سیب سپیدان با طعم منحصر بفرد خود این روز ها حال وروز خوبی ندارد وقیمت آن ارزانتر از آب شده و کشاورزان آنرا به بهایی ناچیز می فروشند.
کد خبر: ۵۳۴۴۶۶
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۶ 05 December 2017
تابناک فارس به نقل از مارگون:شهرستان سپیدان از قطب‌های باغبانی استان فارس است و با داشتن هزارهزار هکتار باغ سیب یکی از مناطق مستعد تولید این محصول در جنوب کشور است.تولید محصول سیب در خشکسالی های اخیر با مشکلات فراوانی روبرو شده تا جایی که بسیاری از باغات در تب بی آبی خشک شده و تن خود را به ارّه ها سپردند و کشاورزانی که در خشکسالی های اخیر با هزینه های گزاف جان درختان خود را نجات دادند امروز با توجه به استمرار کم آبی ها و فروش محصولات با قیمت های پایین و کمتر از هزینه تمام شده دچار سردرگمی شده اند.


 سیب سپیدان امروز شهرتی جهانی را از آن خود کرده وگردشگرانی که میهمان شهرستان سپیدان هستند سیب را به عنوان سوغات خرید کرده و به سوی شهر خود می برند تا  از رنگ، عطر و طعم بی نظیر و منحصر بفرد سیب سپیدان بهره مند شوند.سیب میوه بهشتی که استفاده از آن برای سلامتی حتی در دین اسلام و احادیث نیز توصیه شده این سال ها با مشکلات فراوانی که ضرر آن را بیش از هرکسی تولیدکننده یا همان کشاورز پرداخت می کند روبرو است.



دست های پینه بسته کشاورزان خود گویای زحمات فراوان تولید سیب بوده اما علاوه بر خشکسالی، عواملی طبیعی دیگر همچون سرمازدگی، بارش باران و تگرگ باعث کاهش تولید این میوه شده است.عوامل طبیعی از یک سو و خرید سیب با قیمت ارزانتر ازآب کشاورزان را متضرر کرد و با توجه به خسارت فراوان حق بیمه کشاورزان که یکی از بخش های عمده تولید کننده در کشور محسوب می شوند پرداخت نشده تا آنان را در آستانه ورشکستگی کامل قرار دهد.امروز کشاورزان سپیدانی با بدهی های فراوان بانکی که روز به روز افزایش می یابد چشم به دستان دولتمردان بسته تا با حمایت آنان جانی دوباره به بخش کشاورزی بخشیده شود، اما علاوه بر پرداخت نشدن غرامت بیمه کشاورزان و مساعدت های مالی شاهدیم که واردات سیب کشورهای خارجی همچون سال گذشته محصولات تولیدی کشاورزان را به سردخانه ها هدایت کرد و در آنجا به نابودی سوق داد.



یکی ازباغدارسپیدانی با ابراز اینکه قیمت پایین محصول سیب درختی برای ماداستانی تکراری شده است گفت: متأسفانه ما هرساله با مشکل فروش سیب برداشت‌شده از باغات خود هستیم و مسئولان نیزدر این زمینه حمایت آن‌چنانی انجام نمی‌دهند.وی بیان کرد: من که به‌همراه فرزندانم درآمدمان از باغ سیب هست ولی چند سالی است که در تولید این محصول با ضرر و غرامت مواجه شدیم و فرزندانم مجبور هستند برای اشتغال به شهرهای دیگری بروند.



این باغدار افزود: در حالی که بهترین و باکیفیت‌ترین سیب استان فارس درسپیدان تولید می‌شود ولی بازار مناسبی برای فروش این محصول وجود ندارد و این امرنگرانیهای زیادی را برای ما به‌همراه دارد چرا که کنار کیفیت بالای محصول ما هیچ‌گونه حمایتی از سوی کسی دریافت نکردیم و نمی‌کنیم.

وی اظهار کرد: از مسئولان شهرستانی واستانی تقاضا داریم با راه‌اندازی صنایع تبدیلی محصول سیب در منطقه بتوانند بازار این محصول را متعادل کرده و رونق بخشند که در این زمینه تاکنون اقدامات چندانی انجام نشده است.

سیب به عنوان یکی از محصولات مهم وبسیار در زمینه کشاورزی در شهرستان است وشهرستان سهم قابل‌توجهی در رونق اقتصادی  استان فارس دارد، اگر تلاشی برای رفع موانع مشکلات تولید سیب صورت نگیرد انحصار تولید سیب در بازارهای سایر استانهای کشور از دست باغداران سپیدانی خارج خواهد شد. اما این روزها کشاورزان دلشان خوش نیست وحاصل دسترنجشان را به بهایی ناچیز تقدیم می کنند تاازاین همه زحمت وتلاش هیچ دستگیرشان شود.



انتظار می‌رود تا مسئولان استان وشهرستانی به‌ویژه مسئولان جهاد کشاورزی حمایتهای همه‌جانبه‌ای از باغداران داشته و با راه‌اندازی صنایع تبدیلی و صادرات محصول سیب دغدغه و مشکلات باغداران منطقه را برطرف کنند و نیاز است در این زمینه مسئولان پشت تریبونها وعده ندهند بلکه در عمل اقدامات مؤثر و اساسی انجام دهند
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار