کارشناس مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه کزاز یک بیماری باکتریایی جدی است که منجر به گرفتگی عضلانی شدید و مرگ می شود، در مورد مناسب ترین زمان برای تزریق واکسن این بیماری توضیح داد.
کد خبر: ۵۳۳۸۵۵
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۰ 04 December 2017
تابناک فارس به نقل از بهداشت نیوز: دکتر "کیمیا حمیری" گفت: نام باکتری عامل بیماری "کلستریدیوم تتانی" است که در خاک، غبار و مدفوع حیوانات یافت می شود، در صورت قرار گرفتن باکتری در یک زخم، تولید سم کرده که با عملکرد اعصاب و عضلات تداخل دارد، این سم بر عملکرد سیستم عصبی اثر می کند و باعث گرفتگی عضلانی شدید می شود، با تزریق واکسن کزاز و ایمن شدن در برابر سم آن می توانیم از بیماری کزاز پیشگیری کنیم.
او افزود: بیماری کزاز گروه‌هایی از جامعه مانند کشاورزان و آهنگران که با خاک و فلزات آلوده در تماس هستند را بیشتر در معرض قرار می دهد، همچنین در بیشتر مواقع کزاز در افراد غیرایمن و کسانی که واکسن یادآور کزاز را طی 10 سال گذشته دریافت نکرده اند، نیز رخ می دهد، در نتیجه زدن به موقع این واکسن در دوران کودکی و بزرگسالی بسیار حائز اهمیت است.
دکتر حمیری گفت: در کودکان کمتر از هفت سال، واکسن سه گانه دیفتری – کزاز – سیاه سرفه، تزریق می شود که فرد را در برابر سه بیماری، دیفتری، سیاه سرفه و کزاز ایمن می کند، آخرین مدل این واکسن شامل دیفتری، سم کزاز و سیاه سرفه است، این واکسن شامل پنج دوز است که به طور معمول در بازو یا ران اطفال تزریق می شود و سنین تزریق واکسن در دو، چهار، 6 و 15 تا 18ماهگی، چهار تا 6 سالگی است.
کارشناس مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم دانشگاه ادامه داد: در کودکان بیشتر یا مساوی هفت سال و کمتر از 11سال، از واکسن کزاز بالغان (کزاز همراه با دیفتری) تزریق می شود و از 11 تا 64 سال، در افرادی که هرگز واکسن دریافت نکرده اند، واکسن کزاز – دیفتری و سیاه سرفه به واکسن کزاز بالغان ارجحیت دارد، همچنین در افراد بالای 64 سال سم کزاز استفاده می شود.
او با تاکید بر اینکه بزرگسالان باید به طور مرتب هر 10 سال یک بار، یک دوز واکسن یادآور کزاز بالغان را تزریق کنند، گفت: در زخم‌های سطحی و تمیز، سابقه واکسیناسیون بیمار بررسی می‌شود؛ اگر از آخرین نوبت تزریق واکسن کمتر از 10 سال سپری شده باشد، هیچ اقدامی انجام نمی‌شود و اگر بیش از 10 سال باشد، واکسن تزریق می‌شود، در زخم‌های عمیق و کثیف، اگر سابقه واکسیناسیون بیش از پنج سال باشد، واکسن تزریق می‌شود.
این دکتر داروساز اضافه کرد: پیشگیری از کزاز باید در سریع ترین زمان ممکن، پس از یک زخم تجویز شود و حتی باید به بیمارانی که دیرتر برای مراقبت های پزشکی ارائه می شوند نیز تزیق شود، زیرا دوره رشد باکتری بسیار متغیراست؛ بیشتر موارد در طی هشت روز اتفاق می افتد، اما می تواند بین سه تا 21 روز متغیر باشد.
او به افرادی هم که سابقه واکسیناسیون کزاز ندارند یا از وضعیت واکسیناسیون خود مطمئن نیستند، توصیه کرد: هر نوع زخمی، چه سطحی و چه عمیق که داشته باشید، بدون استثنا واکسن زده می‌شود، همچنین اگر دوران کودکی واکسن کزاز را دریافت نکرده اید، به پزشک یا نزدیک ترین مرکز بهداشت مراجعه کنید و واکسن نوع بالغان را تزریق کنید.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار