رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: موضوع مقاومت میکروارگانیسم ها نسبت به آنتی بیوتیک ها تبدیل به یک مساله امنیت سلامتی جهانی شده است.
کد خبر: ۵۲۷۷۸۹
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۵ 21 November 2017
تابناک فارس به نقل از شیرازه: یازدهمین کنگره بین المللی میکروب شناسی بالینی، امروز با تاکید بر استفاده مناسب و بهینه از آنتی بیوتیک ها در ارتقای سلامت جامعه، در شیراز آغاز به کار کرد. رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در آیین آغاز به کار این کنگره به بیان اینکه موضوع مقاومت میکروارگانیسم ها نسبت به آنتی بیوتیک ها اهمیت زیادی دارد، گفت: دنیا به این نتیجه رسیده که موضوع مقاومت میکروارگانیسم ها نسبت به آنتی بیوتیک ها تبدیل به یک مساله امنیت سلامتی جهانی شده است و با این دید به آن نگاه می کنند.

دکتر محمد مهدی گویا بحث مقاومت میکروارگانیسم ها به آنتی بیوتیک ها را یکی از هفت عرصه ای معرفی کرد که در رابطه با امنیت سلامت جهانی به آن پرداخته شده است و ادامه داد: اگر به سه تا چهار سال گذشته مراجعه کنیم، می بینیم که موضوع مقاومت آنتی بیوتیکی به عنوان یک تهدید مطرح بود و گفته می شد که این یک تهدید است که دنیا را تحت تاثیر قرار می دهد، اما امروز مشاهده می کنیم این مساله از مرز تهدید گذشته و به یک واقعیت تبدیل شده است و تاثیرات سوء خود را هر روز بیشتر از دیروز و هر مرحله متفاوت تر از مرحله قبلی نمایان می کند، ما با عفونت هایی روبرو هستیم که دیگر درمانی برای آنها وجود ندارد.

او با اشاره به بیماری های مختلف در کشورهای مختلف و اقدامات انجام شده در زمینه این بیماری ها، تاکید کرد: تحقیق امر مهمی است، در مورد چگونگی گسترش عفونت های مقاوم به درمان و در مورد داروهای جدید ما نیاز به تحقیق داریم؛ در مورد داروهای جدید نیاز است که پژوهش ها ساماندهی شود.

تاکید بر ایجاد انگیزه در جوانان برای انجام کارهای مفید

رییس یازدهمین کنگره بین المللی میکروب شناسی هم گفت: این کنگره در سه سال نخست در شیراز برگزار شد؛ پس از آن مقرر شد تا به صورت یک سال در میان در شهرهای مختلف ایران برگزار شود تا تمام دانشگاه های کشور برای برگزاری این کنفرانس ها تشویق شوند و بتوانیم دردهای مشترک را با هم در میان بگذاریم و در سال های گذشته موفق شدیم این کنفرانس را ادامه دهیم.

دکتر عبدالوهاب البرزی با بیان اینکه حضور و استقبال شرکت کنندگان از این کنفرانس باعث ایجاد انرژی بیشتر برای برگزارکنندگان است و باعث می شود تا برگزاری مرتب این کنفرانس را پیگیری کنیم، افزود: در این مدت متوجه شدیم که این کنفرانس باعث شده است پیوند افراد کلینیکال و پاراکلینیکال خیلی نزدیک شود، متوجه شدیم بدون کمک علوم پایه امکان ندارد بتوانیم بیماران را به خوبی درمان کنیم.

رییس یازدهمین کنگره بین المللی میکروب شناسی، ادامه داد: امروزه در دنیا نسل سوم دانشگاه ها در حال به وجود آمدن است، نسل سوم دانشگاه ها علمی را یاد می گیرند باید به عمل برگردانند؛ در ایران جوانان بسیار با فکر و با انرژی و پویا داریم، تنها مشکلی که در جوانان مشاهده می شود این است که میزان انگیزه آنها کمی ضعیف است؛ مسوولان باید این مورد را بررسی و علت یابی کنند و انگیزه قوی در جوانان ایجاد کنند تا بتوانند کار مفید انجام دهند؛ باید بتوانیم به جوانان کمک کنیم تا مسایل مملکت را حل کنند و بی نیاز شویم.

این استاد پیشکسوت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، گفت: در ایران مکان ها و افراد دانشمندی هستند که معضلات را به خوبی می توانند رفع کنند و این در صورتی است که همدیگر را بشناسیم و دست در دست هم بدهیم و ایران را آباد کنیم.

او ابراز امیدواری کرد: دانشگاه ها باید بتوانند این رسالت را به انجام برسانند که دست جوانان را بگیرند و آنها را به سوی کارهایی که باید انجام دهند تشویق کنند، اساتید باید برای دانشجویان راه های فکری ایجاد کرده و آنها را به تفکر و عقلانیت وادار کنند.

اهمیت تلاش برای رسیدن به اهداف برگزاری همایش ها

رییس پیشین دانشگاه علوم پزشکی شیراز و عضو هیات علمی این دانشگاه نیز به عنوان دیگر سخنران این آیین، گفت: در برگزاری همایش ها باید به این نکته توجه کنیم که تا چه اندازه به اهداف اصلی برگزاری دست می یابیم، هدف گیری می کنیم و برنامه ریزی می کنیم تا به اهداف برسیم.

دکتر محمدهادی ایمانیه گسترش روابط علمی با شرکت کنندگان را به عنوان یکی از اهداف مشترک برگزاری رویدادهای علمی برشمرد و ادامه داد: برگزارکنندگان همایش ها باید یکی از اهدافشان این باشد که در پایان برگزاری همایش ها ارتباطات جدیدی با سایر مراکز علمی کشور یا بین المللی ایجاد شود و این که روش های برقراری این ارتباطات به چه صورت خواهد بود.

این عضو هیات علمی دانشگاه، یکی دیگر از اهداف را ورود فن آوری های جدید برشمرد و افزود: علم به ویژه علم پزشکی، ساعت به ساعت در حال پیشرفت است، هر دو تا سه سال می گویند که تمام علم پزشکی دو برابر می شود، هر چه بدویم به گرد پای پیشرفت علم نمی رسیم، اما به هر حال یکی از اهداف برگزاری همایش ها، همین ورود فناوری ها، تکنولوژی ها و مهارت های جدید همراه با انتقال فناوری ها است، همچنین انتقال ساخت تجهیزات نیز می تواند یکی از اهداف باشد.

مشاور وزیر بهداشت در امور دانشگاه های علوم پزشکی، بیان کرد: همزمان با یادگیری تکنولوژی و فناوری می توانیم فکر کنیم و پیگیری کنیم و با همکاری مسوولان کشوری انتقال ساخت آن فناوری ها را نیز جزو اهداف برگزاری همایش ها قرار دهیم.

دکتر ایمانیه در زمینه بحث جذب نسل جوان برای شرکت در این کنگره ها، اضافه کرد: دانشجویان علوم پزشکی دنبال بعضی از اساتید ملی و بین المللی هستند و حضور برخی اساتید، موجب ایجاد انگیزه برای جذب جوانان می شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه، گفتگوهای رو در رو به واسطه این رویدادهای علمی را یکی از برکات و اهداف همایش ها دانست و ابراز امیدواری کرد: این همایش بتواند به عنوان الگویی برای سایر همایش های استانی، ملی و بین المللی باشد تا به اهداف برگزاری همایش ها نیز بهتر دسترسی پیدا کنیم.

در ادامه، مدیرگروه اخلاق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، گفت: دنیای ما در قرن بیست و یکم در حال تحول بزرگی است؛ یکی از این تحولات این است که از زمان رنسانس تا امروز علم تجربی ما سیر آفاقی کرده است، یعنی در واقع به عوامل بیرون از خود متوجه بوده است.

دکتر سید ضیاءالدین تابعی افزود: در عوامل اکوسیستمی اگر نگاه کنیم هیچ موجودی زیان آور نیست و اگر زیان آور می شود تقصیر خودمان است و این زمانی مشخص شد که سیستمی به نام سیستم ایمنی در بدن کشف شد.

مدیرگروه اخلاق پزشکی دانشگاه در ادامه نسبت به متعادل سازی سیستم ایمنی برای پیشگیری از نفوذ اثرات منفی ویروس، باکتری و قارچ ها تاکید کرد.

ارایه 260 پوستر و 10 سخنرانی علمی در یازدهمین کنگره بین المللی میکروب شناسی بالینی

دبیر علمی این کنگره نیز، گفت: کارهای علمی یازدهمین کنگره میکروب شناسی بالینی را به فاصله کوتاهی از کنگره پیشین، شروع و برنامه ریزی کردیم؛ حرف اصلی این نشست سه روزه بحث استفاده مناسب و بهینه از آنتی بیوتیک ها است.

دکتر آناهیتا سنایی دشتی افزود: مباحث کاربردی مانند مننژیت باکتریال، مننژیت ویروسی و بیماری بسیار مهم کاواساکی در این همایش بحث و بررسی می شود.

او ادامه داد: سعی شد تا دو ویژگی در مباحث امسال رعایت شود؛ نخست محوریت چالش های بالینی بود، بنابراین زمینه کنگره بیشتر یک زمینه بالینی است اما از اساتید علوم پایه نیز در میزگردها استفاده می کنیم و مانند همیشه از راهنمایی های آنها بهره مند می شویم.

رییس واحد کنترل عفونت بیمارستان نمازی شیراز، با بیان اینکه سعی شده تا در میزگردها از دیدگاه ها و نظرات مختلف استفاده شود، بیان کرد: برای یازدهمین کنگره میکروب شناسی بالینی، از بین حدود 300 مقاله ارسال شده حدود 260 پوستر و حدود 10 سخنرانی برگزیده شدند که در طول روزهای برگزاری ارایه می شود.

او در پایان ابراز امیدواری کرد: این کنگره، محلی برای تبادلات علمی، پاسخ به بعضی از پرسش ها و شروع بعضی از تحقیقات باشد و بتوانیم نهال بسیاری از طرح های خوب پژوهشی و ایده های خوب آموزشی و تحقیقی را بکاریم و ثمر آن را در کنگره های آینده داشته باشیم.

یازدهمین کنگره بین المللی میکروب شناسی بالینی، سی ام آبان تا دوم آذر در سالن های سینا و صدرا دانشگاه علوم پزشکی شیراز، برگزار می شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار