند به مراکز قانونی و یا بیمارستان‌ها مراجعه کرده و مشخصاتشان ثبت شود معمولا به خیابان انوری شیراز مراجعه می‌کنند که به دلیل تقلبی بودن داروها، فرد دچار خونریزی‌های شدید می‌شود که در برخی موارد نیز منجر به فوت شده است.

ورزشکاران از مراکز مجاز داروهای مکمل تهیه کنند

به گفته محقق‌زاده دسته سوم داروهای قاچاق شامل داروهای مکمل غذایی می‌شود که معمولا ورزشکاران استفاده می‌کنند و گرچه این مکمل‌ها به صورت قانونی نیز وارد و در داروخانه‌ها عرضه می‌شود اما افراد سودجو مقادیر زیادی از این داروها را به صورت قاچاق تهیه و بسته‌بندی می‌کنند و به عنوان داروی خارجی به مردم می‌فروشند.

او داروهای هورمونی برای ورزشکارانی که پرورش اندام کار می‌کنند و داروهای چاقی و لاغری را در دسته چهارم داروهای قاچاق قرار داد و گفت: دسته پنجم داروهای قاچاق که عدد کمی را به خود اختصاص می‌دهد برخی از انواع مسکن‌ها می‌باشد.

انجام بیش از 3500 بازدید از مراکز عرضه دارو

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه حدود 93 درصد از داروهای قاچاق کشف‌شده شامل این پنج گروه می‌شود، اعلام کرد: در شش ماهه اول امسال توسط نمایندگانی از دانشگاه علوم پزشکی شیراز، نیروی انتظامی، دادستانی و سازمان صنعت، معدن و تجارت بیش از سه هزار و 500 بازدید از مراکز رسمی عرضه دارو انجام شده است که تعداد بازدیدهای علوم پزشکی بیش از 550 مورد بوده است.

محقق‌زاده با بیان اینکه وظیفه بازرسان علوم پزشکی تعیین مجاز و یا غرمجاز بودن داروها و بررسی کیفیت و اصیل بودن داروهای مجاز است، گفت: میزان کشفیات داروهای غیرمجاز توسط بازرسان دانشگاه علوم پزشکی شیراز در 7 ماهه اول امسال 2میلیارد و 600 میلیون تومان بوده است.

او با تأکید بر اینکه داروخانه تنها مرکز ارائه قانونی دارو است، گفت: نظارت‌ و بازرسی‌ها به صورت مستمر در تمام نقاط شهر انجام می‌شود و اگر در مغازه‌ای داروی غیرمجاز کشف شود به مراجع ذیصلاح قانونی ارجاع داده می‌شود.

نظارت شدید برای جلوگیری از تکرار تجربه تلخ خیابان انوری

محقق‌زاده در پاسخ به اینکه چرا خیابان انوری شیراز به نوعی به مرکز عرضه داروهای قاچاق تبدیل شده است، گفت: در خیابان انوری عمدتا با مغازه‌داران و افراد ثابت روبرو نیستیم و مغازه‌های این خیابان اغلب اجاره است و وقتی با یکی از مغازه‌داران متخلف برخورد می‌شود و مغازه پلمپ می‌گردد پس از مدتی نفر بعد نیز به دلیل سودآوری، اقدام به عرضه داروی قاچاق می‌کند که برای ساماندهی این وضعیت اتاق اصناف مرتبط برنامه‌هایی را در نظر دارند.

او درپاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا کانون‌های دیگری مانند خیابان انوری در سطح شهر وجود دارد، خاطرنشان کرد: در تمام نقاط شهر بازرسی انجام می‌شود و اگر بخواهد کانونی تشکیل شود به سرعت و شدت برخورد می‌کنیم تا تجربه تلخ انوری تکرار نشود.

مصرف داروی قاچاق معامله با مرگ است

بنابر این گزارش، داروهای تقلبی و مخدر که در شرایط مناسب نگهداری نمی‌شوند به فرآورده‌های خطرناکی تبدیل می‌شوند و مردم نباید سلامتی خود را به افرادی بسپارند که هیچ ارزشی برای آنان قائل نیستند و تنها به منافع مادی و اقتصادی فکر می‌کنند.

استفاده از داروهای قاچاق از جمله داروی سقط جنین غیرمجاز و یا داروهای لاغری و چاقی که از طریق ماهواره‌ تبلیغ و درفروشگاه‌های غیررسمی فروخته می‌شوند به نوعی معامله با مرگ است.

ضرورت برخورد با واردکنندگان کلان داروی قاچاق

هرچند توزیع داروهای غیرمجاز و قاچاق تنها محدود به یک خیابان در شیراز نیست و گستره توزیع آن بسیار فراتر رفته است اما نظارت و برخورد جدی‌تر با باشگاه‌های بدنسازی و مراکز متخلف در عرضه داروی غیرمجاز ضروری است و در این راستا باید علاوه بر برخورد با خرده‌فروشان، کانال‌های اصلی و مرجع ورود داروهای مخدر و غیرمجاز به بازارهای غیررسمی شناسایی و متلاشی شود.

سامانه اطلاعات دارویی 1490 پاسخگوی سوالات دارویی شماست

شاید بهترین روش مبارزه با پدیده قاچاق دارو، کنترل و کاهش میزان تقاضا از طریق اطلاع‌رسانی و تامین دارو باشد که در این راستا باید با نظارت شدیدتر صرفا داروهای مجاز در نسخه‌ها تجویز و مردم نیز با استفاده از سامانه اطلاعات دارویی 1490 از مکان‌های معتبر عرضه داروهای کمیاب مطلع شوند. شهروندان شیرازی همچنین می‌توانند سوالات خود درخصوص دارو را با بخش امور دارویی علوم پزشکی شیراز به شماره 07132122280 در میان بگذارند.

در پایان تاکید می‌گردد متخصصان رشته‌های پزشکی و تغذیه تنها مراجع مشورتی و داروخانه‌ها نیز مرجع تأمین داروی سالم در جامعه به‌شمار می‌روند بنابراین شهروندان باید با هدف حفظ سلامت خود تنها به مراجع قانونی مراجعه نمایند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار