همزمان با اولین روز آخرین ماه پاییز اولین بارش‌های باران رحمت الهی در مناطق شمالی استان آغاز می‌شود و در روز آدینه نیز مناطق جنوبی فارس از آن بهره‌مند می‌گردد و طی هفته آینده دمای استان کاهش می‌یابد.
کد خبر: ۵۲۶۹۹۸
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۲ 20 November 2017

تابناک فارس به نقل از شیرازه:عبدالکریم مسجدجامعی، مدیرکل سازمان هواشناسی فارس از نفوذ یک سامانه بارشی از روز سه‌شنبه در استان فارس خبر داد و گفت: شاخه شمالی این سامانه از سه‌شنبه شب آسمان مناطق شمالی، شمال غربی، غربی و مرکز استان را فرا می‌گیرد و طی روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه بارش‌هایی را در این مناطق خواهیم داشت اما مناطق جنوبی استان کمتر تحت تاثیر این سامانه قرار خواهد گرفت.

او با بیان اینکه در ارتفاعات و مناطق سردسیر بارش برف پیش‌بینی می‌شود، اظهار کرد: شاخه جنوبی این سامانه بارشی روزهای جمعه و شنبه در مناطق جنوبی استان بارش باران دارد.

هشدار به کشاورزان درخصوص سرمازدگی محصولات

مدیرکل هواشناسی فارس با اشاره به کاهش قابل ملاحظه دما طی هفته آینده در استان فارس به کشاورزان توصیه کرد: جهت جلوگیری از سرمازدگی محصولات زراعی، هرچه سریع‌تر نسبت به برداشت آن اقدام نمایند.

مسجدجامعی با بیان اینکه باران‌‌های سیل‌آسا در سال جاری تا کنون پیش‌بینی نشده است، گفت: میانگین بارش‌ها در حد نرمال خواهد بود.

میانگین بارش‌ها رو به افزایش است

او ضمن رد کردن وجود پدیده موسوم به هارپ گفت: تحقیقاتی در این زمینه انجام شده که وجود جنگ‌های آب و هوایی را تایید نکرده است، ضمن اینکه نمودار بلند مدت بارش‌ها نشان‌دهنده یک نمودار سینوسی است که معمولا هر 10 تا 12 سال میانگین بارش‌ها زیر حد نرمال و 10 تا 12 سال میانگین بارش‌ها بالاتر از حد نرمال می‌باشد. تا سال گذشته به مدت یازده سال نمودار بارش‌ها کاهشی بوده است و از سال گذشته میانگین بارش‌ها افزایش داشته و پیش‌بینی می‌کنیم میانگین بارش‌ها طی سال‌ جاری و سال‌های آینده افزایشی باشد.

آلاینده‌های زیست‌محیطی از علل کاهش بارش برف است

او یکی از عوامل کاهش بارش برف را وجود آلاینده‌های زیست‌محیطی اعلام و اظهار کرد: وجود آلاینده‌ها موجب افزایش گرمای هوا و در نتیجه کاهش بارش برف می‌شود که پیش‌بینی می‌کنیم در سال جاری میانگین دمای هوا حدود یک درجه کاهش داشته باشد.

امکان ایجاد و راه‌اندازی سامانه هشدار سیل بررسی می‌شود

مسجدجامعی همچنین در خصوص ایجاد و راه اندازی سامانه هشدار سیل گفت: با توجه به تاثیر این سامانه در کاهش خسارات ناشی از سیل مقرر شده است با نظارت سازمان مدیریت بحران و همکاری سازمان آب منطقه‌ای و اداره کل هواشناسی استان فارس بستر ایجاد سامانه هشدار سیل بررسی گردد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار