استاندار فارس گفت:از مدیران بانک‌های خصوصی و دولتی استان فارس انتظار جدی داریم که با یک نگاه همدل برای ایجاد اشتغال و تولید در استان فارس تلاش کنند.
کد خبر: ۵۲۳۹۷۳
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۳ 13 November 2017
تابناک فارس به نقل از تسنیم: اسماعیل تبادار عصر امروز در جلسه شورای هماهنگی‌ بانک‌های استان فارس اظهار داشت: اگر می‌گوییم در اعتبارات دولتی تنگناهای جدی وجود دارد و بخش خصوصی برای رونق اقتصادی باید همراه ما باشد پس باید بانک‌ها را با همت بالا در کنار خود داشته باشیم و به سرمایه‌گذار بخش خصوصی در گرفتن تسهیلات بانکی کمک کنیم.

وی با تاکید بر اینکه بانک‌های خصوصی استان فارس که نیمی از سپرده‌‌‌های مردم در اختیار آنهاست باید در رونق اقتصادی استان جدی‌تر باشند زیرا هیچ تفاوتی بین منابع بانک‌های خصوصی و دولتی وجود ندارد، افزود: به طور مثال سپرده‌های بانک پارسیان شعبه شهر لار نزدیک به 500 میلیارد تومان است و اگر این بانک نخواهد در رونق اقتصادی استان نقش داشته باشد چرا راه‌اندازی شده است.

استاندار فارس عنوان کرد: از مدیران بانک‌های خصوصی و دولتی استان فارس انتظار جدی داریم که با یک نگاه همدل برای ایجاد اشتغال و تولید در استان فارس تلاش کنند.

وی با  بیان اینکه نباید در توزیع تسهیلات ناهمسانی وجود داشته باشد و تسهیلاتی که در بخش‌های مختلف پرداخت می‌شود متناسب با سهم آن بخش در اشتغال استان فارس باشد، گفت: سهم بخش کشاورزی از اشتغال استان فارس 20 درصد است اما سهم تسهیلات دریافتی آن 14 درصد بوده است در صورتی که سهم تسهیلات نیز باید 20 درصد باشد.

تبادار با ابراز نارضایتی از عدم هم‌خوانی سهم منابع و مصارف بانک‌های استان فارس، خاطرنشان کرد: در این نیازمندی جدی که استان فارس در آن قرار گرفته است نباید اجازه داد ریالی از منابع بانکی از استان خارج شود.

وی با تاکید بر همکاری دستگاه‌های اجرایی با بانک‌ها برای دریافت مطالبات بانکی، خطاب به مدیران دستگاه‌های اجرایی فارس گفت: تنها معرفی افراد متقاضی تسهیلات به بانک‌ها کافی نیست بلکه باید اهلیت فردی که برای دریافت تسهیلات به بانک‌ها معرفی می‌شود بررسی شود و بعد از دریافت تسهیلات نیز پیگیری کنید که فردی که تسهیلات دریافت کرده آیا مطالبات بانکی را پرداخت می‌کند.

استاندار فارس بیان کرد: مدیران دستگاه‌های اجرایی باید به بانک‌ها برای بازپرداخت مطالبات کمک کنند و تنها جلسات آنها برای درخواست تسهیلات بانکی نباشد بلکه جلساتی با بانک‌ها برای برگشت مطالبات آنها نیز داشته باشند.

افزایش مطالبات غیرجاری بانک‌های استان فارس

عبدالناصر بذرافشان، رئیس شورای هماهنگی بانک‌های استان فارس، نیز در این جلسه با بیان اینکه سپرده‌های 13 بانک دولتی استان فارس در نیمه نخست امسال 457 هزار و 294 میلیارد ریال بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 12.4 درصد رشد داشته است، اظهار داشت: تسهیلات پرداختی این بانک‌ها نیز 319 هزار و 819 میلیارد ریال بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 5 درصدی داشته است.

وی با بیان اینکه نسبت مصارف به منابع بانک‌های استان فارس در نیمه نخست امسال 87.2 درصد بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 4.8 درصد رشد داشته است، گفت: استان فارس یک استان بازرگانی و سپرده‌خیز است به همین دلیل با رشد منابع بانکی روبه‌رو است.

بذرافشان افزود: نسبت مصارف به منابع 9 بانک از 13 بانک دولتی استان فارس در 6 ماهه نخست امسال نسبت به سال گذشته روند کاهشی داشته و تنها نسبت مصارف به منابع 3 بانک روند افزایشی داشته است.

وی با بیان اینکه مطالبات غیرجاری بانک‌های دولتی فارس در نیمه نخست سال 95 معادل 16 هزار و 800 میلیارد ریال و در نیمه دوم نیز همین رقم بوده است، عنوان کرد: مطالبات غیرجاری بانک‌های فارس در نیمه نخست امسال روند افزایشی 8.4 درصدی داشته و از 16 هزار و 800 میلیارد ریال به 26 هزار و 877 میلیارد ریال رسیده است.

رئیس شورای هماهنگی بانک‌های استان فارس با ابراز نگرانی از افزایش شاخص N.P.L (نسبت‌های مخاطره‌آمیز مطالبات غیرجاری) در استان فارس، گفت: بالا بودن این شاخص نشان‌دهنده ریسک‌پذیری‌ سرمایه‌گذاری است و همین مسئله سبب عدم رغبت افراد به سرمایه‌گذاری در این استان می‌شود.

وی با بیان اینکه بیشترین سهم تسهیلات بانک‌های استان‌های فارس به ترتیب در بخش‌های «بازرگانی، صادرات و خدمات:»، «مسکن»، «صنعت و معدن» و «کشاورزی» پرداخت شده است اما بیشترین معوقات بانکی مربوط به بخش کشاورزی است، خاطرنشان کرد: در بازپرداخت وام‌های خرد کشاورزی دچار مشکل هستیم و هیچ بازپرداختی در این وام‌ها نداریم علاوه بر این در تسهیلات مسکن مهر نیز اصلا بازپرداخت نداریم.

ساسان تاجگردون، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان فارس، نیز در این جلسه با تاکید بر اینکه سهم معوقات بانکی استان فارس باید کاهش یابد و این امر با همدلی مدیران بانک‌ها محقق می‌شود، اظهار داشت: 47.5 درصد سپرده‌های بانکی فارس نزد بانک‌های خصوصی است که می‌تواند نقش بسزایی در نظام توسعه استان فارس داشته باشد.

مصیب امیری، مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس، نیز در این جلسه با بیان اینکه تاکنون 70 طرح راه‌اندازی اقامتگاه بومی‌گردی به صندوق کارآفرینی امید معرفی شده است که هر کدام از آنها به 100 میلیون تومان تسهیلات نیاز دارند، افزود: تاکنون هیچ کدام از این 70 طرح از سوی این صندوق تسهیلاتی دریافت نکرده‌اند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار