رئیس اتاق بارزگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز گفت: بر اساس آمار سازمان فائو ضایعات غذایی ایران به‌اندازه 10 کشور اروپایی است.
کد خبر: ۵۳۲۸۴۶
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۰ 03 December 2017
تابناک فارس به نقل از فارس:  جمال رازقی امروز در همایش  روز جهانی غذا در سخنانی اظهار داشت: ضایعات غذا در ایران معادل 35 میلیون تن در سال و در 27 کشور اروپایی حدود 90 میلیون تن است که  با احتساب این میزان هرساله 1.3 میلیارد تن غذا به ارزش 15 میلیارد دلار در جهان هدر می‌‎رود.

وی خاطر‌نشان کرد: بیشترین ضایعات غذا در ایران مربوط به نان، میوه، سبزیجات و برنج است و با احتساب میزان غذای دورریز در جهان  از 900 میلیون گرسنه، 800 میلیون نفر در جهان سیر می‌شوند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز با اشاره به اینکه اشتغال‌زایی در صنایع غذایی بیشتر از خودروسازی است، افزود: بر اساس مرکز آمار ایران، 190 هزار نفر در حوزه صنایع غذایی مشغول فعالیت هستندکه نسبت به خودروسازی  با 130 هزار کارگر شاهد افزایش اشتغال 50 هزارنفری در این صنایع هستیم.

رازقی تصریح کرد: با بیش از 14 هزار کارخانه صنایع غذایی میزان صادرات مواد غذایی در ایران اسلامی به  4.5 میلیون دلار در سال رسیده است.

وی بیان‌داشت: به دلیل صادر نشدن مجوز صدور آرد از 22 میلیون تن، از ظرفیت آرد سازی 13 میلیون تن استفاده می‌شود و نیز از 4 میلیارد و 400 میلیون تن ظرفیت روغن‌کشی کشور در سال استفاده‌ شده است و در این راستا با افزایش بازار رقابتی ظرفیت صنایع نیز سیر صعودی خواهد داشت.

رازقی در مورد میزان آب مصرفی اضافه کرد: میزان آبی که با ضایعات کشاورزی در ایران تلف می‌شود بیش از آب مصرفی صنعت و شرب است و در این مورد از 9.3 میلیارد مترمکعبی آب مصرفی بیش از 7 میلیارد مترمکعب  از طریق ضایعات هدر می‌رود.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار