مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خنج گفت: در پی قرارداری که با کارخانه قند مرودشت منعقد شده برای نخستین بار محصول چغندر قند کشاورزان این شهرستان در بهار سال 97 به صورت تضمینی از آنان خریداری می شود و این امر موجب خرسندی بهره برداران خنجی شده است.
کد خبر: ۵۲۵۷۵۳
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۰ 16 November 2017

تابناک فارس به نقل از ایرنا:بستان اسلامی، روز پنجشنبه بیان داشت: هدف از انعقاد این قرارداد، روی آوردن کشاورزان به کشت جایگزین و محصولات با نیاز آبی کمتر، فعال شدن کارخانه های قند در نیمه اول سال و تامین قند و شکر مورد نیاز کشور است. 
وی افزود: امسال کشت چغندر قندر پاییزه در شهرستان خنج از اول آبان ماه جاری شروع شده و 670 هکتار از اراضی این شهرستان به کشت این محصول اختصاص یافته که این رقم در مقایسه با سال 95 که سطح زیر کشت 65 هکتار بود، بیانگر 10برابر افزایش است. 
اسلامی اظهار کرد: مناطق سیف آبادو لاغر خنج با 400 هکتار بیشترین میزان کشت چغندر قند را به خود اختصاص داده اند و مابقی سطح زیر کشت این محصول به حومه خنج و بخش محمله این شهرستان تعلق دارد. 
او گفت: با توجه به تولید 50 تا 70 تن چغندر قندر در هر هکتار، برآورد می شود کشاورزان شهرستان خنج در بهار سال 97 افزون بر 30 هزار تن چغندر تولید کنند و به کارخانه قند مرودشت تحویل دهند.
اسلامی بیان داشت: عملیات کاشت این محصول با بهره گیری از 13 دستگاه و به صورت کاملا مکانیزه انجام شده و شیوه آبیاری این مزارع با روش نوین صورت می گیرد. 
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خنج ادامه داد: کشت چغندر قند پاییزه در خنج به جای محصولاتی که به آب بیشتری نیاز دارند، موجب صرفه جویی 50 درصدی در مصرف آب کشاورزی می شود زیرا بخش عمده ای از آب مورد نیاز این مزارع از طریق آب باران تامین می شود.

** پیش بینی برداشت بیش از 20 هزار تن محصولات جالیزی در خنج
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خنج در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: عملیات برداشت محصولات جالیزی پاییزه از نیمه دوم مهرماه از سطح 750 هکتار از اراضی این شهرستان آغاز شده و پیش بینی می شود تا نیمه آذر ماه 96 که زمان برداشت به پایان می رسد، بیش از 20 هزار تن محصولات جالیزی برداشت و به بازار مصرف داخلی و خارج از کشور عرضه شود.
اسلامی، با اشاره به اینکه این محصولات شامل خیار، هندوانه و خریزه احمدی (شمام) است، گفت: شهرستان خنج یکی از مراکز عمده تامین کننده خیار سبز مورد نیاز شرکت های تولید خیار شور در فارس و استان های یزد و اصفهان است و این محصول در چهار نوع ویژه، ممتاز، نول و درجه یک، طبقه بندی می شود.
وی بیان داشت: شهرستان خنج با تولید 200 هزار تن انواع محصولات جالیزی در سال، به صورت فصل و خارج از فصل، قطب تولید این محصول در فارس به شمار می آید.
اسلامی گفت: در تمام مزارع این شهرستان که به تولید محصولات جالیزی اختصاص دارد عملیات کشت به صورت کاملا مکانیزه است و آبیاری آنها به شیوه نوین انجام و روزانه در هر مزرعه به طور متوسط برای 30 تا 40 نفر به صورت فصلی اشتغال ایجاد می شود.
شهرستان خنج در فاصله 265 کیلومتری جنوب شیراز قرار دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار