در کارگروه توسعه صادرات استان فارس پیشنهاد راه‌اندازی پژوهشکده شیرین بیان در این استان با همکاری جهاد کشاورزی، مرکز تحقیقات کشاورزی و دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز مطرح شد.
کد خبر: ۵۲۵۴۹۱
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۹ 16 November 2017
تابناک فارس به نقل از تسنیم:اسماعیل تبادار، استاندار فارس، چهارشنبه شب در جلسه کارگروه توسعه صادرات استان فارس با بیان اینکه فضای صادرات استان فارس با توجه به ظرفیت‌های این استان باید افزایش یابد، اظهار داشت: بخش دولتی باید برای توسعه صادرات همکاری مناسب با بخش خصوصی داشته باشد.

وی با بیان اینکه بخشی از مشکلاتی که سد راه تولید و صادرات است باید در استان فارس رفع شود اما بخشی دیگر که موانع کشوری است باید از طریق مکاتبه با متولیان ملی برطرف شود، از بخش خصوصی و صادرکنندگان درخواست کرد که مشکلات خود را از طریق مکاتبه به صورت کامل تشریح کنند تا اگر لازم به برگزاری جلسات در مرکز کشور است از طریق استانداری پیگیری شود.

استاندار فارس در پاسخ به مشکلاتی که یکی از نمایندگان بخش خصوصی برای حمل بار به قطر از طریق فرودگاه شیراز در این جلسه عنوان کرد، گفت: تمام مسئولان فارس باید نگاه جامع به موضوع رونق اقتصادی این استان داشته باشند و در این زمینه هم‌ازایی داشته باشند نه کم‌افزایی، پس بنابراین این موضوع را سریع پیگری کرده و تذکرات لازم به مسئولان فرودگاه شهید دستغیب داده می‌شود.   

وی با بیان اینکه روز جمعه جلسه‌ای با استاندار بوشهر و معاونین وی در راستای بحث و تبادل نظر در مورد مسائل مشترک بین دو استان همسایه برگزار خواهد شد که یکی از مباحث این جلسه اختصاص یکی از بنادر بوشهر به صادرکنندگان استان فارس خواهد بود، خاطرنشان کرد:  صادرکنندگان استان فارس می‌توانند برای حمل بار خود به حوزه خلیج فارس از بندر دیر نیز اقدام کنند زیرا شرایط عقد تفاهم نامه در این زمینه کاملا فراهم است.

تبادار با بیان اینکه رونق استان فارس ابعاد مختلفی را می‌طلبد بنابراین نگاهمان نباید متمرکز به یک موضوع باشد، عنوان کرد: یکی از ابعاد توسعه و رونق اقتصادی فراهم بودن زیرساخت‌های حمل و نقل جاده‌ای، ریلی، هوایی و دریایی است که امید است تا سال آینده آزادراه شیراز _ اصفهان به بهره‌برداری برسد زیرا با افتتاح این آزادراه مجال اقتصادی خوبی ایجاد خواهد شد.

وی با بیان اینکه باید راه‌ و حمل و نقل جاده‌ای استان فارس توسعه یابد، افزود: اگر کانون‌های حمل بار استان فارس به شبکه ریلی متصل شوند رونق اقتصادی استان را در پی دارند.

استاندار فارس با بیان اینکه در زمینه حمل و نقل هوایی وضعیت ترمینال مسافربری داخلی استان فارس خوب است اما از نظر ترمینال بین‌المللی در مضیقه هستیم، اظهار امیدواری کرد که سال آینده سالن بین‌المللی فرودگاه شیراز افتتاح شود.

وی با اشاره به ظرفیت استان فارس در زمینه صادرات شیرین‌بیان، افزود: برای تقویت این مزیت برتر استان فارس باید هر چه سریع‌تر مرکز پژوهشی در زمینه شیرین بیان در این استان راه‌اندازی شود.

تبادار عنوان کرد: محصولات استان فارس با توجه به کیفیت و نوع بسته‌بندی محصول باید رتبه‌بندی شوند و استاندارد لازم برای صادرات را دریافت کنند و از این طریق به محصولاتی که کیفیت محصول را به هم می‌زنند و اعتبار محصولات استان را زیر سوال می‌برند اجازه صادرات داده نشود.

راه‌اندازی پژوهشکده شیرین بیان در استان فارس

محمد مهدی قاسمی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، نیز در این کارگروه اظهار داشت: سه نفر از پنج نفر صادرکننده ملی و 15 نفر از 20 نفر صادرکننده استانی در بخش کشاورزی فعالیت داشته‌اند که این نشان‌دهنده ظرفیت بالای بخش کشاورزی فارس در تولید محصولات با کیفیت صادراتی است.

وی در پاسخ به درخواست استاندار فارس برای راه‌اندازی مرکز پژوهشی در زمینه شیرین بیان، گفت: سازمان جهاد کشاورزی استان فارس این آمادگی را دارد که با همکاری مرکز تحقیقات کشاورزی، منابع طبیعی استان فارس و دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز پژوهشکده تحقیقات شیرین بیان را راه‌اندازی کند.

ضرورت حمایت دستگاه‌های دولتی از توسعه صادرات فارس

محمدصادق حمیدیان، نائب رئیس اتاق بازرگانی شیراز، نیز در این جلسه با بیان اینکه بخش خصوصی در حوزه صادرات، نیاز به حمایت و توجه بخش دولتی دارد، اظهار داشت: در تمام دولت‌ها رسالت بخش دولتی فراهم کردن زیرساخت‌ها توسعه صادرات است زیرا فرایند صادرات مانند یک زنجیره است که اگر یکی از بخش‌ها با ضعف روبه‌رو باشد تمام مجموعه دچار مشکل می‌شود.

وی با بیان اینکه آمار صادرات استان فارس در 6 ماهه نخست امسال نویددهنده رشد صادرات این استان و فاصله گرفتن از خام فروشی محصولات است، خاطرنشان کرد: ما در استان فارس در بخش‌های مختلف از جمله زیرساخت‌های حمل و نقل با مشکل روبه‌رو هستیم که امید است این موضوع با تعامل و همکاری مرتفع شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار