به گفته این مسئولان، پر کردن چاه های غیر مجاز بخشی از طرح تعادل بخشی منابع آب دراین استان است که کمبود اعتبار بزرگترین مانع اجرای آن به شمار می رود، در سال جاری 400 میلیارد ریال اعتبار اجرای این طرح بوده که تا کنون 207 میلیارد ریال به آن اختصاص یافته است.
کد خبر: ۵۲۸۲۵۵
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۵ 22 November 2017
تابناک فارس به نقل از ایرنا: بر اساس اعلام مسئولان سازمان آب منطقه ای استان فارس در حالی که هشت ماه از سال جاری سپری شده است و در قالب این طرح پرکردن 2 هزار و 250 چاه تا پایان امسال برنامه ریزی شده بود در هشت ماه امسال 416 چاه در مناطق مختلف استان فارس پر شده است.
مسئولان این سازمان امیدوارند با تثبیت روند تخصیص اعتبارات و همکاری و هماهنگی بیشتر دستگاه قضایی و انتظامی و همراهی مسئولان ارشد استان فارس تا پایان امسال برنامه پرکردن2 هزار و 250 چاه محقق شود.
به گفته این مسئولان، پر کردن چاه های غیر مجاز بخشی از طرح تعادل بخشی منابع آب دراین استان است که کمبود اعتبار بزرگترین مانع اجرای آن به شمار می رود، در سال جاری 400 میلیارد ریال اعتبار اجرای این طرح بوده که تا کنون 207 میلیارد ریال به آن اختصاص یافته است.
موضوع مهمی که باید بیشتر و بهتر به آن پرداخت این است که اجرای طرح تعادل بخشی و پر کردن چاه های غیر مجاز نباید قربانی مصلحت اندیشی ها و مسامحه و سفارش این و آن و اغماض و کوتاهی قرار گیرد.
به هر حال همه آنهایی که چاه مجازو غیر مجاز دارند در این حوزه سرمایه هایی دارند ، وابستگی به طیف خاصی از جامعه دارند ، ممکن است از خانواده شریف شهدا و ایثارگران باشند ، ممکن است وابستگی به نهادهای خاصی داشته باشند، دربرگزاری انتخابات و راهپیمایی ها همراه نظام اسلامی هستند و چه بسا کشاورزی و باغداری تنها راه معیشت آنها باشد اما در عین حال هیچکدام از این موارد نباید دستاویزی برای چشم بستن بر قانون و فدا کردن آتیه این سرزمین باشد.
طولانی شدن روند پر کردن چاه های غیر مجاز و تخصیص قطره چکانی اعتبارات نیز دو محدودیت دیگر برای شتاب بخشی به روند پر کردن چاه هاست، آنطور که مدیر عامل سازمان آب فارس گفته است با روند فعلی چهار سال طول می کشد تا همه چاه های غیر مجاز فعلی دراستان فارس پر شود در حالیکه در برخی مناطق استان فارس در فاصله هشت ساعت تاریکی شب بهره بردارن غیر مجاز میتوانند یک چاه حفر کنند.
طولانی شدن روند پر کردن چاه های غیرمجاز و لزوم شکل گیری عزم همگانی دو مسئله ای است که استاندار فارس هم روی آن انگشت گذاشته و از مشکلات و محدودیت های اجرای طرح تعادل بخشی و پر کردن چاه های غیر مجاز است.
مهندس اسماعیل تبادار استاندار و رئیس شورای حفاظت آب استان فارس با بیان اینکه پر ومسلوب المنفعه کردن چاه غیرمجازظلم نیست بلکه عین صواب است گفت: در این شرایط خشکسالی می بایست دستگاه های مرتبط با آب نسبت به آن حساسیت بیشتری بخرج دهند.
وی به طولانی شدن خشکسالی در فارس اشاره کرد و افزود: خشکسالی باعث شده فشار روی منابع آب بیشتر شود بخصوص روی منابع آب زیرزمینی ، مساله آب دغدغه همه مسئولان است ودفع الوقت دراین خصوص بحران راپیچیده ترمی کند ولازم است کاهش برداشت ازمنابع آب داشته باشیم، ارفاق امروز به خاطیان خطرات بسیاری درآینده دارد وغفلت امروز پشیمانی زیادی درآینده خواهدداشت. 
وی با بیان اینکه هر گونه سهل انگاری امروز ما در آینده تبعات بسیار ناگواری در پی خواهد داشت، افزود: ما در برابر نیازهای نسل های آینده نیز مسئولیم، هر یک از مسئولان باید در آینده پاسخگوی آنچه امروز در زمینه کنترل آب انجام داده اند باشند.
استاندار فارس با اشاره بر لزوم نصب کنتورهای حجمی وهوشمند برروی چاه های کشاورزی بر تسریع این امر در استان تاکید کرد و گفت: پس از نصب این کنتورها نیز باید بر مصرف آب نظارت کرد.
تبادار با اشاره به استفاده ازنظرات کارشناسان وصاحب نظران برای حل مساله آب گفت: این مهم است که اکنون دانشگاه در کنار مسئولان اجرایی قرار گرفته وبهره مندی از توان علمی دانشگاهیان درکنترل بحران آب ضروری است وکاهش اثرات کم آبی نیازبه تصمیم جمعی دارد.
وی با تاکید بر لزوم تداوم اجرای طرح تعادل بخشی و پر کردن چاه های غیر مجاز از دستگاه قضایی استان فارس درخواست کرد که برای تسریع در روند پر کردن چاه‌های غیرمجاز احکام جمعی را صادر کنند و اجازه ندهند که روند پر کردن این چاه‌ها طولانی شود.
تبادار با تاکید بر نصب کنتور هوشمند بر روی چاه‌های آب و نظارت بر نحوه برداشت آب از سوی این چاه‌‌ها، گفت: اگر صاحبان چاه‌های مجاز و کنتوردار بیشتر از سقف تعیین شده برداشت کنند باید با آنها برخورد شود و در صورت تکرار این تخلف جواز چاه آنها باطل شود.
حمیدرضا دهقانی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای فارس نیز گفت:‌ لازم است همه مسئولان استان در اجرای درست و کامل این طرح از ما حمایت کنند زیرا این طور می تواند بخش بزرگی از مشکلات آب در کشور را حل کند.
وی گفت: این شرکت ازگذشته عملیات گسترده ای در بخش پر و مسلوب المنفعه کردن چاه های غیرمجاز و سایر تخلفات آب دردست اقدام داشته است.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای فارس بر تخصیص بیشتر و بموقع اعتبار و صدور احکام دسته جمعی قضایی پر کردن چاهای غیرمجاز برای نجات اقلیم خشک فارس تاکید کرد و گفت:شاید اگر این 2 گیر نسبتا مهم و بزرگ در ماه های باقیمانده تا پایان امسال رفع شود ما شاهد تداوم طرح تعادل بخشی و پرکردن چاه های بیشتری از چاه های غیر مجاز دراین استان باشیم .
دهقانی در مصاحبه با ایرنا اظهار داشت: پرونده چاه‌های غیرمجاز یک‌ بار برای همیشه باید بسته شود و اجازه داده شود که هر جا چاه غیرمجازی حفر شده سریعا پر شود زیرا روند حقوقی پر کردن این چاه‌ها 4 سال طول می‌کشد و در این 4 سال در واقع منابع آب زیرزمینی استان هدر می‌رود.
وی با بیان اینکه 79 درصد از آب مصرفی استان فارس از طریق منابع زیرزمینی و 21 درصد از طریق آب‌های سطحی تامین می‌شود افزود: متوسط استفاده آب زیرزمینی در کشور 45 درصد است و این نشان دهنده برداشت بالای آب‌های زیرزمینی در استان فارس است.
دهقانی با بیان اینکه 17 هزار و 624 چاه غیرمجاز با تخلیه 872 میلیون متر مکعب آب در استان فارس وجود دارد و در مجموع 6 درصد چاه‌های غیرمجاز کشور متعلق به فارس است، اضافه کرد: امسال تعهد ما برای پر کردن چاه‌های غیرمجاز 2 هزار و 250 حلقه چاه غیرمجاز بوده که متاسفانه تاکنون 413 حلقه چاه پر شده است.
وی با بیان اینکه قبلا دستگاه قضایی برای پر کردن چاه‌های غیرمجاز احکام جمعی صادر می‌کرد و ما اجازه داشتیم تمام چاه‌های غیرمجاز آن منطقه را پر کنیم، عنوان کرد:در حال حاضر به تمام دادستان‌ها ابلاغ شده که تنها چاه‌هایی را که دستور قضایی دارند پر شوند که روند گرفتن دستور قضایی نیز زمان‌‌بر است و حدود 4 سال طول می‌کشد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان فارس افزود: چاهی که امسال به صورت غیرمجاز حفر می‌شود اگر سریع پر نشود بعد از 4 سال در اطرافش باغ و زمین کشاورزی احداث می‌شود و پر کردن آن بعد از 4 سال دردسر مضاعف دارد.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای فارس همچنین تعداد زیاد چاه های پروانه دار را نیز برای منابع آب مشکل آفرین دانست و گفت: بر اساس آمار موجود 15.5 درصد از چاه های مجاز و پروانه دار کشور دراستان فارس وجود دارد، در حالی که پنج درصد از چاه های غیر مجاز کشور دراین استان است، بنابراین باید برداشت های مجاز را نیز برای حفاظت بیشتر از منابع آب کنترل کرد.
دهقانی با بیان اینکه به دنبال این هستیم که اضافه برداشت این نوع چاه ها راهم کنترل کنیم گفت:نصب کنتور هوشمند از جمله راهکارهای کنترل برداشت دراین چاه هاست، از 36 هزار چاه برقی دراستان فارس برای حدود 12 هزار چاه کنتور نصب شده است.
وی ادامه داد:‌ در پروانه این چاه ها ساعت کارکرد درج شده، اگر یک چاه بیش از ساعات مجاز برداشت کند می توان برق چاه را قطع کرد.شرکت های توزیع برق اکنون به راحتی می توانند برداشت این چاه ها را کنترل کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار