مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جهرم گفت: بارش باران مناسب در سال زراعی گذشته در روستای قلات از توابع بخش مرکزی این شهرستان موجب شد که برنجکاران این بخش پس از 10 سال برنج چمپای محلی برداشت کنند.
کد خبر: ۵۲۳۹۶۳
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۱ 13 November 2017

تابناک فارس به نقل از ایرنا:محمد رضا شهابی،بیان داشت: بارش بیش از 550 میلی متر باران در سال زراعی گذشته پُر آب شدن چشمه ها و رودخانه های بخش مرکزی این شهرستان را در پی داشت و همین امر باعث شد تا برنجکاران روستای قلات 640 هکتار از اراضی خود را پس از 10 سال به کشت برنج اختصاص دهند.
وی افزود: از سطح زیر کشت این محصول از هر هکتار سه تن برنج محلی از نوع چمپا برداشت و به بازار مصرف عرضه شد. 
شهابی ادامه داد: برداشت برنج از زمین های کشاورزی روستای یاد شده به وسیله دستگاهای کمباین مخصوص صورت گرفت.
شهرستان جهرم در فاصله 193کیلومتری جنوب شرقی شیراز قرار دارد.
به باور کارشناسان و بر اساس مطالبی که در فضای مجازی و شبکه ها اجتماعی در مورد وضعیت منابع آب استان فارس انتشار یافته، کشت برنج در شرایطی که فارس مانند بسیاری از استان های کشور چندین سال متمادی است که با خشکسالی و کمبود بارندگی مواجه است، چندین پرسش مهم و اساسی را به ذهن متبادر می سازد، نخست اینکه آیا می توان بر اساس بارش های مقطعی برنامه ریزی کرد.؟ 
آیا در حالی که مسئولان سازمان جهاد کشاورزی فارس به دلیل شرایط خشکسالی و کم آبی منطقه بر موضوع خداحافظی بهره برداران با کشت این محصول و اجرای طرح کشت جایگزین با آن تاکید دارند، چگونه در برخی از مناطق اجرای این طرح منطقی با بارش مقطعی با تردید مواجه می شود.؟ 
باوجود اینکه دومین ماه از فصل پاییز 96 و در واقع سال زراعی جاری سپری می شود اما هنوز باران پاییزی در بسیاری از شهرستان های فارس نباریده و همین امر مانند سال های پیش نگرانی هایی را برای کشاورزان به دنبال دارد. 
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی فارس فروردین سال 95 کشت های جایگزین در مزارعی را که سال ها عرصه کاشت برنج بوده است، ضروری دانست و گفت: این برنامه باید با حمایت کشاورزان، بهره برداران و مسئولان اجرایی شود. 
محمد صادقی، این را هم اظهار کرد که، با در نظر گرفتن وضعیت منابع آبی کشور، سیاست دولت با توجه به سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی مبتنی بر این است که کشت برنج تنها در استان های مازندران، گیلان و گلستان صورت گیرد و کاشت برنج در سایر استان ها که پیش از این عرصه کاشت برنج بوده اند، به ویژه استان فارس در شرایط خشکسالی متوقف شود. 
او گفت: کاشت برنج در هر هکتار بین 18 تا 25 هزار مترمربع آب مصرف می کند که در بیشترین حالت، چهار تن برنج خالص از آن به دست می آید. 
به گفته صادقی، برنامه جایگزینی کشت برنج در استان فارس به تدریج و در برنامه درازمدت عملیاتی می شود و کشاورزان هم بهتر است به کاشت محصولاتی مانند آفتابگردان که مقاوم به خشکی و شوری و نیازمند آب کمتری هست، روی آورند. 
پیش از این نیز مهدی قاسمی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از کشاورزان استان خواسته بود از کشت محصولات با نیاز آبی بالا مانند برنج در شرایط کم آبی و خشکسالی این استان بپرهیزند. 
استان فارس در دهه های گذشته به لحاظ کشت انواع محصولات به ویژه برنج از جایگاه ممتازی در کشور برخوردار بود لیکن در یک دهه گذشته استمرار خشکسالی موجب شد تا به منابع آبی در این استان خسارت فراوانی وارد شود.
شهرستان های مرودشت، فیروزآباد، کوار، ممسنی، رستم، سپیدان، شیراز، استهبان، جهرم، کازرون و پاسارگاد از مناطق تولیدکننده برنج در استان فارس هستند. 
ارقام برنج بومی شامل عنبربو، چمپا، قصردشتی، لنجان، زرده و گرده است و ارقام اصلاح شده مانند فجر، حسنی و گوهر در این استان کشت می شود. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار