جریان زندگی در روستای ملیان که بخشی از دوران تاریخ هخامنشیان را به دوش می‌کشد، کُند شده و مردم در بلاتکلیفی رها شدند.
کد خبر: ۵۳۰۰۵۴
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۲ 26 November 2017
تابناک فارس به نقل از تسنیم:دفتر تسنیم شیراز در یک سال گذشته تلاش کرده با انتشار گزارش‌هایی با عنوان «گزارش از روستاها» مشکلات روستاها و نقاط محروم استان فارس را منعکس کند. 

روستاهای استان فارس مشکلات بسیاری دارند، از کمبود آب و عدم توجه به بهسازی معابر گرفته تا محرومیت از ساده‌ترین امکانات تفریحی و ورزشی اما روستای ملیان شهر بیضا شهرستان سپیدان داستانی متفاوت از دیگر روستاها دارد. این روستا همان  بخشی از منطقه تاریخی «انشان» است، نامی که برای تاریخ‌دوستان آشناست. 

اَنشان یا انزان نام بخشی مهمی از حوزه تمدن ایلام در غرب محل فعلی استان فارس است. نام این شهر نخستین بار درمتن‌های سومری و اکدی مربوط به هزاره سوم پیش از میلاد آمده‌ است. از حدود هزاره دوم پیش از میلاد پادشاهان ایلامی خود را "شاه انشان" می‌نامیده‌اند. در قرن هفتم پیش از میلاد این شهر به دست پارس‌ها افتاد. کورش هخامنشی در سنگ‌نبشته‌ها، از پدر و نیاکان خود به عنوان شاه انشان یاد می‌کند.

در سال 1349، یافته‌های باستان‌شناسی در منطقه تپه ملیان در دشت بیضای استان فارس این گمان را پیش کشید که تپه ملیان محل شهر گمشده انشان زادگاه کورش هخامنشی است. با یافتن پاره‌آجرهایی با خط میخی ایلامی در این جایگاه، این گمان تقویت شد. براساس متون تاریخی این شهر گستره‌ای نزدیک به 200 هکتار داشت و هم اکنون بقایای آن در منطقه بیضای فارس تپه ملیان وجود دارد. 

تاریخ  دردسری برای اهالی ملیان 

این سابقه تاریخی به جای اینکه «ملیان» را به یکی از جاذبه‌های گردشگری یا مکانی برای کاوش‌های تاریخی باشد، برای مردم و اهالی روستا مشکلات بسیاری را به وجود آورده است. رضا میری، از اهالی روستای ملیان در گفت‌وگو با تسنیم به بخشی از این مشکلات اشاره می‌کند. به گفته وی ساخت و ساز و تعمیر منازل در ملیان از سوی میراث فرهنگی منع شده است. 

میری که دهیار سابق این روستای 800 نفره است از عدم انجام طرح‌های بهسازی در این روستا سخن می‌گوید که همین امر مشکلاتی برای رفت‌وآمد مردم به وجود آورده است. علاوه بر آن به گفته وی این روستا در مرکز بخش بیضا واقع شده و به نوعی مرکز ثقل دیگر روستاهای این بخش است اما مشکلاتی که میراث فرهنگی برای این روستا به وجود آورده سبب شده که مردم رفته رفته از روستا مهاجرت کنند. 

عدم توسعه روستا یکی از نکاتی است دهیار سابق روستا به آن اشاره می‌کند که عامل اصلی این عدم توسعه مهاجرت مردم از روستا و منع ساخت و ساز در آن است. 

کمبود آب و تلاش برای رفع آن در ملیان 

میری کمبود آب را مشکل دیگر این روستا اعلام می‌کند و چنین توضیح می‌دهد که آب بیش از 30 روستای این منطقه از یک منبع آب تامین می‌شود که خشکسالی‌ها سبب شده بخشی از روستاها با تانکر آبرسانی شوند و گاه هفته‌ای یک بار آب برای مردم ملیان آورده شود. 

امرالله رئیسی، بخشدار بیضا درباره مشکلاتی که میراث فرهنگی برای ساخت و ساز در روستا ایجاد کرده، با مردم هم‌عقیده است اما این نکته را نیز بیان می‌کند که ساخت و ساز و تعمیرات در بافت قدیم روستا منع شده اما بافت جدید روستا این مشکل را ندارند. 

وی به پیگیری‌های مکرر برای تعیین تکلیف این روستا اشاره می‌کند و می‌گوید: میراث فرهنگی نه بودجه‌ای برای تملک این روستا دارد نه اینکه مشکل صدور مجوز برای ساخت و ساز را برطرف می‌کند. به گفته رئیسی در بافت قدیم روستا 60 تا 70 خانوار زندگی می‌کنند در صورتی که میری مدعی است کل روستا این مشکل را دارد و حتی طرح هادی روستا نیز به همین دلیل لغو شده است. 

بخشدار بیضا در صحبت‌هایش به مشکل آب این منطقه اشاره می‌کند و از حفر چاه جدید و جانمایی برای یک چاه دیگر سخن می‌گوید و امیدوار است که با حفر این 2 چاه مشکل آب روستای ملیان و 32 روستای دیگر این منطقه برطرف شود. 

رئیسی قطعی آب را در روستاهای این منطقه رد می‌کند و می‌گوید: به دلیل خشک شدن چاه‌هایی که آب شرب این منطقه را تامین می‌کرده، مشکل کمبود آب، افت فشار آب و جیره‌بندی آب وجود دارد اما به گونه‌ای نبوده که آب به طور کامل قطع شود.  


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار