رئیس مرکز بهداشت شهدای انقلاب شیراز اعلام کرد:‌عرضه غذای گرم در فروشگاه های زنجیره ای بزرگ نیاز به مجوز بهداشت دارد برخی از این فروشگاه ها درشیرازمبادرت به عرضه فست فودها و غذای بیرون برکرده اند که تذکرات قانونی به این فروشگاه ها داده شده و در صورت عدم توجه به اخطارها با همکاری دستگاه قضایی این فروشگاه ها مهر و موم می شوند.
کد خبر: ۵۲۵۰۵۱
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۴ 15 November 2017
تابناک فارس به نقل از ایرنا:دکتر حمیدرضا قاسم پور چهارشنبه توجیه این فروشگاه ها این است که آنها مجوزهای متمرکز از تهران و شعبه اصلی دارند در حالی که این موارد برای ما پذیرفته نیست، صدور مجوز می بایست در استان و از طرف اتاق اصناف ، یا اتحادیه و همچنین از طرف مراکز بهداشتی صورت گیرد.
وی با اشاره به عزم جدی مقامات قضایی در همکاری با مراکز بهداشت شیراز، از ساماندهی اغذیه فروشی ها در فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای سخن گفت و ادامه داد: 50 مرکز بزرگ فروشگاهی در حوزه جنوب و شرق شیراز قرار دارد که تحت پایش مرکز بهداشت شهدای انقلاب شیراز قرار دارد، این فروشگاه ها اکنون مبادرت به عرضه غذای گرم و فست فود و بیرون بر کرده اند و کار آنها کاملا غیر قانونی است.
وی با توجه به دستور مقام قضایی گفت:‌تمام فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای هر چه سریع تر نسبت به ساماندهی غرفه های غذای بیرون بر و فست فود مستقر در آنها بررسی می شوند و فعالیت اغلب فروشگاه های زنجیره ای و تعاونی های سطح شهر، بدون مجوز بهداشتی است، این موضوع بارها در جلسات مختلف مطرح شده و لزوم دریافت مجوز بهداشتی مورد تاکید بوده است اما همچنان شاهد رشد و گسترش انواع فروشگاه های بدون مجوز هستیم.
رئیس مرکز بهداشت شهدای انقلاب شیراز اضافه کرد:فضای فروشگاهی که غذای گرم عرضه می کند باید حداقل یک هزار متر مربع باشد، این فروشگاه ها همچنین باید از نظر تامین نیروی انسانی ؛ بهداشت فردی و حرفه ای ، تجهیزات و روش پخت غذا و همه شرایطی که برای عرضه غذای گرم لازم است پایش شوند.
وی ادامه داد: از آنجایی که در این مراکز، غرفه های متعددی مجاز به فعالیت هستند، می بایست حداقل شرایط بهداشتی را فراهم آورند که این امر تاکنون محقق نشده است.
قاسم پور با اشاره به وضعیت نامناسب عرضه مواد غذایی بیرون بر در این مراکز که اطمینانی از محل تهیه و توزیع آن وجود ندارد گفت: با گذشت بیش از یک سال رایزنی و آموزش به متصدیان و بازدیدهای متعدد کارشناسان بهداشت محیط، همچنان شاهد این نابسامانی از سوی متصدیان این واحدها هستیم. 
این مقام مسئول بیان کرد:مقام های قضایی استان هم روی این موضوع اشراف و حساسیت دارند و در صورت عدم همکاری فروشگاه های بزرگ، اقدامات برای پلمب این فروشگاه ها صورت می گیرد.
وی با تاکید بر اجرای طرح ضربت با دستور مقام قضایی، گفت: در این طرح از تمام فروشگاه های زیرمجموعه بازدید می شود و در صورت مشاهده هرگونه تخلف، اخطار کتبی صادر و در صورت رفع نشدن آن، پرونده متخلف به مراجع قضایی ارسال می شود.
قاسم پور گفت : این منطقی و پذیرفته نیست که یک فروشگاه خارج از چهارچوب هایی که در عرضه مواد غذایی دارد به طبخ و توزیع غذای گرم بپردازد، آنها مجوز فروشگاهی دارند و مجوز عرضه غذای گرم ندارند، عرضه مواد غذایی گرم و غذای گرم و فست فود مجوز استانی نیاز دارد.
وی اضافه کرد: در حال حاضر هیچ کدام از این مراکز، مجوز تهیه و توزیع مواد غذایی گرم را ندارند و به همشهریان توصیه می شود با توجه به حساسیت بالای مواد غذایی پخته شده و سرعت فسادپذیری و لزوم رعایت زنجیره دمایی مناسب، مواد غذایی گرم را تنها از مراکز معتبر تهیه کنند و از خرید این گونه مواد غذایی از مراکز فاقد محل طبخ غذا، به صورت جدی خودداری کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار