مدیرکل ارشاد خوزستان در نشست خبری؛
نشست خبری مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان مطبوعاتی با موضوع رونمایی از پوستر جایزه ادبی دکتر افشین یداللهی و نیز اعلام برنامه‌های هفته‌های فرهنگی خوزستان امروز در محل تالار اجتماعات این اداره کل برگزار شد.
کد خبر: ۵۳۶۹۷۳
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۷ 11 December 2017
محمد جوروند در این نشست اظهار داشت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان به منظور رشد و اعتلای خلاقیت‌ها و آفرینش‌های ادبی ترانه‌سرایان کشور و با هدف تکریم و بزرگداشت جایگاه ارزنده و ارزشی هنرمند در گذشته افشین یداللهی و انعکاس فعالیت‌های ادبی و فرهنگی هنرمندان جوان و پیشکسوت حوزه ترانه‌سرایی، نخستین جایزه ادبی افشین یداللهی را در خوزستان برگزار می‌کند.

وی ادامه داد: یک کنگره برای این شاعر و ادیب برگزار می‌شود که صد البته مرحوم افشین یداللهی مستحق بیشتر از این‌ها است. فردین کوراوند و خانم داورپناه به عنوان دبیر و دبیر اجرایی نخستین جایزه ادبی مرحوم دکتر افشین یداللهی منصوب شده‌اند.

جوروند گفت: این جشنواره روز 21 دی 96 همزمان با سالروز تولد مرحوم افشین یداللهی برگزار می‌شود.

جوروند همچنین درباره چهره خوزستان در بین استان‌ها عنوان کرد: از افراد متعدد و یا از استان‌های دیگر می‌شنویم که استان خوزستان که به خاطر مشکلات کم‌آبی، بی‌آبی،‌ جنگ و گرد و غبار و... فضای افسرده‌ای دارد. حقیقت قضیه این نیست و برعکس استان خوزستان ظرفیت‌های خیلی بالایی در حوزه‌های فرهنگی و هنری دارد و به تدبیر استاندار خوزستان هفته‌های فرهنگی خوزستان قرار است در 10 شهرستان برگزار شود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان خاطرنشان کرد: قبل از آن که در این مورد توضیحی بدهم فعالیت‌های یک سال گذشته را مرور می‌کنم. فعالیت‌هایی از قبیل جشنواره تئاتر استانی، جشنواره تئاتر عربی، تئاتر فجر، فیلم فجر، کنگره‌ علی جمال‌پور و... . در خور ذکر است که در اسنفد سال آینده حدود 20 تا 25 برنامه فرهنگی اجرا می‌شود و این برنامه‌ها شادی را به مردم هدیه می‌دهند و همین نشانگر آن است که مردم ما مردمانی شاد هستند.

جوروند گفت: نظر استاندار این است که ما ضمن اجرای برنامه‌های شاد و فرح‌بخش برای مردم ذهنیت خوبی هم نسبت به استان ایجاد کنیم مبنی بر رد نظریه افسرده بودن استان خوزستان‌ زیرا ما خوزستانی‌ها نیز حق داریم بخندیم و چه بسا که حق ما بیشتر هم باشد.

او اضافه کرد: در این خصوص بسته‌هایی انتخاب کردیم برای شهرستان‌های استان و در حال حاضر و در فاز اول برای 10 شهرستان برنامه‌ریزی شده است. این برنامه‌ها شامل اجراهایی در سالن‌های وابسته به ارشاد و فضای باز است.

وی به برگزاری دوره‌های فرهنگی و هنری و ادبی شامل شعرخوانی، ادبیات داستانی، تجلیل از نخبگان و رونمایی از آثار مفاخر اشاره کرد و گفت: بنا شد که در هر شهرستان و در پایان هر هفته موسیقی ملی و سنتی توسط استاد شهرام ناظری و فرزند او حافظ ناظری اجرا شود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان تاکید کرد: مهم‌ترین اولویت‌ها در برگزاری این برنامه استفاده از فرهنگ و هنر بومی شهرستان‌ها است. برای مثال در موسیقی استفاده از آلات موسیقی مانند کمانچه، دهل، سرنا، رباب و غیره جزو برنامه‌ها است.

جوروند ادامه داد: 10 شهرستان قرار است در جشنواره‌های هفتگی شرکت کنند که شامل دزفول، شوش، ماهشهر، بندر امام، آبادان، شوشتر، مسجدسلیمان، امیدیه، بهبهان و اهواز هستند و در همین زمینه اولین اجرای هفته فرهنگی در شوشتر برگزار شد و برنامه بعدی روز 22 آذر در شهرستان ماهشهر برگزار می‌شود.

وی گفت: در این جشنواره‌ها از نقاشی‌های قهوه‌خانه‌ای، کاریکاتور، نقالی، موسیقی سنتی و نمایش فیلم‌های کوتاه تولید داخل استان استفاده می‌شود. به این ترتیب می‌توان گفت که شهر به طور کامل در حال اجرای انواع برنامه‌های فرهنگی است.

در این نشست برادر زنده‌یاد دکتر افشین یداللهی گفت: افشین کسی بود که ترانه بعد از انقلاب را دگرگون کرد و ترانه "وطنم..." موتور محرکه حرکت‌های اجتماعی است.

آرش یداللهی تجلیل از برادرش را باعث افتخار دانست و خاطرنشان کرد: خانواده یداللهی همکاری لازم را تا انتها با ارشاد خوزستان خواهد داشت. این اقدام اداره ارشاد بسیار می‌تواند مفید و برای آینده کشورمان ایران تأثیرگذار باشد و افراد دیگری مثل برادرم افشین را در حوزه ترانه به ظهور برساند.
 
 
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار