نادری دهیار دوسیران:چندی پیش دوسیران با توجه به جاذبه‌های گردشگری که دارد، برای اجرای طرح روستای بیکار انتخاب شد اما دهیار روستا معتقد است تا مشکلات آب و جاده برطرف نشود، گردشگری به روستا نمی‌آید تا روستا رونق بگیرد.
کد خبر: ۵۳۷۹۲۰
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۰ 13 December 2017
تابناک فارس به نقل از تسنیم: در فاصله 50 کیلومتری شهر کازرون روستایی قرار دارد که با 11 اثر ثبت شده ملی یک سایت موزه تاریخی است. این روستا که دوسیران به معنای دوستدار ایران نام گرفته، هرچند یک روستای هدف گردشگری انتخاب شده اما مشکلات ریز و درشتی دارد که مانع از تحقق این هدف شده است. 
 

راه‌های نامناسب 

نبود راه دسترسی مناسب یکی دیگر از مشکلات این روستای گردشگری شهرستان کازرون است که سبب شده نه تنها گردشگران بلکه مردم و اهالی روستا نیز با مشکلاتی روبه‌رو باشند. قیصر نادری، دهیار روستای دوسیران در گفت‌وگو با تسنیم از کم عرض بودن و نامناسب بودن جاده روستا سخن می‌گوید که سبب شده تصادفات در این نقطه هفتگی و گاه روزانه شود. 

به گفته وی خط‌کشی نبودن جاده و نداشتن روکش آسفالتی مناسب علاوه بر اینکه رفت‌وآمد را مشکل کرده در بروز تصادفات نیز نقش دارند. براساس گفته‌های نادری مردم دوسیران حتی به یک خط‌کشی ساده جاده نیز راضی هستند اما تاکنون اقدامی نشده است. 

کمبود آب و مهاجرت 

مهاجرت مورد دیگری است که دهیار دوسیران به آن اشاره می‌کند به گونه‌ای که براساس صحبت‌های وی در سرشماری سال 90 جمعیت این روستا 600 خانوار بوده اما در سرشماری جدید به 420 خانوار رسیده است. به گفته نادری سالانه نزدیک به 50 خانوار از دوسیران مهاجرت می‌کنند. 

دهیار دوسیران خشکسالی و مشکلات مربوط به آب شرب را یکی از دلایل این مهاجرت می‌داند چراکه به گفته وی تولید انجیر این روستا از 3 هزار تن به 2 هزار تن رسیده است. علاوه بر آن مشکلات مربوط به آب و کمبود آن نیز دلیل دیگری بر مهاجرت مردم شده است. 

سمفونی تخریب و تشنگی در روستای تاریخی استان فارس

نادری از بازدید مدیرعامل آبفای روستایی و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان فارس برای حل مشکلات آب روستا و انتقال آب از منطقه بن زنگنه شیراز سخن می‌گوید اما وی معتقد است که اگر شبکه‌های آب خانگی مردم روستا اصلاح شود، نیازی به انتقال آب نیست. 

چندی پیش دوسیران با توجه به جاذبه‌های گردشگری که دارد، برای اجرای طرح روستای بیکار انتخاب شد اما دهیار روستا معتقد است تا مشکلات آب و جاده برطرف نشود، گردشگری به روستا نمی‌آید تا روستا رونق بگیرد. 

چشم انتظار قیر رایگان 

خلیلی، رئیس اداره راه‌های روستایی استان فارس طول مسیری را که نیاز به روکشی مجدد دارد 10.5 کیلومتر از محور قائمیه به مقصد دوسیران ذکر می‌کند این مسیر آسفالت شده و خاکی نیست اما باید روکشی مجدد شود. 

سید کمال علوی، فرماندار شهرستان کازرون از تقاضای قیر رایگان 5500 تنی از وزارت نیرو برای روکش جاده دوسیران خبر می‌دهد که کارشناسان وزارت خانه نیز بررسی و این نیاز را تائید کردند. 

به گفته وی وعده اختصاص 2 هزار تن قیر داده شده که البته هنوز محقق نشده و از طریق مسئولان راه و شهرسازی و دیگر مسئولان کازرون پیگیری می‌شود. علوی زمانی برای تحقق این امر ذکر نمی‌کند اما می‌گوید: آسفالت و روکشی مجدد دوسیران در اولویت قرار دارد. 

«تامین منابع مالی برای حل مشکل آب این روستا توسط بنیاد برکت» از سوی فرماندار کازرون مطرح می‌شود و می‌گوید: آب روستای دوسیران و کنده‌ای در قالب یک پکیج تعریف شده است. 

روستای دوسیران با زیبایی‌های منحصر به فرد طبیعی، صنایع دستی بی‌نظیر و بناهای تاریخی به جای مانده از دوران تاریخی ایلخانی، صفوی و قاجاری از فرصت‌های استان فارس و شهرستان کازرون در جذب گردشگر است. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار